Gå til innhold

Begynner å bli desperat-kan vel ikke ringe akutt/113 for dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har så store mandler at hun ikke har spsit el sovet på over en uke. Henvisning til operasjon skal være sendt. Vente tid på ca 12 uker!!!!Hun har gått ned over 1kg på 1 uke. Og gråter til hun brekker seg av slim.

Hva gjør jeg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakten. 113 er for akutt-tilfeller :)

Gjest irismor
Skrevet

Har du sjekket med andre sykehus om de har kortere ventetid. Det er jo fritt sykehusvalg. Ring din lege i morgen og si at dette må prioriteres og at han/hun må få fortgang i henvisningen.

Gjest irismor
Skrevet

Og ring legevakta nå får å få hjelp nå.

Skrevet

hvorfor har du ikke tatt kontakt med fastlegen din? Det er jo h*n som må purre på sykehuset for å få ny dato for operasjon. Om ikke du anser det som akutt i kveld pga manglende ernæring får du deg en time hos fastlegen din i morgen, el pronto.

Skrevet

Var på legevakten i går... Vi må bare vente... Hun er jo nesten helt apatisk, spiser jo ingen ting....

Skrevet

hvorfor gjør du det ikke privat? vi gjorde det med gutten vår, en mnds ventetid og kostet nesten ingen ting.

:) :)

Skrevet

Har selvfølgelig vært hos fastlege også. Han sier det eneste han kan gjøre er å skrive at det er en hastesak. Ringte sykehuset i dag, ikke kommet inn noen henvisning

Skrevet

Har vært i konkat med noen med de operer ikke så små. Hven var der hos, pris?

Skrevet

Min lege sa at (når) Silje var plaget at hvis de var veldig store, så skulle en lyve å si at ungen hadde pustestopp, for da kommer en inn med en gang til operasjon :)

Skrevet

En kommer ikke automatisk inn med en gang selv om de har pustestopp.

Skrevet

Nei, gutten vår hadde pustestopp.. Vi måtte vente litt på operasjon for det, men han sov med alarm så vi kunne hjelpe han om han ikke fikk puste..

Han ble operert da han var 16 mnd. da, egentlig vil de ikke operere før 2 år, helst 3-4, men de ville ikke vente med han pga. så store plager.

Skrevet

Gi henne saftis. Det lindrer og kan gjøre at hevelsene roer seg litt.

Skrevet

Hvor gammel er hun og hvor mye veier hun da? Vet fastlegen at hun har gått ned 1 kg på en uke? Skjønner at du har det vanskelig! Begynner hun å bli utmattet av mangel på mat eller er hun i forholdsvis god form? Har dere vært hos øre-nese-hals lege, og er det h*n som har sendt henvisning til operasjon, eller har dere kun vært hos fastlege, som har sendt henvisning til ønh? Hvis dere ikke har vært hos ønh, må du i hvert fall sørge for å få en akutt-time der av fastlegen imorgen, slik at hun blir skikkelig vurdert.

Kan jo ikke si akkurat hva du skal gjøre, for jeg vet jo ikke hvor dårlig jenta di er, men hvis du er alvorlig bekymret for tilstanden akkurat nå, synes jeg du skal mase deg til en time på legevakta. De kan legge henne inn på barneavdelingen dersom de mener det er nødvendig. Uansett synes jeg du bør ringe fastlegen i morgen, å få en akutt-time der. Ikke sikkert han har fått med seg hvor ille det er (hvis du ikke har vært der idag da, og sagt det du har skrevet her). Min erfaring med helsevesenet er at du får ingenting uten å jobbe hardt for det. Min erfaring er også at allmennleger lett feilvurderer om noe er ille eller ikke på barn. Du er også mulig at du kan få framskyndet operasjonen dersom du ringer og forteller i klartekst hvor ille det er. Det klarte i hvert fall jeg da jenta mi fikk to livstruende infeksjoner i hodeskallen pga bakterier som kom fra falske mandler i løpet av seks uker, mens hun ventet på fjerning av disse. Ble tatt inn på under 1 mnd. isteden for 6 mnd... Det var min ene erfaring... Min andre erfaring er denne: Jenta mi kastet opp og kastet opp daglig i flere mnd, sluttet å spise, hylskrek nærmest døgnet rundt og sov ikke, økte ikke i vekt, og gikk etter hvert ned i vekt. Dette pågikk i flere mnd, og jeg tryglet ukentlig fastlegen om å henvise henne til barnelege, noe han til slutt gjorde, men det var jo lang ventetid... I løpet av 12 dager gikk hun ned nesten en kg, og hun veide egentlig 9 kg, så dette var ganske mye. Jeg visste ikke hva som feilte henne, men trodde jo det kunne være alvorlig, var rett og slett livredd. Dette endte med at jeg tilslutt gikk gråtende ned til helsestasjonen, og sa at nå torde jeg ikke ta ansvar for henne lengre (trodde jo hun skulle dø...). Etter grundig samtale med to helsesøstre og mye gråting fra min side, ringte de legen og overtalte han til å legge henne inn og endelig ble hun diagnostisert og fikk medisiner. (Det var refluks). Prøver bare å si at det går an å få helsevesenet til å forandre mening, men det kan ta tid, og det tar voldsomt mye krefter... Ikke skjul at du er redd og desperat, si det akkurat som det er, overdriv heller enn å underdrive i hvert fall!

Ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

Eg hadde ringt sjukehuset som skal operere ungen eg. Det kan hende at dei har fått inn avbestilling og da kan du få den timen. Det nyttar å purre på dei, eg kom inn til time med sønnen våres ei uke etter at henvisningen var sendt til sjukehuset. Ikkje så kritisk som her men ungen nekta å eta fordi da måtte han bare på do å bæsje.

Så ring der å hør, det kan hende at du er heldig å får time fortare.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...