Gå til innhold

Dere med litt eldre barn....som får ukelønn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags plikter har de hjemme?

Har selv to jenter på 8 og 10 år. Den minste driver meg til vanvidd!! Umulig å få henne til å gjøre noe. Eneste jeg har "krevd" av henne til nå er; rydd rommet minst en gang i uken, skitne klær til vask, ta opp matboks.

Burde egentlig ikke få betalt for slike ting igrunn. Hun fikk også mobil til jul. Synes hun burde gjøre litt mer her hjemme da. Koster jo litt kontantkort også.

Lei av å mase og kjefte. Trenger tips/råd om hvordan man får gjennomført slikt med en uvillig unge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å gi litt ukepenger hver uke, uansett om hun gjør noe eller ikke, men med klare regler for hva det skal dekke og så kan dere jo si at dere betaler ting som kontantkort, kino og lørdagsgodt hvis hun gjør pliktene sine. Hvis ikke får hun det ikke.

Skrevet

Jeg har aldri praktisert faste ukepenger, men de får penger til de de trenger. Kino, godis, ungdomsklubb osv.

Som regel er det nesteldste som skal ha til faste ting i uka. Har han gjort lite, lite penger, gjør han mer i huset, mere penger. De finner fort ut at om de gjør litt blir det mer. Støvsuge, sette i oppvaskemaskinen, ta ut av oppvaskemaskinen, sette på klesvask, henge opp klesvask, rydde bort klesvask, sette på og ta av bordet osv. + holde orden på rommet.

Du må bare være bestemt. Om ikke pliktene er gjort må du ikke gi pengene likevel, for da finner de ut at om de setter opp litt "dådyrøyne" kommer pengene likevel.

Sett opp en liste hvor du bestemmer "betalingen" for ting. At dette kommer i tillegg til et "grunnbeløp". Sett opp bonus på en måte.

Tingene må jo være i forhold til alder. Kontantkort kan jo også være en bonus. Sett at et kort skal vare f.eks 2 uker. Så kan de tjene til mere telefonpenger. De har ikke vondt av å lære seg å begrense. Er det tomt, ja så er det tomt.

Skrevet

Hun har som regel fått uansett, men synes ikke det er helt rett heller. Viktig at barn lærer at de ikke kan få alt mulig, uten å gjøre noe for det.

Ingen problem med hun eldste. Hun er nesten for pliktoppfyllende:-)

Skrevet

Har ei som nærmer seg 10 år og hun gjør minst mulig her hjemme. Bryr seg ikke om hun ikke får ukelønn heller. Men hun må rydde rommet en gang i uka, holde orden i skolesekken (dvs tømme matboks, sørge for å levere papirer vi skal ha, tømme og fylle gym/svømmebag), smøre matpakke og frokost selv, rydde av bordet etter seg, gå med søpla og egentlig hente posten, men det gjør hun sjeldent.

Syns hun kunne gjort mer, og kommer nok til å kreve mye mer i fra neste skoleår.

Hva med å ikke gi henne påfyll på kontant kortet når hun gjør lite hjemme?

Skrevet

Nit@, må du mase om matbokser, slengte klær rundt omkring o.s.v.? Synes det er det som er mest slitsomt. Føler jeg maser om det samme hver dag...

Skrevet

Man velger sine slag ;o)

Joda, klær rundt om og matboks er vel noe av det faste. Selv om det har blitt bedre her etter en skikkelig prat med de. Har en på 8, en på 15 og ei på 18 år.

8 åringen er den som glemmer mest, flaks han husker seg selv av og til når han skal hjem fra skolen osv. Men ta en skikkelig prat med dine. Si som sant er at dere er en famile som må dra lasset sammen, de må også bli med. Ta de med i laget, ikke bli en "sjef" som maser. La de få gjøre "voksne" ting. Tørke støv, støvsuge osv. Gjør det sammen med dem. Sett på litt musikk og vær litt barnslig du også ;o)

Om du må tørke over etterpå fordi de ikke får det helt til, så ta det etter de er i seng. Skryt masse av de om dere har besøk... Smøring heter det i den voksne verden ;o) Og dessuten fører de at de mestrer og klarer, og det igjen er bra for selvtiliten!

Gjest Jawhol
Skrevet

Nå har ikke jeg store barn altså men husker fra da jeg var "lita" så var det ei venninde som fikk betalt etter det hun gjorde, hverken mer eller mindre, husker jeg synes det var kjempelurt for selv fikk jeg fast 50 kr uka.Mora hadde laga en oversikt over hva ting var verdt så sumerte de opp på fredagene.det som er nøtte her er vel å finne ut hva hver ting er verdt, vil jo ikke ende opp med at 8 åringen plutselig står med 300 kr uka heller

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...