Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Igår var jeg til min nye lege for første gang, og hun skulle sjekke leie. Og hun var så innihampen hardhendt når hun skulle finne det ut, og når hun sjekka om hun kjente hodet så gjorde det så vondt at jeg hadde mest lyst å rope.(ikke fordi hun traff noe, men rett å slett fordi hun trykte hendene så mye ned at det gjorde skikkelig vondt) var helt øm etterpå og hadde mange kynnere i flere timer etterpå. Har det noe å si om hun var hardhendt? noen andre som har opplevd dette? når jeg var hos jordmor sist vi sjekka leie, var det tydelig at hun hadde gjort det før, merka jo knapt at hun kjente etter. jeg gruer meg jo allerede til neste gang, nesten så jeg håper det ikke blir flere kontroller det er jo tydelig at hun ikke er så vant med å sjekke sånne ting som lege.............
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Da jeg var gravid sist måtte legen også ta i litt for å sjekke om hodet var festet. Mener å huske at det ble gjort så hardt 3 ganger.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 okei, ser bare for meg at ungen får vondt jeg. hun trykker jo akkorat over ansiktet slik han ligger. men som samboer prøver å berolige meg med, han skal gjennom en trang kanal ganske snart, så han overlever vell den sjekken. men det var en meget ubehagelig sjekk. håper det var vondt for meg, men ikke han i magen.
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Jeg var til en mannlig lege som var kjempe hardhendt og.. Når han skulle måle symfysen.. fy søren jeg ville bare skrike og dra til han!Hadde vondt i flere dager etterpå. Tok det opp med jordmor og hun mente at mange leger ikke har greie på hvordan de skal gjøre det osv.. så hun mente at det var derfor! Jeg går aldri til han igjen. Man skal liksom ikke grue seg heller..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 ja jeg vet!!! jeg er faktisk enda øm over skambenet etter hun drev å målte symfysen. men det var likavel verst når hun sjekka leie. hun tok liksom i magen og løfta rompa og ryggen opp hvis dere skjønner. og det hodet stakkars, satte fingrene laaaangt ned og vrikka skikkeli for å kjenne etter hodet. puhh... jeg blir faktisk litt svett bare av å tenke tilbake. det var helt jævlig. og jeg må til den legen igjen, for det er ikke jordmødre å oppdrive i trheim.. sa jordmora noe om at det var "skadelig"? (off, virkelig ikke meningen å virke over hysterisk nå) jeg begynte bare idag å tenke på når dem snur ungen fra seteleie til hodeleie, kan nesten tenke meg at det er slik det føles ut, og hun må jo ikke snu den stakkars ungen min som ligger i hodeleie.
kokosyklus Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Huff, hun var kanskje ganske nyutdannet. Mannen min gjorde det på meg en gang, det var ikke særlig godt. han turte ikke ta i så veldig, men trodde han kjente såpass at han kunne gjette at hodet var festet. Så fikk han ikke lov mer fordi han knep litt hardt. (Han er rimelig fersk i faget... he he) Så gjorde min jordmor det her om dagen, det var en sann fornøyelse i forhodl:) Jeg var forberedt på at det skulle bli ubehagelig, men hun var veldig forsiktig og fikk sjekket fint med en gang:)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 hun er ikke nyutdannet, men veldig tydelig at hun ikke har så veldig lang erfaring med å sjekke leie. tror jeg må si noe neste gang, men jeg er ikke den som sier ifra og heller biter det i meg. hun tok liksom tak i rompa på babyen å løftet den opp for å kjenne under om "er dette rompa og ryggen" og jeg lå der å svetta i beit ihop tenner. Lillegull klikka helt, sparka og slo og snudde rompa til høyre og venstre hele tiden. så aktiv har han aldri vært så det var tydelig at han ikke likte så godt han heller stakkar (
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Jeg vil ikke tro at det er skadelig for ungen! Var selv øm i skambenet i flere uker etterpå!aldri mer dit.. Dumt du ikke har noen andre å gå til..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #9 Skrevet 8. januar 2008 Når jeg var på ultralyd så trykket jordmoren lett på magen med to fingre og viste meg på skjermen hvor langt inn det faktisk gikk. Jeg ble veldig overrasket for jeg trykker mye hardere enn hun gjorde når jeg kjenner på magen selv. På ultralyden kunne vi tydelig se at hun trykket og at babyen beveget seg når hun gjorde det. Så tror jeg hadde vært litt forsiktig. Det er vel neppe skadelig, men hun undersøker deg feil hvis det gjør vondt, for denne undersøkelsen skal ikke være vond. Dessuten: En lege er ikke nødvendigvis noen ekspert! Det går fint an å gi beskjed om at dette gjør vondt og oppleves ubehagelig for babyen! Vær litt løvemamma, det er din mage! Jeg jobber i helsevesenet selv og begynner å bli skikkelig irritert på mine mange kollegaer som bare tar seg til rette i ulike sammenhenger! Jeg ser det så tydelig nå når jeg er pasient selv, vi må bli fliknkere til å gi beskjed om hvordan vi vil ha det, stille litt krav. Håper det ordner seg for deg, lykke til!
kokosyklus Skrevet 8. januar 2008 #10 Skrevet 8. januar 2008 Kan ikke tenke meg at det er skadelig for babyen, men helt klart stressende. Og var jeg deg vill jeg sagt ifra neste gang. Hun var sikkert usikker, som du sier HI, og ville sjekke ordentlig for sikkerhetsskyld. Selv ville jeg heller henvist deg videre hvis jeg ikke hadde greid å finne ut av det. Ikke ta tak i babyen på den måten... Jeg er spl, så kommer ikke i akuratt den situasjonen, men jeg hadde aldri gjort det på den måten. Er det noe man er usikker på fortsetter man ikke. Det er mennesker vi jobber med... Noen leger er redde for ryktet sitt og kvier seg for å henvise videre. Ta kontakt med føden, kanskje du kan avtale en tid de kan sjekke deg? Eller en jordmor et sted? Du kan også fint nekte henne å undersøke deg igjen, hvis du ikke orker å gå igejnnom det en gang til.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #11 Skrevet 8. januar 2008 mamma sa jeg kunne bytte lege, men jeg var veldig fornøyd med henne sånn ellers. men jeg har faktisk vurdert å droppe neste kontroll. det gjorde faktisk så vondt. er ikke så nøye med meg, men likte ikke at hun løfta på rompa/ryggen for å finne ut av det. iallefall når lillegull reagerte som han gjorde. jordmor har jeg ikke sjans å få tak i, da det er venteliste på de som har termin i juni(jeg har selv om akkurat en måned) vet ikke om føden blir å forstå meg. ser at andre også har opplevd hardhendte leger, men å løfte på rompa/ryggen til babyen inni magen, off nei.. det frister ikke en gang til. takk for forståelse! kanskje jeg skulle ringt føden, bare for å høre hva de sier om det. kan jo hende de sier at det ikke gjør noe at hun er hardhendt, men da blir jeg iallefall beroliget om at ungen ikke tar "skade" av det..
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #12 Skrevet 8. januar 2008 vet dere.. jeg får helt vondt i meg av å tenke på at han sikkert var kjempe stressa når legen dreiv å løfta å kjente og styra med magen. så jeg skal ringe føden imorgen å høre hva de sier. regner med de sier jeg ikke skal tenke på det, men jeg trenger de ordene fra dem. hvis ikke kommer jeg til å kutte kontrollen med henne, for jeg har vanskelig for å være løvemamma dessverre (skulle veldig ønska jeg var det) Kanskje jeg klarer det neste gang, men da var jeg så paff... Ja.. veldig synd at jeg ikke kan velge noen andre. Kan jo skifte fastlege, men virker så drastisk. Hun var jo veldig grei ellers.
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #13 Skrevet 9. januar 2008 uffa meg det høres fælt ut.kan du ikke prøve å få time hos jordmor på helsestasjon,det er jo mange som går til kontroller der. lykke til
kokosyklus Skrevet 9. januar 2008 #14 Skrevet 9. januar 2008 Ta en tlf til føden du:) Så får du sikkert beroliget deg litt. Hvis du er fornøyd med fastlegen din ellers er det inegn vits i å bytte på grunn av dette. Gode fastleger er ikke alltid like lett å finne, så når man først er fornøyd bør man kanskje holde på de. Selv har jeg en bra fastlege på verdens værste legesenter. Pokker ta de sekretærene. Jeg er alltid sur når jeg går derfra eller legger på tlf, så har vurdert å bytte. Men da kan det hende jeg får en mongo lege og må bytte igjen:) Lykke til med telefonen i dag, HI:)
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 9. januar 2008 #15 Skrevet 9. januar 2008 Slik hadde jeg det i forrige svangerskap, men da var et jm som var veldig hardhendt - og hun var "veteran" i faget. Tror nok ikke det er skadelig for babyen, men ubehagelig for oss. Blir jo et stort trykk på det meste der nede, og iallefall er jeg ganske øm der i utgangspunktet =/ Men si det til legen din, så tar hun nok mere hensyn neste gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå