NyttNick Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Jeg og sambo har lån pr idag på ca 1,8 mill på huset,men både jeg og han har oppført 78 tusen i ligningsverdi på egen bolig.Pluss at han har 1,3 mill i gjeld (det var før vi tok mer lån),mens jeg har 0. Er ligningsverdien rett? "Burde" jeg også hatt gjeld eller er det det samme om alt står på han?
Gjest irismor Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Det greieste er vel å dele på gjelden. Slik at ikke den ene får seg en real baksmell.
bever Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 Som samboere blir dere lignet sammen (tror jeg), og da påstår skatteetaten at det blir det samme. Dere kan regne på det, hvis dere ser på baksiden av selvangivelsen der de har forhåndsutregnet litt. Der kan du bytte ut tall og se hvordan dere totalt kommer best ut av det. Vi har satt all gjeld på meg, og det kommer vi best ut av, selv om vi er gift og skal bli lignet sammen... Forstå det den som kan.
Cleary Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Samboere blir ikke lignet sammen. Dersom derer har lån der begge er låntakere skal gjelden og gjeldsrenter fordeles mellom dere. Ligningsverdien på boligen skal også deles. Synest at 78 tusen hørters lite ut. Men dersom det er en "gammel" bolig er ligingsverdien ofte lav. På nye boliger nå er ligningsverdiene skyhøye. Dette kommer av at ligningsverdien skal settes til 30 % av kostpris.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå