Gå til innhold

For tidlig fødte barn..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 27 nå og vet at noen barn blir født da.

Jeg er ikke hysterisk redd for å føde nå, det er ikke det, men er det noen som har opplevd dette, at barnet dere ble født ganske mye for tidlig og kan fortelle om dette?

Niesen min ble født 3 måneder for tidlig og hun er helt en normal og skarp jente. Men føder man normalt eller blir det alltid keisersnitt i slike situasjoner? Ja, jeg lurer virkelig på ting og tang når det gjelder for tidlig fødsel altså.

Håper noen kan si litt om det de vet.

Stor klem til alle flotte gravide her inne ( som er samtlige ) =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vis fødslen setter ignag på deg nå frem til uke 34 vil sykehuset prøve og stoppe den.

I det fleste tilfeller av for tidelig fødsel går det som regel veldig bra:=)

Bare tenk posetivt du:=)

Angående fødslen kommer det ann pp sitvasjonen,de fleste blir født vaginalt,men oppstår det kommplikasjoner blir det keisersnitt.

Men slapp helt av du,det er ikke så mange% som føder så mye fortidelig.

Lykke til videre:=)

Skrevet

Mitt første barn er født i uke 26. Oppsummert kan jeg vil si at barnet tross alt ikke er ferdig så det blir et langt sykehus opphold og hvor turbulent det blir varierer fra unge til unge. Jentene som blir født så fortidlig er gjerne litt sterkere enn gutta. Det som er standardproblemer for de barna som er født så mye for tidlig er først og fremst lunger som ikke er helt ferdig før rundt uke 36, tarmsystem som er umodent og mange av dem får en hjernebødning i løpet av de 4 første dagene. Graden av denne hjernebødningen varierer veldig og mange får heldigvis kun grad 1 som kan sammenlignes med sprengte blodkar i øyet. Åpenstående ductus mellom høyre og venstre hjertekammer er også vanlig for de så premature ("hull mellom hjertekamrene slik at blodet blir dobbeltladet). Dette ordner legene i mange tilfeller med en medisin. Da denne medisinen er blodfortynnende kan den ikke alltid brukes på de barna som har fått hjerneblødning (for da vil hjernebødningen kanskje økes). I noen tilfeller opererer legene faktisk hjertet til den lille på under 1 kg! De er utrolig flinke!! De første årene med en betydlig prematur vil man se at barnet henger noe etter utviklingsmessig, men i de fleste tilfeller tar de dette igjen. Mange har også motoriske problemer, men dette kan man stimulere og trene slik at barnet ikke vil lide av det. Konsentrasjonsvansker er også et hyppig fenomen som senskade på de betydelige premature.

MEN det skal sies som sagt før det er ikke mange prosentene av barna som fødes hvert år som kommer så tidlig. Sykehuset gjør det de kan for å stoppe premature rier med noe som heter Brycanyl (? usikker på skrivemåten). Og skulle barnet likevel komme er de veldig flinke på nyfødt medisin i dette landet! Helt utrolig hva de får til!

Mitt første barn er i dag 7 år. Vi hadde en ekstra kritisk tid med han da han ble født og bodde 6 mnd på sykehuset før vi kom hjem. Men tross alle problemene vi hadde og alle operasjoner og gjenopplivninger vi har vært med på er han i dag en frisk og rask gutt. De som ikke kjenner historien hans ser ikke på han verken fysisk eller psykisk at han er annerledes - for det er han jo heller ikke. Det eneste er at han aldri kommer til å bli noen toppidrettsutøver da lungene hans som var umodne ved fødsel for alltid vil være noe redusert i forhold til andre. Men hva gjør vel det? Han fungerer både på allidrett og håndball på lik linje med jenvaldrende og det er det viktigste - de færreste blir vel toppidrettsutøvere ! smil....

Lykke til videre!

Skrevet

En god oppsummering av 3.gangs mamma om vanlige komlikasjoner ved for tidlig fødte. Så bra det er så fint med gutten din!

Ville bare nevne at dersom det er aktuelt med fødsel såpass tidlig pga komplikasjoner (for tidlig vannavgang, preeklampsi, dårlig fosterlyd osv) blir det utført keisersnitt. Dette er for å unngå ekstra belastning på barnet som ikke enda er fullt utviklet. En vanlig fødsel er best for å presse vann ut av lungene til babyene slik at pustingen kommer godt igang, men hos for tidlig fødte vil dette bli en ekstra belastning, og stort sett alle som er født tidligere enn uke 31 trenger hjelp med pusting iform av noe som heter cpap (gir et mottrykk i lungeblærene så de ikke klaffer igjen mellom hver pust/inndragning), eller evt respirator. Før for tidlig fødsel får man også en sprøyte med et stoff som er med på å modne lungene til den lille. Dette stoffet får babyen også ned i luftrøret når den er født, for å hjelpe ytterligere til tidlig modning av lungene.

Det er mye som kan skje så tidlig, men nyfødt medisin klarer å utføre masse hjelp. Ofte kan en se at jentene er litt sterkere/tøffere så tidlig. Uansett, når det er snakk om tidlig fødsel fra uke 26/27, så teller hver eneste dag en hel MASSE for utvikling og modning av organer, spesielt lungene. Nærmer en seg 29/30 uker, gir det veldig mye større forutsetninger enn bare et par uker tidligere.

Lykke til - det går nok bra skal du se!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...