minbittelillegutt Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 født 24+4, men frisk hele veien heldigvis!! han er nå 1 år korr. Han ble lagt inn på Ahus tidlig i desember, da han fikk falsk krupp og astma anfall samtidig - så han fikk den hjelpen han trengte der. Og etter det har vi blitt satt på ventolin og flutide hver dag...igjen...! Jeg vet at mange kan bli ekstra gira av ventolinen, men så mye gir vi han ikke - 2 ganger dagen. Han er interessert i lekene sine nøyaktig 10 sekunder av ganger, før han raser avgårde til neste leke. Han kaster dem rundt for det meste å liker tydligvis bråket det lager. Vi sitter på gulvet sammen han timesvis hver dag og viser hvordan man leker med forskjellige leker, men det virker som han ikke er interessert å finner på heeeelt andre ting å drive med. I det siste synes vi han har begynt å høre dårlig også, men vi tester han å spør om han vil ha saft eller rosin som han elsker....og da er han med, med en gang. Så vi har lagt tanken om dårlig hørsel litt på hylla, for han hører når han virkelig vil. Men vi kan rope på han sikkert 10 ganger før han overhodet reagerer å ser på oss, noe som er litt slitsomt i lengden. Han har virkelig ikke tid til det han skal gjøre, stresser rundt som om han har en tid å passe. Han er ikke særlig glad i kos og nærhet heller... eller han har ikke tid kan man kanskje si. MEN, det skal sies at han alltid er glad, ler nesten hele dagen og vil leke "borte borte, titt tei" med oss så ofte som mulig. Han ler seg nesten ihjel, og gir seg ikke før vi må si stopp. Han har nylig begynt å gå, så nå går det enda fortere i svingene her... Det skal sies at vi jobber mye med han, og utsetter han ikke for overstimulering. Vi har også godt samarbeid med PPT. Vi er selvsagt litt bekymret for konsentrasjonen og fremtiden hans, men han har jo også noen å slekte på....nemlig hans turbo pappa!!!! Noen som har noe liknende mitt troll ? og som har noen formening om dette er en naturlig oppførsel av 1 åring?
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #2 Skrevet 9. januar 2008 Aner ikke hvordan det er å ha en 1 åring i hus, men du ga meg en tankevekker ang det med ventolin. dattern vår (født i uke 29+6) lå også inne på Ahus i desember, hun hadde RS, skal utredes for astma i løpet av våren. Er jo ikke mulig å få noen rask time på barneavd..... Men på en annen side, det er jo fint at sønnen din er aktiv, jeg hadde vært mer bekymret om det hadde vært stikk motsatt. Jeg velger å tro at dette er naturlig for en på sønnen din sin alder;) Full fart hele tiden:)
Gjest Skrevet 10. januar 2008 #3 Skrevet 10. januar 2008 Ammetåke her - tankevekkeren var at vi kanskje ikke bør gi ventolin rett før hun skal legges, vet jo at man kan bli litt gira, og hun har ikke vært lett å legge etter at vi kom hjem fra sykehuset. dette skal vi prøve ut i kveld, tak for tipset;)
Slank bakfra :) Skrevet 10. januar 2008 #4 Skrevet 10. januar 2008 Lignende unge? Vel, jeg har en blåkopi vdr. konsentrasjon etc. Desverre er det slik at det er "normalt" med både adhd og konsentrasjonsvansker blant premature. Det er til og med forsket på dette. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.VisSeksjon?vp_SEKS_ID=253107 Selv om forfatterne konkluderer med at intelligensutviklingen og skolefaglige prestasjoner er tilfredsstillende, er det bekymringsfullt at 25 - 30 % av barna hadde atferdsvansker i form av konsentrasjonsvansker og hyperaktivitet (AD/HD). Selv har jeg fått satt igang et godt hjelpeapparat til tøtta mi, og har koblet inn både marte-meo-pedagog, fysioterapaut, helsestasjon og barnehage. Ei marte-meo-pedagagog er en spesialist som kommer hjem til deg og også i barnehagen og filmer dere i ulike situasjoner og hvorledes knøttet er i barnehagen. På bakgrunn av dette får du råd og vink om hvordan leke/aktivisere akkurat ditt barn. Problemet med alt slikt er at du har krav på råd/hjelp, men du får det som oftest ikke, du må desverre stå på krava og kreve din rett. Tøtta mi var propell i lekinga i ett-års-alderen, og først nå, over et år senere med riktig trening kan det hende at hun glemmer seg og kan leke med samma leke i to minutter av gangen. Ellers, så er det viktig å prøve å finne den kanskje ene tingen som virkelig fenger intressen. Her i huset går det mye på fisher price sin little-people-serie hvor det trykkes og pipes sånn at jeg vurderer utkastelser av enkelte leker snart....... Når det gjelder hørsel, så sitter jeg med ei nyoperert tøtte her. Hu var også slik at ord som kjeks hørte hun, mens melk og annet ikke gikk inn. En meget flink lege fant ut at hun hadde væske i mellomøret, og det igjen medfører at hun hørte enkelte frekvenser mens andre var helt borte. Fikk satt inn dren nå nylig, og vi må vente i tre måneder for å vite om det virker, ellers så blir det ny utredning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå