Gå til innhold

er private barnehager bedre enn kommunale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tenker på ressurser som personale leker mat. elendig i vår bhg. synes de skulle få varm mat i bhg hver dag slik som i sverige. i vår er det en gang i uka og det er tomatsuppe (pose) pølse eller pannekaker. mangler voksne til stadighet og elendige leker (dukker uten hode etc) blir så oppgitt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke erfaring med privat barnehage, men vi har eldstegutten i en super, kommunal barnehage i Bergen.

Skrevet

det tror jeg ikke trenger være noe forskjell....

mine går i privat barnehage..har varm mat en gang i uka, men de lager som regel et middagsmåltid fra scratch, gjerne med grønnsaker osv de har vært å plukket selv (på høsten da)....tror ikke det er så vanlig her i landet å ha varme måltid hver dag.

Gjest Lille jenta mi
Skrevet

Vi har snuppa vår i privat barnehage, og er utrolig fornøyde både med tilbudet og personalet:-)

De for 3 måltider hver dag , og varm mat 3 ganger i uken.

De har veldig fine leker innendørs som hoppeslott,dukkehus,sklie, og vanlige leker selvfølgelig...

Jeg gikk i en kommunal bhg med datteren min når hun var baby (åpen bhg), og det kan ikke sammenlignes med den private bhg..her var lekene gamle og ødelagte, de hadde ikke råd til å kjøpe nye leker så de arvet leker som foreldre ikke ville ha til sine barn lengre...

Dessuten fikk de kun tomatsuppe/pølser 1 gang i uken, ellers måtte de ha med egen matpakke.

Men det er nok forsjell på komunale bhg også, jeg har bare vært i den ene..

Skrevet

Vi har kommunal, og her er det varm mat minst tre dager i uka og veldig bra personale.

Jeg synes kanskje de kunne ha litt nyere billedbøker, men det kan lånes på biblioteket.

Skrevet

De kan være det, men behøver ikke. Prøv Montessori-barnehage, om det finnes der du er.

Skrevet

Tror heller det er avgjørende om de er kommunale eller private.

jeg har aldri fått plass til mine barn i kommunale, så jeg har kun erfaring med private, og har ihvertfall vært godt fornøyd. men det er ingen grunn til å tro at de kommunale er dårligere el. bedre.

Skrevet

Det varierer fra kommune til kommune om private og kommunale barnehager er best. Her vi bor er de private klart best i forhold til ressurser. Bedre lønn til de ansatte, bra med leker, kjøkkenassistent i noen av de private og som regel vikarer. Problemet er heller at det ikke er nok vikarer å oppdrive... De kommunale sliter med for lite ressurser.

Men som sagt det kommer an på hvordan kommunen prioriterer pengene sine. Staten betaler 2/3 av tilskuddet til de private bhg. Kommunen sitt tilskudd går her i kommunen i det store sluket mens i andre kommuner får de kommunale bhg det de har krav på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...