Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt elendig på blomsteromsorgen...sukk. Alle blomster dør i mitt hjem. Har fått en bukett med roser som jeg gjerne vil skal holde seg fine. Har kuttet stilkene på skrå og satt dem i rikelig med litt lunket vann. Skal det skiftes vann ofte? Skal de ikke stå for varmt? Noen som er gode på roser?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett dem kjølig på nattestid..

Skrevet

Skift vann hver dag...

Skrevet

og når rosene begynner å visne, pleier jeg henge dem opp ned og tørke dem:)

Får som regel bare roser av mannen min, og det er kjekt å ha dem tørket:)

Skrevet

Er ikke en "rezer" på blomster jeg heller, men ja -sett de kjølig om natten (kjeller, bod -ikke ut, hehe), bytt vann på de når det begynner å se litt grumsete ut og skjær stilken gjerne på nytt hvis du er heldig og de står en stund. Men vær obs! Noen roser er det rett og slett veldig dårlig kvalitet på og da er det IKKE din skyld hvis de sør ;-).

Lykke til!

Skrevet

Her er det lille jeg husker fra min korte tid i mestergrønn og det gjør at rosene mine som oftest lever i 14 dager ++.

-Glovarmt vann (60grader) må til fordi stilken er så hard at om du tar kaldt/lunkent vann trekker den ikke til seg alikevel

-Gjerne sukker + klorin(1ts) i vannet. Sukker for næring & klorin for at det ikke skal komme mange basselusker

-Skråsnittes med "male kniv" eller snittekniv slik at du får et rent snitt. Når du har snittet må du sette de i vann med en gang ellers tørker snittet ut og vil da ikke trekke vann

-Settes gjerne kaldt på natten (kjeller eller lignende) i butikk står de på kjøle på natten

-Fyll på vann om det begynner å bli tomt.

-Om du har mye eller lite vann i vasen betyr ikke noe for de trekker ikke vann med hele stilken uansett slik som f-eks tulipaner gjør. Med tulipaner må du ha lite vann ellers dør de forter(heller fylle på). De trekker nemlig vann med hele stilken og vil fortere springe ut og dø om det er vann på hele stilken.

Tror det var alt jeg gjør :-) Lykke til!!

Skrevet

Tusen takk for svarene. Skal ta godt vare på disse rosene og sannelig bli en flinkere blomsterpasser framover:)

Skrevet

jeg har lært av min mormor å pakke de inn i avispapir over natten. En og en i vått avispapir, og legge de i vasken med kaldt vann over natten.

Da "springer de ut på nytt" dagen etter.

Dette tipset fikk jeg til dåpen til minsten- en dåp er jo på søndag, så blomstene må kjøpes senest dagen i forveien. Men det har vært svært vellyket de gangene jeg har gjort det, så jeg vet at det virker!!

Skrevet

Ser det er mange "rare" råd her ja ;o)

Enig med mestergrønndama :o)

* rent skråsnitt er viktig(anbefaler å kjøpe en blomsterkniv, de er billige)

* de skal settes i kokevann, for å fjerne evnt luftbobler i stilken. Vern om de nederste bladene, slik at de ikke blir utsatt for det varme vannet.

* det er kun stilken som skal være i vannet(alle blader og rusk skal fjernes.

* fyll på mer vann når det begynner å bli tomt, ikke fyll på helt nytt vann.

* de bør stå så kjølig som mulig(gjerne unna varme ovner), sett de gjerne mørkt og kjølig om natten.

For å sjekke at du kjøper friske roser. Kjenne på blomster"hode". Det skal være fast, ikke mykt. Da har du rosene lenge :o)

Skrevet

Mestergrønndama, hehe :-) Hadde jobben i kort tid mens jeg var sykepleierstudent og ville gjøre noe annet på jobb enn på skolen. Men noe lærte jeg vel :-)

Skrevet

Så greit så greit, måtte bare le litt :-) Ikke helt det jeg er vant til, hehe.

Og det er faktisk en veldig hyggelig jobb igrunnen, men for min del for en kort stund :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...