Gå til innhold

Hjelper pencillin på bihulene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått med tette bihuler nå siden tidlig i romjula... Noen dager bedre, men så slår det til igjen. Frykter at dette skal bli kronisk... Må jeg virkelig til legen og få pencillin for at dette skal bli bra? Tenkte det skulle gå over av seg selv jeg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den siste bihulebetennelsen jeg hadde måtte jeg ha pencilin. Ikke berre 1 kur, men 2!

Når du har gått så lenge med det, ville jeg tatt en tur til legen.

God bedring!

Skrevet

Det har vært litt omdiskutert i forhold til om nesespray kan være like effektivt som penicillin.

Dette står på lommlegen.no

Behandling

Omtrent 80% av dem som får bihulebetennelse blir bra av seg selv, uten behandling. Bedring kommer i løpet av en uke, og etter 10 dager er 2/3 bra. Etter 4 uker er nesten alle friske. Som regel er antibiotikabehandling unødvendig. I stedet er det nyttig å behandle de mest plagsomme symptomene.

Symptombehandling:

Ligg med hodet høyt om natten. Det fører til mindre hevelse i kanalene til bihulene.

Nesedråper (Iliadin, Rhinox, Naso, Nazaren, Otrivin, Xolin, Zymelin) kan også åpne kanalene til bihulene. Det lønner seg å ligge på ryggen med hodet godt bakoverbøyd når du drypper deg. Bli liggende slik i 2-3 minutter før du står opp igjen. Gravide bør være tilbakeholdende med slike nesedråper. Det finnes også slimhinneavsvellende tabletter (Rinexin). Disse kan ikke brukes hvis du er gravid eller har høyt blodtrykk, og ved visse andre sykdommer. Rinexin er på resept.

Smertestillende tabletter, for eksempel paracetamol.

Antibiotika:

Antibiotisk behandling kan være aktuelt hvis det kommer tykt, gul-grønt snørr fra nesen, ved høy feber, kraftige smerter, langvarig sykdom eller redusert allmenntilstand. I praksis er det stort sett slik at antibiotika først er aktuelt hvis du ikke er blitt bedre etter en uke med symptombehandling.

Førstevalgsbehandlingen er penicillin i forhøyet dosering (1,3 gram 3 ganger daglig til voksne) i 10 dager.

Skrevet

TUSEN TAKK! Da kjøper jeg nesedråper i morgen, hvis det ikke hjelper blir det legetur over helga...nå er jeg lei!!

Skrevet

Jeg er også kjempeplaga med det.

99% av gangene går de over med kun nesespray. Av og til blir det så smertefullt at jeg MÅ ha penicillin, da er det tbl eller å kappe av huet :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...