Gå til innhold

Får babyen deres samme middag som dere? (8mnd)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tulla vår får det. Men jeg salter aldri maten når ho skal ha. Men problemet er at jeg er ikke så flink til å lage saus! Noen som gir litt posesaus til babyene sine? er det farlig? Blir jo så tørt ellers...

Noen tips til å unngå posesaus?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barn under 1 år (minst!) skal ikke ha posesaus i det hele tatt, nettopp pga saltinnholdet. Men du trenger jo ikke ha på sausen til henne? Hva med å mose f.eks. potet og hva-dere-nå-har-til-middag i kokevannet (usaltet, selvsagt) og gi til henne?

Ellers så er faktisk hvit og brun saus slett ikke så vanskelig å lage, bare å slå opp i en hvilken som helst kokebok. :o)

Skrevet

Tulla vår har fått potet, gulerot og en litel klæsj med leverpostei å most det. Har brukt Erstatning eller kokevannet av potetene for å spe det.

Skrevet

jeg lager alltid saus og det er lettere enn posesaus....

må bare å ortelle hva jeg gjør..

jeg smelter litt smør..aner ikke hvor mye...så visper jeg inn 2-3 skjer med mel....så sper jeg på med buljon (den smaken du vil ha)...da blir det tykt...så kan du jo ha sukker kulør (eller hva det heter) oppi,for at den skal bli brun...tilsett bare det du ønsker for annen smak eller no...

mine år ikke det vi spiser...de spiser middagen sin 1500 og det passer ikke helt inn her enda..

Skrevet

Leste litt på hvordan man lager brunsaus (litt flau...) og det er flere som brukte kokende vann med buljong i til å spe med. og så sier dem at det er mye salt i buljong...? skal man bare bruke vann da eller?

Skrevet

Unnskyld meg!!!! Buljong???? Er jo kjempesalt!

Jeg lager også mue saus selv. Smelt smør, litt mel( du ser fort hvor mye, skal ikke bli for tørt det som er i pannen) Så har du i vann til passe tykkelse. Hvit saus så har su i vannet tidli. Brun saus, bruner du smør og mel først. (rør hele tiden)

Krydder etter behov. Også urter som kan egne seg besdre enn salt.

Skrevet

Jeg gir posesaus. Salt er ikke gift. Ser at noen her er jo overhysteriske.

Babyer trenger ikke salt, men det er vanskelig å unngå at man får litt salt i seg. Man skal ikke oversalte maten pga babyens nyrer, men da er det ikke snakk om posesauser. Det er snakk om at man ikke skal gi saltet pomme frites eller saltet fisk.

Min sønn er 9mnd og spiser nesten alt det vi voksne spiser. Har hatt samtale med flere på HS om dette - og det er ikke noe problem i å gi et normalt kosthold så lenge barnet drikker vann.

Ellers vil jeg minne på at et barn ellers kan spise alt annet krydder. Det er bare salt man ikke skal gi i store mengder. Litt salt får et barn i seg uansett. Det finnes salt i brød, pølser, ost osv.

Skrevet

En ting til... Når dere lager hvit saus, bruker dere mme eller vanlig melk?

Skrevet

Vanlig melk. Det er ikke farlig for et barn å få i seg kumelk. Det er bare anbefalt at man venter frem til 1år. Men er jo ikke så mye hvitsaus et barn spiser uansett. Du kan faktisk bruke vanlig margarin i hvitsausen også----------med SALT! (fy-fy! vil sikkert noen si)

Skrevet

må bare få si: den måte jeg lager saus på,som jeg skrev over her....det er det jeg lager til oss voksne asså...jeg gir ikke det til babyene mine...

for jeg vet at det er mye salt i buljong....ville bare skrive ned hvor lett det enegtlig er å lage saus..=)=)

Skrevet

Salt er faktisk en gift i store mengder, for voksne også! Er ikke mange spiseskjeene bordsalt som skal til for å ta livet av et voksent menneske, og svært lite som kan skade en baby. Nyrene til barn under 1 år er ikke i stand til å skille ut salt i noen særlig grad, det er uavhengig av hvor mye vann barnet drikker. Babyene får i seg litt salt fra brød, litt salt fra middagsmat, litt salt fra ditt og litt salt fra datt. Plutselig blir det faktisk en god del salt dersom man ikke er oppmerksom på det. Mener ikke at barn får nyresvikt av å smake posesaus, men hvorfor skal man gi dem salt uten av de har behov for det? Det er vi voksne som er påvendt saltsmaken!

Skrevet

åja:) Ja er nok mange som blir letta da, hehe. Har aldri gjort det på den måten, men skal jammen prøve:)

Skrevet

Lille pleier å få det samme som oss, men ofte dagen etter (sparer litt når vi lager) da vi ikke spiser samtidig. Eller jeg lager middag litt før,og gjør vår ferdig senere. Og jeg tar salt i etter at jeg har tatt ut til ham. Men det skal sies at han har fått ris hvor jeg hadde saltet først.. en sjelden gang må det gå, det er jo salt i noe av barnemat på glass (kjøttkaker) og pålegg (leverpostei..de fleste smør..).

Angående saus har jeg nesten alltid bare litt mme i som veske.. blir jo som en liten saus i most potet/grønt..

Skrevet

Her er det ikke snakk om å forgifte barnet sitt da. At du er unig om å gi barn salt er en ting - med saken her er jo at man kan gi barnet sitt posesaus uten at barnet på noen måter blir sykt.

Jeg velger å gi mitt barn posesaus (med måte selvfølgelig) - du velger å ikke gjøre dette. Jeg vil påstå at mitt barn er like frisk som ditt barn.

Nå det er sagt så hadde sikkert alle klart seg mye bedre uten posesauser. Selv barn over 1år (til opplysning så skjer det ikke noe magisk ved 1års alderen). Men i en travel hverdag med et barn som ikke spiser middagsglass tar jeg litt saus over potetene. Og selv mener jeg at dette ikke er feil. Min eldste gutt overlevde litt "voksen" middag og Hesestasjonen mener at det vil min yngste også gjøre.

Fælt så noen av oss må forsvare oss her inne....

Spørsmålet til hovedinnlegger var jo om babyer kan få posesaus. Svaret er ja! At du mener at "de trenger det jo ikke".....er en annen ting.

Skrevet

Trenger ikke å forsvare deg ovenfor meg, jeg måtte bare tilbakevise en feilaktig påstand om at salt ikke er en gift (for det er det i store nok mengder). Akkurat som vann kan gi forgiftning i store nok mengder. Mener heller ikke at barn automatisk får nyresvikt av en teskje posesaus i ny og ne, men at man skal være oppmerksom på det totale saltinntaket. Litt salt i potetvannet og litt salt i sausen og litt salt i kjøttdeigen og... Skjønner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...