Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #1 Skrevet 9. januar 2008 Jeg var på kurs på Ullevål forleden, og der kom vi inn på disse finske jordmødrene. En på kurset spurte hvor vanlig det var å revne under fødsel, og hun jordmora sa ca 3%. Stemmer det da?!? Synes nesten alle jeg kjenner har revna litt jeg. Regner ikke med hun tok med de som bare må sy noen få sting. Men 3% synes jeg var ganske lite. Har jo grua meg forferdelig for dette
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Regner med at jordmor visste svaret.. Det er jo stor forskjell på å "revne" og å få "rift". Jeg har fått fire barn, og har kun hatt ett sting. Det var en litt "større" rift, og ikke revning. På de andre fødslene har jeg hatt små rifter som ikke har behøvd sting, som jordmødrene har beskrevet som skrubbsår. Tror dette er ganske mye mer vanlig. Å revne er jo en helt annen sak. Dette er jo også en av de tingene som mange hauser opp. Mange har skrekk-historier som de gladelig deler med andre, og de fleste suger dem til seg og ser for seg sitt eget skrekk-senario. Dette er jo faren med det info-samfunnet vi lever i. Så når man får de faktiske tall lagt fram for seg, blir man overrasket og synes det er rart. Litt dumt.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 Ja, for jeg har vært litt vettskremt i det siste. Begynner jo å nærme seg nå... Godt å høre at revning ikke er så vanlig!! Noen sting skal jeg tåle:-)
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Jeg fødte gange fort... Brukte 20 min på utdrivelsen. Jeg fikk kun et rift. Dette er veldig forskjellig. Kanskje de ikke regnet med de som ble klippet? Hm...klipper de nå for tiden? Jeg har hørt at de har kuttet ut det, men er ikke sikker.
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Gjelder kanskje å ta innlegg som eks her på siden litt med en klype salt... Ikke at de som skriver inn ikke har opplevd vonde ting, men det er jo ofte det negative som blir nevnt på nytt og på nytt. Så tenk ikke på at det er 3 % som revner og får problemer, men at det er 97 % som IKKE gjør det! Det går sikkert helt greit! Lykke til!
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #6 Skrevet 9. januar 2008 Jeg fødte fort første gangen, skulle det stå*ler*
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Tror de klipper der det er fare for å revne mye... Men tror ikke det er standard prosedyre.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 Jm på kurset sa at det var bedre å revne enn å klippe. Klippe gjør de nesten bare når ungen må ut fort sa hun. Sa at en gror mye bedre sammen etter revning enn etter klipping. Hun sa også at det vanskeligste ofte faktisk er å ikke presse når en har innmari lyst, men jordmor sier hold igjen... Får trene litt på sånn hundepusting framover hehehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå