Gullfiskkammerat og Iselin Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Hvordan var det? Var det verdt pengene? Vi har stortsett med noen ukers unntak slitt med leggingen av snuppa og vurderer å ta kontakt med sovekarin... Noen som har prøvd henne??
torch Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Jeg har ikke så veldig sansen for Naphaugs metoder, de virker ikke særlig oppdaterte. Vil heller anbefale deg midtimellomsenteret: http://midtimellom.no/ De skal visst være veldig bra, har hørt om flere som har prøvd dette med hell.
flashdancepants Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 Ei venninne fikk tips av henne og er veldig fornøyde. De fikk høre at dattera som sov dårlig og våknet på natta måtte legges seinest halv sju. (Jenta var ett år) Det gjorde de, og hun har sovet bra etter det!
Gullfiskkammerat og Iselin Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2008 Takk for svar:-) Er ikke helt desperat ennå, men begynner å bli litt sliten av å bruke så vanvittig mye tid på legginga... Har bestilt boka til Karin og kommer til å lese litt på nettsiden du sendte link til.... For håpentligvis hjelper det.... Vil jo helst få det til uten å måtte ha noen hjem til oss..
heldigec Skrevet 9. januar 2008 #5 Skrevet 9. januar 2008 Vi har ikke hatt hjemmebesøk men jeg har snakket med henne ved flere anledninger (foredrag) og har selv boken hennes. Hun er ikke utdatert, men står for blant annet en metode (Ferber) som mange er uenige i (men som de fleste Helsestasjoner og mange pedagoger, psykologer etc. anbefaler). Hun anbefaler også andre mildere metoder. Har bare hørt positive erfaringer med henne.
Gullfiskkammerat og Iselin Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 9. januar 2008 Takk for svar:-) Ja, jeg har også hørt mye positivt om henne og har fått et veldig godt inntrykk av henne på bla tv og radio. Har bestilt boken hennes nå...( trodde det var den jeg bestilte som gave fra snuppa til meg til jul, men jeg hadde visst bestilt en annen søvnbok...som ikke var noe til hjelp.) Har prøvd ferber, men det funket ikke her. (har senere lest nøye om den metoden og har da sett at jeg ikke har gjort det helt riktig og det er mulig det som ergrunnen til at det ikke funket.) Blir nok til at jeg denne gangen prøver en av de mildere metodene først.. Snuppa holder nå også på med tenner og det gjør jo at hun våkner hele natten.... Bortsett fra i natt som hun sov fra 20.30-6.15 uten å våkne...Men det tok 2 timer å få henne til å sove.... Da satt jeg ved siden av sengen hele tiden.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #7 Skrevet 9. januar 2008 Vi var hos barnepsykolog når vi hadde nr. 1 (vanskelig for å sove) og hun advarte sterkt mot Ferber....så ikke alle psykologer går god for metoden.
ღMaria har TO prinsesserღ Skrevet 9. januar 2008 #8 Skrevet 9. januar 2008 jeg har snakket med henne på tlf...500kr.... ingenting av det hun sa funket,så syns ikke det var verdt pengene..men jeg er uansett villig til å prøve alt for at jentene mine skal sove rolig..det er jo det beste for dem=) men boka er kjekk å ha uansett om ikke noe funka....NÅ.....*=)
Minilille Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Vi har også vært hos "sovepsykolog" på helsestasjonen. Og det er gratis.. boken kan man vel lese..
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #10 Skrevet 9. januar 2008 Vil anbefale boka "The No-Cry Sleep Solution" for mildare måtar å få barnet til å sove på enn Ferber/Naphaug! Her i huset kjem det aldri til å gjennomførast nokon skrikekur - det er ikkje naturleg for babyar å sove natta gjennom, kvifor skal vi på død og liv tvinge dei inn i eit mønster som ikkje er tilpassa dei?! Vi har valgt å få barn, og det er vanvittig slitsomt når det står på, men det er faktisk noko vi har valgt sjølve. Babyar er ikkje små vaksne, det beste vi kan gjere som foreldre er å lytte til dei og til mamma/pappahjarta våre! Her er eit sitat frå ho eine som driv Midtimellom forebyggende senter: "Foreldre må følge magefølelsen sin. De må lære å tro på hjertet sitt, da kan de også gi trygghet til barnet." Her er ein god artikkel om søvn og mildare metoder: http://www.vl.no/magasin/livogsjel/article3120444.ece
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #11 Skrevet 9. januar 2008 Så slitsomt, Gullfiskkamerat :-( har ikke hatt kontakt med "sovekarin" selv, men har hørt om noen som ble veldig fornøyd etter tlf. konsultasjon ihvertfall. Ser dere noen tenner ennå?
torch Skrevet 9. januar 2008 #12 Skrevet 9. januar 2008 Grunnen til at jeg synes hun er utdatert er at hun bruker metoder som ikke støttes av nyere forskning. Til og med Ferber selv har jo gitt ut ny bok nå hvor han lanserer en langt mildere metode enn den norske helsestasjoner anbefaler i hytt og pine: Sitat: Although this approach is meant to help with a specific kind of sleep problem, many parents have latched onto it as a cure-all. But when it's used for the wrong reasons, Ferber says, it can make things worse. http://www.childrenshospital.org/dream/dream_fall06/sweet_dreams.html Jeg har selv blitt anbefalt å bruke Ferber på mitt barn som i ettertid viste seg å ha medisinske årsaker til all nattevåkingen, han hadde allergi. Tenk om jeg skulle fulgt de hårreisende rådene der, nei glad jeg visste bedre og lot det være.
Gullfiskkammerat og Iselin Skrevet 9. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 9. januar 2008 takk for alle svar.. Fint å få litt forskjellige svar og at flere av dere sendermed linker. Har også hørt at Karin stortsett tar utgangspunkt i Ferber, men hun bruker også mildere metoder.. (Som jeg nå øsker å bruke etterhvert) .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå