*Sjokomelk* Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 hva har dere oppi ? smaker det bedre hvis jeg kokoer med melk eller vann? ser noen anbefaler rosiner , hvor masse rosiner i såfall ..... ?
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Jeg vokste opp på havresuppe jeg Så lenge jeg kan huske spiste jeg og brødrene mine det til frokost og kvelds hver eneste dag Mamma hadde i husholdningsaft da... ikke det man anbefaler idag vet jeg.. Jeg skal prøve å koke opp med både rosiner og tørka mango og annen fukt, også får jeg se hva hun liker best. Men jeg vet heller ikke hvor mye av frukten man trenger.. Kanskje en ss til 150 ml??
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 Når kan jeg begynne med dette forresten? Tuppen er 7 mnd om en uke, går vel greit da? Hun har kun fått risgrøt og smaksprøver på annen mat til nå.
*Sjokomelk* Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 8. januar 2008 ja det tror jeg no skal gå greit , gutten min er 10 mnd han skal prøve det for første gang i kveld han er så lei de pakkegøtene .... har gitt han sånn frokostgrøt tidligere som jeg kokte opp med mme det var han helt tussete etter hehe .... men åssen gjør man det då koker opp melk og hvier havregrynene oppi ? er så redd for å ta for mye rosiner siden han blir løs i magen av de ( er nemmelig tussete etter de og ) jeg har jo noen nestle sine fruktbeger med banan og eple ...kanskje jeg prøver de istd
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 Jeg tror jeg ville kokt opp melka med gryna i jeg kanskje, sånn at de blir "gjennomkokt"? Jeg gjør i allefall det med vann. (spiser havresuppe ennå jeg.. ) Du kan jo bare prøve deg fram!
*Sjokomelk* Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 8. januar 2008 det stod visst bakpå pakka hva jeg sku gjøre ..blandet i roseiner men synes ikke det ble nok smak så jeg blanda i noe fruktmos, det gikk ned på høykant,
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 Her er det havregrøt, jeg er vokst opp på, som jeg lager til gutten min. Koker på melk og har på litt sukker, kanel og en liten smørklatt i midten. Klarer ikke de som er kokt på vann....
Ingenting Tingeling Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Lagde havregrøt i kveld. For en god prosjon bruker jeg halvannen dl. havregryn, 3 dl veske. Jeg bruker å blande vann og melk halvt om halvt. Koker tre minutter. Moser banan og har opp. Supergodt!
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #9 Skrevet 9. januar 2008 Havregrøt: Til små barn synes jeg en skal koke på melk. Det er toppidrettsutøvere og oss på slankern som koker på vann. Havregryn er supersunt. Men for at småttisene skal få litt mer feite enn oss voksne koker jeg på melk. Tar oppi en liten spiseskje smør også. Litt rosiner oppi også gjør susen. Da blir rosinene bløte og gode for de små. Har jeg ikke rosiner moser jeg litt banan oppi, eller banabiter(kommer an på hvor stor ungen er med tanke på hva han klarer å tygge). Havresuppe: Når unger er syke og orker ikke spise lager en havresuppe(slik min mor gjorde, min mormor gjorde osv. og slik de lager på sykehusene). Ta vann, havregryn og ublandet saft i en kjele. La dette koke lenge. Poenget er at grynene skal kokes GODT inn. Bruk mye vann. Ta en sil og legg den over en bolle/stor skål. La det renne ned i skålen, må gjerne persse det litt nedi siden det er mye havregryn som ikke er løst opp. Hell dette over på en flaske som du har klippet tuppen av (til babyer kan du ikke ha stor åpning såklart. Men til min 2 åring og 4 åring går det fint). Da har du laget havresuppe. Nydelig godt, og sunt for syke barn. Ungene mine vil gjerne også ha det i helgene... da har vi god tid om morgenen. Da kan de sitte og kose seg med hver sin flaske. Dette blir en slags frokost for dem. Ellers har de aldri brukt flaske, aldri fått mme. Har ammet de til de begge var over 2 år. Men litt havresuppe-kos på flaske er jo godt da. Og når de små er syke og ikke har særlig matlyst, klarer og orker de som regel likevel å drikke. Derfor er det lurt å lage drikken på havregryn siden de da får næring i seg også :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå