Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 jaaaaaaaaaaaaa!!!!! blir helt dårlig bare jeg tenker på det:(
MissUlv ~ ♥ 2 vakre barn ♥ ~ Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 jeg revnet litt sist, og kjente det ikke... Men jeg håper jeg ikke revner denne gangen, siden jeg ikke syns det var noe godt å bli sydd etterpå... Det jeg er virkelig redd for, er at de må klippe... Det skremmer meg mer enn å revne.
Bebis08 Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Jeg både revnet og ble klippet jenter, og jeg kan ikke huske at jeg kjente det en gang. De måtte fortelle meg det etterpå. Syingen kjente jeg ikke pga. bedøvelse. Derimot verket det jo ganske godt noen uker etterpå, men det er jo ikke noe skremmende, kun en konstant verking hvis dere skjønner. Ikke grue dere, tror det ofte går bedre enn man frykter.........
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 de klipper om de må... bedre det.. blir mer kontrolert om det revner mer da..... blir værre om dere revner fra a til å fordi dere ikke vil klippe... så klipping ja takk, jeg stoler på jordmor
yvve73 Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Jeg ble klippet forrige gang. Jenta vår var stjernekikker, og legen klippet på toppen av en ri. Men, det skal jeg si dere jenter. Jeg kjente ingenting av det. Vet ikke om de hadde gitt noe lokalbedøvelse eller noe, men fikk ingen smerter av det. Ikke når de sydde etterpå heller. Så akkurat det er jeg ikke redd for denne gangen. Jeg er mer redd for å revne hele veien, for å si det sånn. For det kan gi plager i etterkant. Men, det er ikke så ofte det skjer da. Jeg har ikke hatt noen plager i etterkant. Selvfølgelig blir man mørbanket noen dager etterpå, men jeg har ingenting å sammenligne med. Vet derfor ikke om det hadde vært noe mindre ubehagelig hvis de ikke hadde klippet.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 Men jeg får vel intim bedøvelse der nede?? vil ha det!!!
Ninemi Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Kjenner at jeg er litt bekymret for det ja....
Suprise! Skrevet 8. januar 2008 #9 Skrevet 8. januar 2008 For min del var det nesten det værste med føselen,så ja,gruer meg som en hund til å evt revne:( Hadde vært "greiere" å revne om jeg HVISTE NÅR... men men,må gjennom det:I
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #10 Skrevet 8. januar 2008 Ja jeg er veldig redd for det. Jeg ble klippet sist og den dagen jeg kom hjem fra sykehuset gikk alle stingene opp. Jeg ringte sykehuset for å be om hjelp men de sa det skulle gjøre vondt og at jeg bare måtte ta tiden til hjelp og de trodde ikke stingene mine var gått opp. Etter ekstreme smerter i 3 uker dro jeg til fastlegen min og han sendte meg direkte inn på sykehuset. Jeg måtte sy på nytt men denne gangen fikk jeg betennelse og det gikk opp på nytt. De kunne da ikke sy meg siden jeg hadde betennelse og etter dette fikk jeg enda to betennelser. Det tok 6 mnd før det grodde og jeg har problemer den dag i dag. De skal heldigvis fikse meg når jeg er ferdig å få barn. Jeg har skrevet ett langt brev til føden anngående dette slik at de kan være mere beviste på ting denne gangen.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #11 Skrevet 8. januar 2008 Jeg har aldri merka verken at jeg har revna eller blitt sydd.. Hadde litt problemer med stinga etter første mann, måtte svi vekk noe arrvev etter en stund, men det gikk helt fint. Jeg fikk beskjed om at de heller lot oss revne enn å klippe - fordi riftene følger muskelfibrene mens klippinga kutter dem... Stoler på at de gjør det som er mest fornuftig! På SuS har de for tiden noen finske jordmødre på besøk for å lære bort en teknikk som gjør at man revner mindre. Det går visst ut på å holde igjen på pressriene får å la dem tøye åpningen størst mulig. Hvis ungen kommer for fort er det større fare for å revne...
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #12 Skrevet 8. januar 2008 Bra at de får veiledning på sus...de har jo hatt landets høyeste antall totalrupturer... . Såde var jo nesten nødt til å gjøre noe for å få ned dette tallet.....
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #13 Skrevet 8. januar 2008 Det er kanskje ikke så beroligende å høre, men det å revne var ikke så ille. Alt det andre gjorde mye vondere...
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #14 Skrevet 8. januar 2008 De som har født før revner sjeldent neste gang.
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #15 Skrevet 8. januar 2008 Ift revning vil jeg da anbefale dere å ikke bruke tyngdekraften for mye under utdrivningsfasen. Feks ikke bruke fødekrakk. Det var sjefslegen på føden på Ullevål (Sverre Sand) som sa dette til meg. Det viktigste mot revning er, å la jm kontrollere utgangen av hodet. Bruke hurtig overfladisk pust for å ikke presse når jm sier en skal holde igjen. Selv klarte jeg meg ganske bra denne gang - fikk noe som jm kalte skrubbsår på innsiden av skjeden, og en liten rift som ble sydd med ett sting for at det ikke skulle svi så mye under vannlatning. Tror at det hjelper å smøre med olje på forhånd jeg. Lykke til )
Ladybug~N&E Skrevet 9. januar 2008 #16 Skrevet 9. januar 2008 jeg revnet ikke en cm. fikk en liten rift på utsiden, på den innerste kjønnleppa. et lite pyntesting bare. de fleste revner ikke totalt. et sting eller to må man sikkert regne med men man merker absolutt ingenting. og når du ligger der å trykker... det eneste du tenker på er å få den ungen ut! det føles ut som hele sjappa eksploderer men den gjør ikke det altså
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #17 Skrevet 9. januar 2008 Det som er verst er ikke det som skjer under fødselen for da er fokusen på helt andre ting, men det er arrene. Jeg kjenner faktisk arrene 6 år etter siste fødsel og det er kjipt. De er ikke så flinke til å sy pent. Håper jeg ikke revner denne gangen, men det blir vel bare med håpet, blir jo ikke akkurat mer elastisk i huden med årene.
Gjest Lenchen *høygravid* Skrevet 9. januar 2008 #18 Skrevet 9. januar 2008 Jeg var livredd for å revne under min første fødsel. Og enda reddere var jeg for saksa ( på den tiden klippet de de fleste, 10 år siden). Men da pressriene kom, så sluttet alt det vonde. Riene var ikke lenger vonde, bare slitsomme... Og når babyen lå helt nede i åpningen fant jordmora frem saksa, og jeg husker at jeg ble overlykkelig, fordi jeg kjente at det var så trangt. Og klippet kjente jeg ikke i det hele tatt. Jeg ble klippet i en ri, og etterpå fikk jeg vite at jeg hadde revnet i tillegg til klippet, men det hadde jeg heller ikke kjent noe til
Gjest Skrevet 9. januar 2008 #19 Skrevet 9. januar 2008 Har ikke noe lyst til å revne jeg heller.. Revnet bare bittelitt sistgang, men ble heldgigvis klippet så det revnet ikke noe mere. I forhold til det andre man går igjennom , er klipping ingenting, så jeg håper de gjør det denne gangen også hvis de ser at det kan bli revning. Og som sagt over her var det en lettelse å bli klipt, da det føltes utrolig trangt under de siste pressriene!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #20 Skrevet 9. januar 2008 Jeg var på kurs på ullevål forleden, og jm som holdt kurset sa at bare 3% revner. Noen "skrubbsår" som må syes må en regne med sa hun. Hun sa forøvrig også at det er bedre å revne enn å klippe, da gror det mye bedre sammen etterpå. Klipping gjør de bare når de absolutt må. hun var forøvrig litt irritert på media i forbindelse med disse finske jordmødrene. I Finland blir 30% (!!) klippet. Så at det ikke er så mange som revner der er jo da naturlig.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #21 Skrevet 9. januar 2008 jeg revnet hele veien selv om de klippet. hun ble tatt med vakum da og på to press dro de henne ut. jeg syntes dette var forferdelig vondt. så gruer meg veldig nå. men det værste var å drite når jeg kom hjem fra sykehuset. siden jeg hadde sår der,trodde hele tarmen skulle revne igjen. så jeg fikk forstoppelse:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå