Gå til innhold

Hjelp vi trenger søvn............

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei.

Jeg har en nydelig liten gutt på 3 1/2 år, som nå har litt problemer med å sove på natten.

Da han var liten var ikke dette ett problem, og han sov over natten fra han var ca. 3-4 uker gammel. Men rundt den tiden han fylte 2 år begynte han å våkne endel på natten, og etter det har det blitt hyppigere og hyppigere. Jeg var da gravid med nr. 2, men jeg vet ikke om det hadde noe med saken å gjøre?

Vi har i det store og hele hatt en god del nattevåke det siste par årene, da nr. 2 hadde mye kolikk og var generelt mye syk den første tiden. Så det hendte ofte at vi gikk i skytselstrafikk mellom soverommene nettene igjennom.

Nå ser det imidlertid ut til at minstemann har tenkt å sove på nettene, men så var det 3 1/2 åringen vår da.

Det virket som om han drømmer, og at han halvveis våkner av dette. Så tror jeg han kjenner at han er veldig trett, og han begynner derfor å gråte noe veldig. Det kan til tider være så ekstremt at vi ikke når inn til han på noe som helst måte, og han er utrøstelig. Vi sitter da bare ved sengen hans, eller jeg legger meg i sengen ved siden av han. Jeg har funnet ut at dette kanskje er den raskeste måten å roe han på, men det er ganske slitsomt i lengen. Og det forstyrrer selvsagt nattesøvnen min betraktelig.

Når han våkner så roper han dessuten veldig ofte på mamma, og det kan være ekstra vanskelig for andre enn meg å roe han i disse situasjonene.

Er det noen som kjenner seg igjen, evt. tips, hint, råd? Alt mottaes med stor takk :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet du hva.. Jeg kjenner meg så utrolig godt igjen i det du skriver..

Jeg har ingen nummer to, men jeg har en liten jente som ble tre i desember og mønsteret du forklarer for meg er absolutt HELT likt.. Jeg hadde/har store problemer med dette og tørr ikke legge meg før hun har vært oppe en gang, for jeg vet at jeg er så trøtt når jeg først har sovnet.. Uansett..

Jeg fikk et råd som jeg har prøvd å følge til punkt og prikke og det har fungert veldig bra, men har vært slitsomt i lengden..

Jeg passer på at hun nettopp har spist når hun legger seg og er mett og dermed også døsig av den grunn i tillegg.. Hun har for tiden fått en madrass som hun ligger på ved siden av vår seng om natten og den har fungert kjempe bra, hun har ikke mareritt lenger, hun sover mye bedre og hun er mye mer opplagt på dagen i tillegg.. Jeg så også at god morgen norge hadde besøk av en spesialist på dette feltet for noen dager siden og han foreslo akkurat det samme..

Det har fungert kjempe bra her, og nå ber hun om å få sove i sin egen seng, da får hun høre på lydbok når hun sovner etter vi har lest bøker og sunget noen sanger..

Skrevet

Noe av det samme her. Jenta vår ble 3 i desember og har begynt å våkne mitt på natta og gråter og vil inn til oss eller at en av oss legger seg sammen med henne i sin seng. Hun sier hun drømmer sånn alene. Dette har vi vært igjennom før. Vi tok henne inn til oss, men det gjentok seg hver natt og vi måtte tilslutt prøve å få henne i sin seng igjen. Det virket som hun etterhvert ikke drømte, men ville bare inn fordi det var kos. Det ødelegger nattesøvnen, spesielt for mannen min, at hun sover i sengen vår om natten. Det blir jo litt trangt. Vi brukte klistermerkesystemet og da sov hun gjennom natten med en gang. Nå har hun som sag igjen begynt å gråte om natten og vil inn til oss. Vi er ikke helt sikre på om hun virkelig drømmer noe skummelt, for hun klarer ikke helt gjøre rede for hva hun drømmer. Vi tok henne inn første natten, men så har vi det jo gående hver natt igjen....Klistermerkesystemet funker ikke nå. Jeg får jo vondt av henne, for tenk om hun vireklig drømmer noe skummelt hver natt...Er jo viktig for henne å vite at hun kan får trøst hos mamma og pappa også.

Må tilføye at vi har en baby på 3,5 mnd som sover i kurven sin inne hos oss...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...