Gå til innhold

Sikkerhetsfriker ---svar meg på dette!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker svar fra de som setter sikkerhet foran alt når det gjelder transport av barn i bil.

Når snu? Ungen nærmer seg 3,5 år, ca 104 cm og veier 17,4. Sitter selvsagt med beina godt "krøllet" og rett ned på halebeinet. Får han ikke inn i setet når han har på seg den største dressen. Han får vondt i rumpa etter ca 45 minutter.

Er det på tide? Eller fortsetter dere til ungene når 18 kg eller ikke er mulig å feste i setet lenger?

Ingen langturer er planlagt foreløpig.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva er kortturer da?

Han kan kanskje si litt selv hva han ønsker, i det minste mener. Om han sitter ubehagelig.

Søsteren min byttet sete fordi gutten hennes sa at han satt vondt og da investerte de i et sete han kunne ha fra han var 3-6år.

Tror du må gjøre en vurdering ifh til hvordan gutten din sitter og en liten vurdering ifh til hva han mener.

For han kan nok si sin mening han også.

Skrevet

Er ikke noe sikkerhetsfrik, men visst ungen ikke sitter hensiktsmessig i setet, så burde du snu setet.

Vil tro at det overhodet ikke er bra visst ungen sitter "knørvet" opp i setet. Det er jo vondt for ungen, å kan da ikke være bra visst dere skulle kræsje.

Skrevet

Hmmm. Jeg hører på barnas mening hele tiden. Men når det kommer til sikkerhet så bestemmer jeg. Uansett. Forhandler ikke på sikkerhet. Det er mitt ansvar.

Jeg er litt usikker for jeg kan strengt tatt kjøre lite og ikke lange turer ihvertfall frem til sommeren. Og da har han det helt fint baki der.

Skrevet

Hyggelig med tilbakemeldinger, men jeg trenger strengt tatt bare å høre fra dem som har gjort hjemmeleksa si mht sikring i bil ---- og som i tillegg følger de anbefalinger som gis på området. Dere må gjerne diskutere for eller bakovervendt,

men

jeg vil gjerne høre hva de som er strenge på sikkerhet her sier...:-)

Skrevet

Hehehe, fint du ikke skjønner hva jeg mener da.

Jeg er streng på sikkerhet og jeg bestemmer.

Tror du misforso meg.

Men da lar jeg det være å forklare siden du ikke skjønte meningen min.

God kveld.

Skrevet

Neida, ikke sånn ment Vålerenga. Jeg hører mer enn gjerne på deg! Det ER faktisk fort gjort å misforstå innlegg litt. Slettes ikke meningen å fornærme noen heller. Jeg er litt kort og poengtert også ---fordi jeg er sliten og snart må legge meg. Og da håper jeg jo på litt inputn mht det jeg lurer på.

Så da pusser jeg tenner og så håper jeg den forklaringen kommer:-)

Skrevet

Gutten min er over 3 år, men han veier ikke 13 kg engang, så vi kommer ikke til å snu han før han er tung nok til å sitte i et større sete (fra 15 kg).

Om han er lik foreldrene sine kommer han ikke til å veie 17 kg før han er 7 år, så det blir nok ikke noe problem.

Skrevet

Jeg sendte e-post til trygg trafikk med problemstillingen at barnet var stort for alderen og setet begynte å bli knapt. så lenge min datter var på størrelse med en normal fireåring kunne jeg fint snu da setet ble for lite iflg. dem. Det er mest størrelsen og ikke alderen i år det kommer ann på.

Skrevet

Takker sjiraffen! Der sparte du meg en jobb. Det går mot snuing. Snart. Takk!

Skrevet

Hei. Hadde nesten likt innlegg her i går...skla se om jeg kan dytte opp til deg.

Skrevet

Jeg er frik :-)

Hva slags sete har dere? Britax Two Way Elite og Brio Zento passer lenge bakovervendt, de går til 25 kg. Eldste jeg vet om satt i disse setene var 120 cm høy og 6 år og 7 mnd, han hadde ingen problemer med å sitte i disse setene men ble for tung og gikk over i beltestol :-)

Noen seter er trangere enn andre, men de to jeg nevner der har plass til ganske store barn.

Dere har vært flinke å hatt ham bakovervendt lenge, har han vondt så ville jeg nok snudd men ikke før jeg hadde prøvd et annet bakovervendt alternativ.

Min sønn skal sitte bakover til han når 25 kg eller det oppstår problemer slik som du nevner, men hadde jeg hatt et sete som kun gikk til 18 kg hadde jeg solgt det å prøvd TWE evnt. Zento før jeg gikk over til beltestol.

Bakovervendt i forsetet er også et alternativ for å gi bedre plass(NB! Da kun om airbagen er koblet ut).

Skrevet

Calisch, overlege ved barneintensiven ved Ullevål sykehus anbefaler bakovervendt så lenge som mulig. Gjerne opp i mot 25 kg(de største bakovervendte setene(.

Velger å strekke meg så langt som mulig opp i mot den anbefalingen. Han ser resultatet av dårlig sikrede barn og vet hva han snakker om. Han er en av Norges fremste eksperter på området.

Skrevet

Vi kjøpte bilsete i Tyskland i sommer. Det er forovervendt, det var umulig å få tak i bakovervendte stoler både i Tyskland og Frankrike.

Så hvis de sitter forovervendt der nede, hvor kjente babymerker kommer fra, så hvorfor ikke gjøre det her i Norge?

Skrevet

Akta er et svensk merke og Britax er et svenskt merke ;) Så alle kjente merker er ikke fra Tyskland og Frankrike.

Kan du polsk eller fransk kan du ta en titt på disse diskusjonene her fra Polen og Frankrike hvor det er brukere som har funnet ut at det i Sverige anbefales å sitte bakovervendt til man er fire år:

http://forum.magicmaman.com/magic03ans/puericulture-poussette/passe-groupe-sujet-3667069-5.htm

http://www.gugu-gaga.pl/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=3&func=view&catid=61&id=12443

Jeg er medlem på et annet forum hvor en fransk mamma meldte seg inn for å få hjelp til å bestille et Akta Graco DuoLogic sete slik at barnet hennes kunne sitte lenger bakovervendt, så det er stadig fler som velger bakovervendt. Sakte men sikkert.

Det er fler og fler land som kommer etter ang. det å sitte bakovervendt. Sverige er VERDENSLEDENDE innen forskning på området barn i bil derfor er det naturlig at de er langt foran andre land på dette området. Norge kommer sakte men sikkert etter.

Ser man på statistikk(den finner du her: http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00315/Barn_i_bil_handbok__315807a.pdf) som sammenligner antall hardt skadde og drepte barn i trafikken i Sverige vs. Tyskland fra fylte ett år(på den tiden man snur barna fremovervendt i Tyskland) ser man at antallet skadde og drepte små barn er MYE høyere i Tyskland enn i Sverige hvor barna sitter bakovervendt til de er fire år.

Man kan se akkurat det samme når man sammenligner Sverige med England og Frankrike også.

Skrevet

Jeg er en som du kan kalle sikkerhetsfrik pga av jobben min på ambulansen og har sett resultater etter de som ikke sikrer ungene godt nok.. Slik skal ikke ungene mine ende opp, hvis jeg kan forhindre det!!

Så må jeg si at jeg synes du har vært flink som har hatt ham bakovervendt så lenge. Det er ikke farlig om beina må bøyes for å sitte i setet, men det er jo dumt at han ikke har det godt med halebenet sitt.. .-) Det du bør tenke på, er at du selv bytter sittestilling ganske ofte ubevisst når du sitter stille, fordi det er vondt når trykket er konstant på et punkt. Når en sitter så godt fast som ungene gjør i setene, så har de ikke den samme muligheten. Så du bør kanskje vurdere å ta pause når det blir vondt å sitte, så han kan forandre litt på trykkpunktet og samtidig strekke litt på beina?

Og når det gjelder det at du ikke får han inn i setet med den største dressen på, så vit at det ikke er anbefalt å ha vinterklær på i setene. Da blir det større avstand mellom beltene og kroppen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...