Gå til innhold

Noen som har hatt barn med hoftedysplasi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge hadde de pute og hvor gamle var de da de fikk den på??

Jenta her fikk på pute da hun var 7 uker,og har nå hatt den i 2,5 måned..Var på røntgen idag men ene hoften var fortsatt umoden så da må hun ha pute i 4 uker til *sukk*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min fikk på pute en uke etter fødsel, og hadde den i 4 mnd og noen dager.

Han hadde bare litt på ene siden da, men ble helt fin etter å ha ligget med pute;o))

Skrevet

Min jente fikk pute da hun var nesten 4 mnd gammel,hadde på i 9 uker..Det som var litt kjedelig med vårt tilfelle var at det viste seg da vi var på kontroll etter den 9 uken,så sier legen at bildene var så perfekte at han mente hun aldri har hatt plager med hoftene,men,men....

Det var masse info jeg ikke hadde fått på ting jeg ikke burde gjøre når de hadde pute osv,håper du har fått god beskjed:)

Lykke til videre:)

Skrevet

Jenta mi hadde bare litt på ene siden hun også,så jeg trodde kanskje at det skulle være bra etter 2,5 måned.. Begynner å bli utilpass pga puta og blir så blid og an ta den av 2 timer i døgnet :o)

Skrevet

Det er en ganske "striks" tid ja, men jammen verdt det!

Litt pes med oppbygging med skumgummiplater der han lå...På gulvet og i senga... Fikk nesten bare brukt joggebukse, ikke passet thermoposen, og ikke fikk vi brukt bagen i vokgna mer enn etpar uker... Bilstolen måtte byttes ut, og ammingen ble et pes. Det værste var vel at han bare kunne være uten puta 1 time iløpet av døgnet...Så ble liksom ikke noe kos ut av stellene:o(

Men nå er alt glemt;o))

Skrevet

Vi byttet pute to ganger da, og takk for at han fikk slippe mer etter 4 mnd, hvis ikke måtte vi gått over til skinner....

Skrevet

Da jeg snakket med lege etter at vi hadde fått på puta fikk vi beskjed om at puta skulle være på HELE tiden...Skulle bare av når vi stelte henne,hvis de ligger forlenge uten kan det ha mye å bety på behandlingen,og den vil da ta lengre tid,men det var det de sa til oss:)

Og man skal heller ikke løfte de etter bena når man skifter bleie,det er litt vesentlige ting som man burde få info på:)

Skrevet

Fikk beskjed om ikke å løfte beina,men løfte under rumpa og så kunne puta være av 2 timer i døgnet fikk vi beskjed om :o))

Skrevet

Det fikk vi klar beskjed om og! Ikke løfte etter beina (logisk det da) og uten pute max en time iløpet av døgnet, og det var da inkludert alle skift og stell.

Men vi fikk masse info, og brosjyrer med hjem for å lese i roen og freden;o))

Skrevet

Vi fikk ikke noe brosjyrer el noe særlig info bortsett fra løfting ved bleieskift og at puta måtte sitte på 22 av 24 timer..

Skrevet

Okei.....

Vi fikk god info + brosjyrer da:o))

Måtte som sagt bytte pute to ganger, pga str. Og jeg ba om å få fysioterapeut på hjemmebesøk istedefor helsesøster. Så kunne hun se om oppbyggingen vi hadde gjort med skumgummi osv var rett.

Han ble også fulgt opp av fysioterapeuten ved helsestasjonen frem til han begynte å gå, og hadde gått i ca tre mnd;o))

Skrevet

Jenta mi her HAR hoftedysplasi.. Fikk INGEN informasjon på sykehuset.. Jenta mi ble bare pakka inn i denne plastputa, og jeg fikk beskjed om at jeg fikk time etter hun var 4,5 mndr....

Nå er hun snart 5 mndr.. og jeg har time til røngten og sjekk av spesialist, den 10.. om to dager..

Så jeg går bare å krysser fingrene om dagene.. og håååper at jenta vår er frisk.. for nåå er jeg såå lei av denne puta.. og vil bare ha den lille babyen inntil meg!!! Jeg har vært ekstreeemt nøye med denne puta.. så håper det har lønnet seg... Har kun våget å ha den av 15-20 min til dagen utenom stell... nå de 2 siste ukene..

Skrevet

Hei:)

Jenta mi fikk puta da hu var 6 uker gammel. Hun hadde litt steil hofte på venstre side. Vi hadde puta i 3 mnd, hu var frisk etter 2 mnd, men det var visst standar å ha den i 3 mnd sa de til meg på sykehuset.. (Drammen) Ettersom jeg har skjønt er det litt forskjellig praksis rundt om...

Men uansett, LYKKE TIL:)

Skrevet

Her på sus var regelen 4,5 mndr. så ja det er stor forskjell rundt omkring.

Argumentet var også at de kunne ikke se skikkelig om det var "bra" før, etter 4 - 4,5 mndr... så rart at noen plasser har dem bare pute 3 mndr ......

Her fikk jenta forresten puta på dag 2 etter hun var født.

Skrevet

Har dere tatt rønkten eller ultralyd candycupps??

Skrevet

Ikke for å være ekkel, men vær glad for at det ble oppdaget så tidlig og at dere kan bruke pute!

Her ble det oppdaget da snuppa var 7 mnd gammel. Ble lagt inn samme dag på sentralsykehus som ligger et par timer fra der vi bor i to uker i strekkbehandling (der ligger de helt lenket fast til senga). Etterpå skinnebehandling. Dette var i fjor påske, vi er fortsatt i behandling med skinner og jenta har blitt 16 mnd gammel og kan fortsatt ikke gå...

Håper virkelig det ordner seg fort for dere!!!!

Skrevet

Ja trollmor, du sier noe... Er egentlig en baggatel, men veldig vanskelig for mange... Er gla vi slapp strekk, gips og alt det der....

Håper det går bra med jenta di:)

Jenta mi blei født i seteleiet hun da, og blei sendt til ul når hun var 2 uker bare... Var sånn vi fikk vite det tidlig..

Skrevet

På snuppa mi, ble det konstantert hd allerede etter 8timer...

Vi fødte på Kongsberg, og der har de automatisk ul av alle nyfødtes hofter! (Og i og med at jeg selv, og mange i min familie har hatt en sterk grad hd, gjorde de det så fort som mulig)¨

Nå må jeg si at vi har vært kjempeheldige da! Tror vi traff blink på det beste sykehuset når det gjelder hd. Snuppa fikk puta på allerede det første døgnet! Vi var inne til ny ul en gang hver mnd for å se om puta gjorde jobben sin. Da var vi også innom sykehusets fysioterapaut (Byttet aldri pute)

Etter 5mnd, hadde vi røngten av hoftene, og puta ble fjernet!

Vi skal inn på en ny røngten når snuppa har gått i noen mnd. Var visst først da de kunne utelukke noen videre problemer! (Snuppa er snart 15mnd, men går ikke på egenhånd enda... Så vi venter spent)

Skrevet

Nei, Kari.. får røngten den 10. Her ble det bare gjennomført sånn "knekkøvelse" ?? eller hva det heter? Iallefall en barnelege som sjekket hoftene. og alt hun sa var.. hoftefeil her.. Høyre hofte. venstre utsatt.. Sa var det en sykepleier som sa noe sånn som "ja da går jeg og finner pute til henne" ... husker ganske lite.. for jeg måtte gå å legge meg, pga. smerter.. så var ikke med under hele undersøkelsen..

Skrevet

Såpass... Det hørtes rart ut... Har dere ikke vært til noen ul eller rønkten undersøkelse i det hele tatt??? Vi har vært på 6 ul undersøkelser av hoftene hennes vi, i tillegg 2 ganger hos ortoped... Ska på rønkten igjen nå ho er 1 år...

Vi fikk beskjed om at de tar ul undersøkelser av de små fordi ledda består bare av brusk når de er så små, så feilen er vanskeligere å oppdage ved rønkten, men ved ul ser de det tydelig...

syns det er fryktelig merkelig at de forskjellige sykehusene har sååå forskjellige rutiner... Veldig merkelig...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...