Gå til innhold

mister melka mer og mer......

Anbefalte innlegg

Skrevet

har ei jente på 3 mnd idag faktisk. jeg har siden hun var 5-6 uker mistet mm. Etter stress og alt i jula merker jeg at det er veldig mye mer som er borte. hjepler ikke å legge til ofte det jorde jeg en mnds tid etter at jeg merket at det ikke var nok til ho. blir litt lei meg av det, føler meg som en dårlig mor på en måte siden mm er det beste for henne. ho får 730 ml mme pr døgn nå og suger i seg det lille mm jeg har i løpet av dagen mellom de 4 måltidene med mme.

skal jeg bare kutte ut hele ammingen og heller pumpe ut når det blir spreng og gi det jeg har da........råd?

blir sliten av å tenke på å ammingen. ho griner og sutrer når ho ikke får nok mm. ligger ved puppen ikke 5min engang og sliter da seg løs og sutrer og vil ikke ha puppen igjen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sliter med det samme selv! I 2mnd tid har det bare blitt mindre og mindre. På slutten nå pumpet jeg ut 70ml.. Har forsøkt å øke og øke til ingen nytte. Nå drikker jeg TO kopper ammete HVER dag(brennesle), 1ts malt hver dag, og nå sist har jeg gått to ganger til akupunktur. Etter siste gang pumpet jeg 150ml!!! I dag har jeg bare gitt han mme èn gang, 100ml!! Så lykkelig :) Skal en gang til på torsdag.

Akupunktur gjorde visst susen!!

Skrevet

jeg ville pumpa når du kjenner melkespreng (hvis snuppa ikke er sulten, da! da kan hun få førsteretten!)

og det er absolutt ikke så ille å gi mme!! heelt normalt! det er heller ikke så unormalt å miste melk, prøv å motvirke det med feks ammete og hver gang snuppa skal mates, sett henne på puppen før du gir henne mme.

så kan du be om råd på helsestasjonen, på min hs, har de egen ammeveileder, og hun har jeg hatt en del møter med! jeg hadde ganske såre brystvorter, og ble nødt til å be om råd, og du kan komme til helsesøster og legene der med alle problemer og sorger du måtte ha!!

så ikke bekymre deg så mye! og iallefall ikke ha dårlig samvittighet!! du har jo ikke kvitta deg med melka med vilje akkurat!!

:)

Skrevet

jeg pleier å legge ho til puppen før hvert flaske måltid, men ikke lenge ho suger da. tenkte jeg skulle prøve ammete som de selger på helsekost. tror ikke jeg orker å styre med alverden for å få opp produksjonen. får bare ta en dag om gangen

Skrevet

Åååå, dette er akkurat som å høre meg selv!

Vet ammehjelperne sier at det er umulig å miste melken, bare i spesielle tilfeller.. Man må bare gi oftere.. men når mini ikke er tålmodig nok da, og skriker illsint? Går helt fint med det ene nattmåltidet og utover dagen, men 15 og 18 måltidet vil han ikke ha.. Da får han flaske etter mye mas og tjas ved puppen..

Men amme te hadde jeg helt glemt, kjøpe det i morgen ja!

Prøver litt til, men gidder ikke slite meg ut nei..

Skjønner godt hvordan du har det!

Skrevet

Nå har jeg ikke lest de andre svarene her men.

Husk at de har økedager jevnlig. Og at økedagene etter 3 mnd er ganske så tøffe.

Bare barnet kan tømme brystet skikkelig for melk, når du pumper får du ikke ut alt.

Jeg merker med meg selv at jeg må ha nok søvn for å produsere nok melk. De dagene jeg er sliten, så merker jeg at jeg har mindre melk og knerten blir mer grinete, så dette kan fort bli en ond sirkel. Da gjelder det å få tatt seg en lur, og få barnevakt, så du kommer på oversiden igjen. Og for all del, ikke no slanking mens man ammer.

;)

Jeg fullammer fortsatt og knerten er 6 mnd om en uke...

Skrevet

Sier som anna78 at det er lurt å få seg en hvil i løpet av dagen og prøv å sove mest mulig på natta. Man produserer mest melk når man sover og slapper av.

For å få opp produksjonen er det viktig å amme/pumpe ofte, ca hver 2 time eller tidligere hvis du kjenner brystspreng.

Spis godt og drikk mye. De anbefalte også på føden å drikke silt havregrynsaftsuppe. Har selv fullamma nå 5 mnd. litt stress med økedager og lite nattesøvn men veldig koselig.

Gjør som du føler for, det er det viktigste. Barnet vokser fint på mme også. Hvis du stresser og kaver med å ha for lite melk mister su den hvertfall.

Men hvis du kan tenke deg og amme, så la ungen få det den vil og kosen med det og gi mme for å fylle på resten.

antistoffene i melka er jo også bra for barnet.

lykke til :)

Skrevet

Kan det være at utdrivningsrefleksen er litt treg og at hun derfor slipper puppen så fort. I så fall kommer dere inn i en ond sirkel med mindre melk.

Finnes en spray som hjelper på dette, jeg fikk dette på barsel. Husker ikke navnet nå.

Skrevet

Du sier noe der, kan være det som lager ekstra problemer..

Hva tror du TheRose?

Skrevet

Viktig å drikke masse masse, gjerne vann. Minst 3 l hver dag. Og spise mat som det er kalorier i rett og slett. Og som de andre skriver, slappe av og kose deg med bebien.

Sov med bebien. Gjerne ikke om natta, men ta deg en hvil med bebien på dagen. Jeg pleier ofte å ha minimann på magen, med mage mot mage, og så hviler vi i sofaen.

Gjør det til en kosestund når du legger til, og ikke stress. Det som er drikker bebien, så får du fylle på med mme etterpå. Mange sunne friske bebier som får/har fått mme. Vær heller glad for det du kan gi.

Skrevet

Hadde akkurat samme problemet, fikk Syntocinon (nesespray) og da drikker hun som bare det!!! :-) Sprayen inneholder oxytocin som setter igang utdrivningsrefleksen. Du må ha resept på sprayen og den koster 87 kr.

Skrevet

ho tok litt pupp inatt men det var ikke nok til å mette. fikk da mme. på morgenen hadde jeg spreng i det ene brystet men ho bare skrek hvergang jeg pøvde å legge ho til, for å lette på trykket. måtte gi opp og gi ho flaska med engang. måtte pumpe meg i stedet. melka har egentlig kommet fort hver gang. jeg drikket masse og spiser det jeg kan. ofte glemmer jeg å spise da jeg er opptatt med ho eller annet. så jeg kan gå en dag med kun 2 måltides max iblant. takker for råd. merker jeg blir sliten av å legge ho til. føler jeg presser henne til noe hun ikke vil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...