Gjest Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Jeg trenger litt hjelp. Vi er godkjente fosterforeldre og fikk nettopp en telefon at det antageligvis snart kommer en liten gutt på 8mnd inn i familien vår. Jeg har begynt å skrive liste over hva jeg må kjøpe inn før barnet kommer. Kan dere nevne hva dere har og bruker av utstyr? Hvor mange kilo ligger barna deres på og hvilke størrelser bruker de i klær? (vet jo det varierer, men greit å ha noe å gå etter da vi ikke får treffe gutten før rett før innflytning og da blir det veldig travelt så det blir lite shopping da). Har dere andre gode tips angående denne alderen? (prøver å lese til meg en del, men tips fra virkeligheten pleier som oftest være best.)
kom-som-bestilt Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 åh så spennende!! Tulla mi blir 9 mnd 15. januar, er 9,3 kg og 72,5 cm. Bruker 86 i bodyer, men ellers passer str 80 enda. Tromler klærne, så de krymper litt. Av tips vil jeg si at det går mye bodyer! Og longser/str bukse. Hun griser til tider enormt av mat, så kan gå 2-3 bodyer om dagen.. Og handduker, de tisser med det samme du fjerner bleia, hehe. Uff, kom liksom ikke på så mye, men et par drikkekopper (jeg bruker avent sine tutkopper), plastskjeer, grøt/mat skåler, smikker i dungevis (bør være plast på baksiden så det ikke går gjennom til bodyen).. Sånt smøremiddel til tennene er greit å ha i veska, husker ikke hva det heter, men selges på apoteket. Ellers sinksalve, olje, bomull (er lurt å bruke i stumpen med litt olje på om det er mye "grisete"): Hm... regner med du har ting som seng, dyne, pute, sprinkelbeskytter, laken, stol/tripptrapp, bilstol, evt stellebord eller matte på gulvet? Åja, vi var ute på årets første akebrett-tur, hun storkoste seg i akebrettet sitt. Ha en dress som tåler våt snø! Tannbørst om han har fått tenner (fluor og tannkrem også). Er leggetidnå... ble litt rotete innlegg, men håper du fikk noen ideer! Masse lykke til!!
kom-som-bestilt Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 kan skrive en liste om ting jeg bruker etter sengetid, hvis ikke noen andre har svart deg
Minilille Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Oj, det høres veldig spennende ut! Her har vi en på 9mnd som er litt over 8kg og 74cm. Vi har brukt 74 og litt 80 frem til nå, men ville kjøpt 80 til en på 8mnd. ..kanskje litt vanskelig å si om du ikke vet hvor stor han er.. Mye er nevnt, men vil bare si at ullundetøy/ull nattøy er uvurderlig! Kjempedeilig for bebisene å ha på, og regulerer temperaturen. Gode votter, lue, ullgenser, ullbukse, lester, voksipose. Ellers vaskes det mye flasker og kopper, Bruker han smokk? (+ smokkesnor). Et godt lammeskinn i senga, en trygg bamse og et godt koseteppe er også favoritter her i huset. Badebalje hvis dere ikke har badekar. Vi bruker Neutral vaskemiddel for å unngå allergi..og vaskekluter fremfor våtservietter. Men en pakke våtservietter kan være greie på tur! På apoteket selger de veldig gode smekker med sånn "kopp/fat" som samler opp maten, som er stoff og plast. Middaggsglass og fruktglass evt lag maten selv! Lykke til! Dere gjør en viktig jobb!
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 Jeg har ei jente som blir 9.mnd 1 februar. Hun er ca.10 kg og 70cm.Bruker 80 i str på klær.Går mye i bodyer og str.bukser når vi er inne.I denne aldern åler de å kryper rundt omkring og skal gjerne ta på ALT! Så jeg bruker mye sklisokker(g-sport har kjempefine Ulvang sokker med antiskli),sikle-smekke,bleier,ullklær/dress,votter,lue til å ligge ute i vogna med....D absolutt store forbruket er bodyer med lange armer(slipper genser da). Lykke til!!Ja,grøt,dessert,evt.middager,smukk?!Flaske,kopp,sinksalve
Heli 79-har jente+ gutt Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Snuppa her i gården er 9 mnd og er ca 8 kg og 68 lang kanskje. Bruker 74 i klær nå. Som hun over sier så går det mye bodyer og str.bukse. Jenta mi bruker stort sett det hun. I tillegg til en dress som tåler litt vann og snø, så kan det være greit med en litt tynnere dress for å ha i bilen og i vogn osv.. Vi har en sånn fleece dress som en får kjøpt på cubus til en billig penge. Er kjempegrei når vi skal ut å kjøre og legge henne ned til dupp. slipper å ha på så mye. ull - sokker synes jeg også er praktisk. ellers...så bruker vi lammeskinn mye. både i vogn og i seng. Det regulerer varmen så hun blir aldri svett i senga. Også blir det så lunt og godt. Vår klarer ikke å sove uten det i senga hun. borer nesen nedi. å ja... sånn lue med hals hvis du skjønner hva jeg mener.. Det er kjempepraktisk synes jeg. Slipper at det "glepper" oppe ved haka og at det blir kaldt. Kanskje kjøpe et par flasker i tilfelle han ikke vil drikke av kopp. (vi bruker avent) ja.. det var det jeg kom på i farten.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 ååå så bra. det er flott å høre at dere vil være fosterfamilie. for det har jeg selv tenkt jeg vil være, eller besøkshjem, men først når barna blir større. men lykke til!! vi har gutt 9 mnd, 9 kg, bruker 74 nede og 80 oppe, jeg også tromler det fleste av klærene. helt enig bodyer er et must, og kjøp de litt større enn akkuratt, blir fort litt stramme over ryggen, og det er jo full fart på de i denne alderen. bare skummet over det forrige mann skrev, så kanskje noe blir dobbelt her. men strømpebukser går det og mye av. jeg bytter de hver dag jeg da, siden min svetter på bena. hehe. og så må du ha mange skli- sokker. hvis han bare krabber har de noen som heter krabbesokker på polarn o pyret som er veldig kjekke, for de er sånn skli greien på oppå sokken. ja altså så når han krabber får han litt hjelp. har alt for mange bukser og gensere. bruker som regel bare body, strøpebukse og joggebukse inne. veldig kjekt med joggebukser, selebukser å jeans syns jeg blir litt stivt til hverdags, men vi pynter bruker det når vi går ut. kjøp heller kvalitet enn kvantitet. jeg har skuffene fulle av nytt og arvetøy, men ser jeg bruker alltid det fra polarn o pyret først når det er rent. tripp trapp stol, flaske/tuttekopp, smokker, smokkesnor, en hel dress til å ha i bilstol. lue og hals, votter. uro til å ha over sengen. godt fotoapperat bøker, puttekasse, stable leker, på stellebordet bruker ikke jeg håndklær men sånne flanellsbleier. de får en kjøpt i 6 pakker, hvite. kan kokes, tromles, alt. veldig greie til å legge dobbelt på stellebordet. koster vell en 60-70 for sånne. bleier og våtservietter. up and go liker jeg best. for de vrir seg innmari på stellebordet. bruker ikke vippestol lenger. febertermometer til å måle i ørene. ops nå ringer det på her. lukke t
Mia_I Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 I tillegg til det de andre har skrevet anbefaler jeg babystolen til Ikea - billig og veldig bra!
Minilille Skrevet 8. januar 2008 #9 Skrevet 8. januar 2008 ..også glemtejegå si barnesikringer! Til skap og skuffer og stikkontakter!
kom-som-bestilt Skrevet 8. januar 2008 #10 Skrevet 8. januar 2008 Vi har også et lite lys i stikk-kontakten, så det er svakt lys på rommet, men egentlig mørkt - hvis du skjønner. Vasker henne mest med Libero sine papir-servietter, (dyppes i vann), og har våtservietter med på tur. Bruker A krem i ansiktet ved kaldt vær. Badebalje, evt badeolje o.l. og kanskje en badeand? Et par store gode handklær til bading, syns de med hette på er for små til å dekke hele tulla mi. Bøtte på bade til bleier kanskje? Men jeg har bare en pose som henger på en krok..I senga har jeg to handduker rullet sammen som pølser med gummistrikk rundt. Ligger rundt hode-delen. Hun borrer hodet i disse. Ser andre bruker skinn i senga... Et par sengetøy kanskje. Vogn med tilbehør er vel et must..? Jeg har et lite ullpledd som alltid er i bilen, og et helseteppe som hører til vogna ved kalde dager/regn/sludd. Og ikke minst, en radio til å ha på badet når de våkner så tidlig at du ikke har noe å si...
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #11 Skrevet 8. januar 2008 Tusen takk for mange flotte ideer, begynner å få en lang liste etterhvert. Det med å rulle sammen 2 håndduker som pølser var en kjempegod idè, blir lunere i senga da. Vi har sprinkelseng klar så det er bare å få tak i dyne m/utstyr. Leker har vi masse av. Jeg er usikker på hvilket bilsetet vi bør kjøpe? Når går man fra bilsete nr 1 til nummer 2?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #12 Skrevet 8. januar 2008 Hei og gratulerer! Anbefaler å kjøpe et bilsete som går opp til 18 kg, altså nr2, men som er godkjent fra 0 kg(de fleste er 9-18kg). Besafe iZi Kid er bra. Et speil som de har i bilbutikker/babybutikker som du kan se barnet fra førersetet er bra. Nøstebarn anbefales, de har en deilig ullpysj og trøyer og bukser som er gode å varme å krabbe i. Noen gode tøfler, for han begynner kanskje å reise seg litt opp etterhvert. En vogn å sove i på dagtid hvis han skal sove ute, da gjerne en som er god og lun å ligge i, og en mer praktisk trille han kan sitte i, anbefaler svingbare forhjul. Ellers har du jo fått veldig fine tips. Lykke til!
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 8. januar 2008 #13 Skrevet 8. januar 2008 Jeg har en sønn på 9 mnd og vi kjøpte nytt barnesete rett før jul,så hadde jeg vært deg ville jeg ha kjøpt sete som var fra 9 til 18 kg eller 9 til 36 kg. ellers så vill jeg bare si at det skjedde utrolig mye med sønnen min når han var 8 mnd ,han begynte og krabbe ,reise seg på kne og reise seg helt opp på en mnd så det er en veldig morsom tid dere har i vente. Lekegrind er også noe dere burde vurdere ,er veldig greit vist man bare skal ta ut av vaskemaskinen eller gå do osv. ett sånn nett man putter frukt i ,er noe av det smarteste jeg har kjøpt,er veldig fint og putte eple i og gi til de når de klør i gummene. Det er helt fantasisk det dere gjør ,det er så mange barn som trenger gode fosterforeldere .har selv bodd i fosterhjem. Masse lykke til og kos dere masse.
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #14 Skrevet 8. januar 2008 Tusen takk for gode råd. Er mange småting jeg ikke har tenkt på ser jeg, men det kommer sikkert etterhvert.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #15 Skrevet 8. januar 2008 Hei, ville bare si at det er ikke alle barn som har nådd 9 kg ved 8 mnd, vår er 9 mnd og ennå ikke 9 kg. Så hvis du kjøper et sete fra 9 kg kan du få et problem i noen uker hvis han viser seg å være en liten gutt... :-)
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 9. januar 2008 #16 Skrevet 9. januar 2008 Vil bare gratulere deg masse med en gutt,gled deg:) Du har en spennende tid i vente:) Er masse man trenger som man ikke tenker på,men det kommer etterhvert:) Er så mange bra forslag her jeg så jeg vil bare ønske deg lykke til og kos dere masse:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå