Gå til innhold

Dere med barn rundt 7-9 mnd.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger litt hjelp. Vi er godkjente fosterforeldre og fikk nettopp en telefon at det antageligvis snart kommer en liten gutt på 8mnd inn i familien vår.

Jeg har begynt å skrive liste over hva jeg må kjøpe inn før barnet kommer.

Kan dere nevne hva dere har og bruker av utstyr?

Hvor mange kilo ligger barna deres på og hvilke størrelser bruker de i klær? (vet jo det varierer, men greit å ha noe å gå etter da vi ikke får treffe gutten før rett før innflytning og da blir det veldig travelt så det blir lite shopping da).

Har dere andre gode tips angående denne alderen? (prøver å lese til meg en del, men tips fra virkeligheten pleier som oftest være best.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først og fremst: så bra at det finns sånne som dere! Blir rørt og glad, jeg! :)

Dattera her er 8 måneder om noen dager. Hun sitter ganske bra på egenhånd, og vil gjerne være med på "vårt nivå" når vi spiser og slikt -- derfor skaffet vi oss en tripp-trapp-stol nå, veldig praktisk og vokser jo med barnet. Hun spiser og vil gjerne holde selv = mye søl, greit med snmerte løsninger til å fange opp mat og drikke.

Ellers er det ikke så mye utstyr hun trenger... Avent-koppen er smart, m/ håndtak så hun kan prøve å holde selv. Vi leser/ kikker en del i bøker. Elsker å bade, både i balje og svømmehall -- kanskje babysvømming kan være noe?

Lou bruker 68 og 74 nå, hun er rundt 7,5 kilo tenker jeg -- men er ikke spes. stor for alderen, gutten ligger kanskje rundt 74-80, da.

Hun er veldig eventyrlysten, men begynner å bli var for ukjente, liker seg godt på armen til meg og pappaen. Skepsisen kommer nok for fullt framover.

Masse lykke til, dere gjør en kjempeviktig jobb!

Skrevet

Jeg har en gutt på 8mnd.

Han er forholdsvis stor veier 10 kg og er 73,5 cm lang. Vi bruker str 74 og 80 i klær.

Han sitter nå i høystol fra IKEA og spiser. Stellebordet blir mindre og mindre brukt siden han er helt umulius der og bare vrir seg, en stellematte på gulvet fungerer bedre (-:

Har også funnet ut at dette er alderen for sikring av hus, han kryper rundt overalt og putter ALT i munn. Han drar seg opp og står og kommer da til ting på bord osv. Så seng og lekegrind må stå i bånn.

Han liker leker med lyd, og er glad i storebrors biler (-:

Ja dette ble jo litt da.. jeg forteller gjerne mer hvis det er noe du lurer på. (-;

Skrevet

Oj så spennende.....men litt skremmende også kan jeg tenke meg.

Det er en stund siden lilegutt var på den alderene men kan prøve å hjelpe litt fordet.

Han er gjenneomsnittet stor og brukte da 74. Det var en str han brukte leeeeenge. Bodyer og overdeler kan fint kjøpes litt for store for å være sikker, det sitter bra fordet. Det har jeg gjort så lenge lillegutt har levd.

Av annet utsyr så bruker man da det man selv har gjort seg avhengig av fra starten, men skal men begynne sånn midt i er det ikke masse som er et must umiddelbart.

Bleier hadde jeg kjøpt når du vet hvor mye han veier, det er viktig for at de skal holde tett. Men selv brukte lillegutt de minste up&go fra Libero da.

Vogn, sprinkelseng, bilsete (hvis du må kjøpe slike store ting selv). Ellers smekker og noen barneskjeer, tåteflasker, en god stellekrem (jeg er glad i SebaMed spesialkrem) gjerne talkum også. Kluter kan være greit. Jeg foretrekker lin til bad og frote til ansiktsvask etter måltider.

Ja og noen leker selvfølgelig, he he.

Hmmm, hva annet kan være kjekt. Kommer ikke på noe mer i farten.

Lykke til :o)

Skrevet

Vippstol

Høystol

Sportsvogn + vinterpose

Sprinkelseng

Sprinkelbeskytter

Dyne

Stellebord

Badebalje

Tåteflasker til vann, eventuelt tutekopp

Smokker og smokkelenke

Vinterdress og lue (+ andre klær)

Bilstol

Leker

Vaskekluter

Siklesmekker

og vanlige smekker

Gulpekluter

Flanellsbleier til å tørke ham med, mye mykere enn vanlige handduker

Tannbørste + barnetannkrem

Babycall

Veske til stellesaker når man drar bort

Teppe til å ha på gulvet

Hmm, det er sikkert mye jeg har glemt.

Gutten vår blir 8 mnd om 9 dager, og bruker str 80. Er ikke sikker på vekt og lengde, har ikke vært på kontroll siden han var 6 mnd.

Skrevet

Tusen takk for gode svar. Ja, vi må kjøpe alle store ting også (får dekket det meste av barnevernet, men det er vi som må ut å kjøpe det).

Hva slags vogn trenger vi? bruker de dypvogn i den alderen eller sitter de kun i vogna?

Skrevet

Di sitter :) Mye bra her .. Men ville droppet vippestolen ;)

Skrevet

I den alderen har de fleste sluttet med dypvogn, og har de ikke det er det tid uansett. Så det holder med en vanlig sportsvogn.

Jeg kan anbefale TFK Joggster Twist. Den er stor i sittedelen, smal så den kommer fram over alt, en drøm å trille og super stødig.

Kan jeg spørre om hvordan deres forhold blir til denne guttens fremtid? Mener da om dere nå beholder han for alltid, eller om det bare er en liten periode til det blir "bra hjemme" igjen.

Aner ingenting om slikt :o)

Skrevet

Vippestolen er jeg helt avhengig av for å få dusjet, så den er veldig nødvendig her. :)

Skrevet

Det er planlagt langtidsplassering (altså frem til han blir voksen), men det kan forandre seg underveis. Vi håper jo selvfølgelig på at han vil bli boende her "for alltid", men situasjonen for biologisk mor og far kan forandre seg så vi har ingen garanti.

Skrevet

Tror vi må kjøpe vippestol ja, det kan bli greit.

Er han for stor for bæresele?

Jeg føler jeg ikke har helt kontroll når barnet ikke "starter" med å være baby. Vet liksom ikke helt når en slutter med noe og starter med noe annet.

Bilstol da? hmmm....han er vel for stor for den minste størrelsen? eller?

Kjenner jeg må ta en tur på en babybutikk og titte litt på hva som finnes.

Skrevet

Så flott at dere gjør dette! Gratulerer med baby:-) Ser at du har fått mange gode tips, har bare noen supplerende innspill:

Min er 8 mnd og nekter å sitte i vippestol lenger. Når jeg dusjer sitter han i den billige plaststolen fra Ikea med brett foran, supert å ha leker på. Funker kjempebra.

Når han spiser sitter han i Stokke Sitti-stol (samme prinsippet som Tripp Trapp, men mye bedre! Sitter stødigere, enklere å justere, lettere å klatre oppi sjøl når han begynner med det).

Han nekter å ligge i dypvogn, vil opp og se. Anbefaler den samme som noen over her: TFK Joggster Twist. Lett og liten (når du legger den sammen),men stor og stødig i bruk. Kan ha den lenge. Veldig lang og bred i ryggen.

Sitter i Baby Bjørn bæresele, sjøl om han er stor. Funker bra. Skal begynne å bruke bæremeis nå. Trodde det var for tidlig, men helsestasjonen anbefalte det.

Bruker størrelse 80. Her går det i ullklær og antiskli-sokker:-)

Lykke til!

Skrevet

Har ei jente på 8 mnd. Hun er oppe og går rundt bordet så du kan "risikere" å få en liten aktiv krabat. :) Hos oss ble vippestolen ryddet bort for to mnd siden, da kravlet hun utav den. Sprinkelbeskytter hadde jeg heller ikke brukt penger på. Hos oss blir den brukt til å vikle seg inn i. Teppe til gulvet er også pakket bort for lenge siden. Hun kryper jo over alt. Bruker heller ikke badebalje. Hun sitter i badekaret eller kravler i dusjen.

Jeg ville sett litt an hva type han er og kjøpt litt ting etterhvert..

Skrevet

Kanskje ikke så dumt å se det litt ann. Egentlig trenger vi vel ikke så veldig mye de første dagene da vi antageligvis kommer til å være mye hjemme for å bli kjent. Sprinkelbeskytter tror jeg at jeg står over, så kan det kjøpes hvis jeg ser behovet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...