Maaaamy. Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Har fått jobb på sfo i en bygd et stykke her i fra som jeg bor. Har ikke søkt på stillingen en gang, så jeg vet liksom ikke så veldig mye på hva de gjør der eller noe. Vet jo om at de kan gjøre lekser, leke, formingsaktiviteter osv... Men er det noen som jobber ved sfo som kanskje kan fortelle noe mer? føler jeg blir nesten kastet ut i noe som jeg vet lite om siden jeg ikke har barn i den alderen selv. Er det en travel jobb? Jeg skal være alene i denne jobben, så må si jeg gruer meg litt. Hvilke aldersgrupper er det forresten som har sfo? fra 1 til ? Har hatt samme jobb i ti år, så gruer meg veldig til å begynne på noe helt nytt og i tillegg være gravid. Er redd jeg ikke skal klare å ha "kontroll" på barna... Tenk om de er helt ville... hehe
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Hei hei. Det er travelt, men utrolig flott å jobbe på sfo. Jeg jobber ikke lengre på sfo, måtte opp i full stilling pga økonomi, så da ble det barnehage.. Men du kan forvente deg dette: mange mange barn, koselige utfordringer, mye kos og lek, gode aktiviseringstilbud, kaos til tider (spes rundt henting) MYE tid ute, flotte voksne å jobbe sammen med, tett samarbeide med ledere, selvstendige barn, leksehjelp, hobbytimer.. Det er viktig å huske at sfo er et fritidstilbud til foreldre og barn, i tiden mellom skole og ettermidagen. Man er i utgangspunktet bare en voksen støtte som skal passe på. Hvor moro du synes jobben blir er helt opp til deg selv, stort sett også hvilke aktiviteter du vil være med på og hvordan jobbdagen skal se ut. Bare å glede seg. Jeg synes at det å jobbe på sfo er det definitivt beste jeg noensinne har gjort
lioevr- Verdens lykkeligste Skrevet 9. januar 2008 #3 Skrevet 9. januar 2008 sfo er fra 1. til 4. klasse vanligvis
Jannamor Skrevet 9. januar 2008 #4 Skrevet 9. januar 2008 Er du alene om jobben?? hvorfor det? Er det så få barn? Skal du da ha det administrative også? Hvis det er en liten gruppe, så kan det jo være fint å lage aktiviteter som også inkluderer de store, tenk slik. De små på 6-7 kan som regel ikke være alene, dvs penger i kassa uansett, de store derimot er kun på sfo fordi de vil, derfor må de få tilbud slik at de vil bli, og kassa får mer penger. Det betyr ikke at man skal forsake de små absolutt ikke, men gi de store noe de ønsker seg, de kjeder seg veldig lett er min erfaring. Et eget rom kanskje? Hos oss har de en egen avdelig og mange egne aktiviteter, men nå er vi en stor sfo med flere ansatte. Hm ellers er variasjon i aktiviteter bra, ha en ukeplan, hvor man har noe hver dag, om det så bare er tegning på et bord. Slik føler både barn voksne, det som er realiteten - at SFO er et flott sted å være og ikke en oppbevaringsplass. Man kan jo ha toving en dag, tegning en dag, perling og smykkelaging en dag, datadag, teaterdag, musikkdag, dansedag, turdager, fotballdager, turndag, kanonballdag, lese dag, eventyrdag, grille mat i skogen dag, ikke ha lys i taket dag (bare tenne stearinlys) mulighetene er utallige. Men hvor mange barn har du? er stillingen administrativt også?
Jannamor Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 ja og et tips til kaoset rundt henting. Vi har krysselister på jobb. Dvs klassetrinn og navn (fornavn) så er det en rubrikk med alle ukedagene, dvs at listen varer i en uke. her krysser du inn med et kryss når barnet kommer om morgenen og trekker en ring rundt krysset når barnet drar. Slik vet du at når alle er ringet ut er alle barna hentet eller dratt hjem. I tillegg på en slik liste er det rubrikker om hvem som henter og når sånn ca. Evt om barnet er stort nok til å gå alene, eller evt med en klassekamerat - hvem? det er og et felt om muntlig beskjed. DVS at barnet selv kan si jeg blir hentet av mormor i dag, selvom det ikke står på listen, så har barnet muntlig beskjed og kan bli med mormor hjem. altså fire små rubrikker med 1. muntlig beskjed 2. gå hjem selv. og 3. morgtentilbud og 4. en lang rubrikk med hvem som henter og ca når. vanskelig og forstå, men når mammaen til ola i 4 ringer og spør har ola gått så slipper du å sitte med skjegget i postkassa, da sjekker du lista, så vet du
Maaaamy. Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2008 Tusen takk for fine svar! Jeg skal være alene med 11 barn. Er en liten bygd, og det er plass til 12 barn, men kun 11 som har plass per i dag. De har eget rom til formingsaktiviter osv, men det er alt jeg vet. Skulle få 1-1,5 time i uken til planlegging av aktiviteter m.m. Dette er omtrent alt jeg vet, derfor gruer jeg meg så. Rektoren var jo også helt forvirret når jeg snakket med han på tlf, han trodde jeg hadde søkt, for det hadde de i kommunen sagt til han. Jeg hadde søkt på jobb i bhg i samme bygden. Ikke vet jeg hvor skole/bhg-byggene er en gang, ikke intervju eller noe. Så jeg blir bare stresset av hele greia.
Jannamor Skrevet 10. januar 2008 #7 Skrevet 10. januar 2008 bare å ringe og snakke med rektor, info må de da ha? Bare å spørre om noe du lurer på. lettere og svare. 1,5 time er for lite bare så det er sagt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå