Gå til innhold

Dersom man er sykemeldt i ferien sin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...får man da sykepenger eller feriepenger?

Noen som vet?? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis er det slik at når feriepengene utbetales trekkes det samtidig for 4 el 5 uker ferie. Når man faktisk tar feien sin betyr ikke noe. Lønna går som vanlig resten av året sykefravær dekkes etter gjelde regle. Arbeidsgiverperioden er 16 dager. Etter det bestaler fortsatt arbeidsgiver lønn, men dette refunderes.

Skrevet

sykepenger og du får feriedagen til gode...;)

Skrevet

Man må være sykemleldt over en uke for å få tilbake ferien. Enkeltdager eller få dager får man ikke "på nytt"

Skrevet

dersom du avvikler ferien din, skal du føre opp det på kravskjema. Fu vil da ha krav på feriepenger fra arbeidsgiver, og sykepengene stoppes.

Dersom du blir sykemeldt før den planlagte ferien starter, kan du søke arbeidsgiver om å få utsatt ferien din. Da vil du få sykepenger som vanlig.

Hvis man er langtidssykemeldt lønner det seg å avvikle ferien sin. Dette fordi du etter ferieloven kun kan overfrøre 10 feriedager fra ett år til neste. Ved å avvikle ferien din, vil maxdato for sykepenger forskyves - noe som er positivt dersom du går lenge syk.

Skrevet

Dette må jeg ha inn med t-skje gitt....

Min situasjon er altså slik at jeg er gravid med termin i september. Jobber i skole og har derfor ferie hele juli. Ettersom det allerede verker i bekkenet mitt er det mye mulig jeg vil være sykemeldt hele sommerferien. Har kun hatt jobb siden august, og får derfor mindre betalt i ferien dersom jeg "bare" får feriepenger... Dette med mindre lønn er forsåvidt ikke noe problem, men ville vært greit å vite.

Skrevet

Jeg har kun jobb ut juli. Jobber dessuten i skole så er vanskelig å få avviklet/flyttet ferien innenfor arbeidsperioden min der dersom jeg ikke kan ta den når den er satt opp...

Skrevet

Når du jobber i skole, får du lønn utbetalt fra kommunen også under sykemelding og permisjon, de får det tilbakebetalt fra nav. Lærere får utbetalt både feriepenger for juni måned og lønn for juli måned i juni. Blir du sykemeldt i juli måned, har du lønn som vanlig, men da har du ferien til gode. Hvis du ikke har mulighet til å få ferien igjen, skal du ha krav på å få utbetalt ferien i lønn. Anbefaler deg å snakke med tillitsvalgt for å få vite ting helt sikkert - tillitsvalgt skal vite dette evt kunne finne det ut for deg.

Skrevet

Aha...da tror jeg at jeg skjønner! Takk! Skal kontakte tillitsvalgte dersom det blir aktuelt!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...