Gå til innhold

Noen som har skrevet fødselplan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

Jeg lurte på om det er noen her som har skrevet fødselsplan/ønskeliste for fødselen?

tenkte jeg ville gjøre det, men aner ikke hvordan jeg lager en slik plan..hva bør være med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, og har ikke tenkt å gjøre det heller. Har ikke født før og vet dermed ikke noe om hva jeg ønsker. Tar det som det kommer jeg:)

Skrevet

Du har sikkert noen tanker om smertestillende (positiv eller negativ til ulike metoder for smertelindring f.eks) - om du ønsker å amme - evt fødestilling? Evt allergier kan være viktig. Hvis man er har noen spesielle tanker rundt det å bli undersøkt i gynekologisk leie (f.eks overgrep eller voldtekt tidligere i livet) kan det være greit å nevne. Spesielle ting man gruer seg til - eller ting man gleder seg til? Vil man ha babyen opp på magen etterpå - eller skal pappa holde? Pappa lyst til å klippe navlestreng - eller vil han gjerne slippe?

Skrevet

Men man kan jo prate selv om en er på sykehus vel?

Skrevet

Ikke alltid man kan prate;) Jeg kom inn med rier hvert andre minutt, 8cm åpning. Hadde hatt rier en stund hjemme så var litt sliten, og orket ikke snakke, og samboer måtte kjøre tilbake og parkere bilen. Da var det veldig greit å bare levere ønskebrevet.

Skrev hvilken smertestillende jeg ikke ville ha, at jeg ville prøve akupunktur og vann før epidural, at jeg ville ha klærne på så lenge som mulig (hvertfall på overkroppen), at en kvinnelig jm-student ville være greit på fødselen (var universitetssykehus, og da kan det være at man blir spurt om studenter kan være med), at vi ikke ville klippe navlestrengen selv, at jeg var redd for å revne:)

De leste brevet, og jm refererte til brevet underveis:)

Skrevet

Jeg kommer ikke til å skrive noe brev, men har lagt opp en liten plan sammen med mannen min.

Vi har diskutert en del hva vil vil gjøre med smertestillende osv.

Jeg har skrevet ned en liten liste for meg selv for å klarne hodet. Jeg VET at jeg mister munn og mæle banale situasjoner som en liten tur til legevakta for noe småtteri, så her er vi nødt til å ha diskutert ting på forhånd.

Han skal være min talsmann:)

- Han skal sørge for at ingen snakker til meg eller gir meg masse informasjon under riene

- Sørge for at vi får være mest mulig alene under åpningsfasen

- Si at jeg i utgangspunktet ikke vil ha epidural, men tar gjerne imot hvis personalet mener det blir uansvarlig å la vær (dvs åpningsfasen drøyer timesvis uten fremgang og jeg blir utslitt til utdrivningsfasen)

Da kan jeg stole på at jeg kan konsentrere med om å puste og jobbe med riene, mens andre planlegger for meg.

- Sørge for at ingen river og sliter i puppene mine mens jeg forsøker å amme

Dette er iallefall det viktigste for meg. Resten som massasje, drikke osv tar vi bare underveis. Vet ikke hvordan jeg reagerer på smertene:)

Skrevet

Det blir aldri helt slik man planlegger det, uansett, så det er lurt å ikke være for detaljerte.

Men hvis det er noe du absolutt ikke vil/gjerne vil kan det være lurt å skrive det ned.

Eks: Jeg vil ikke ha petidin

Jeg vil gjerne prøve akupunktur.

Skrevet

Var på samtale på sykehuset i dag, og følte at det ble lagt en slags plan for fødsel der. Jordmoren skreiv opp mine ønsker og tanker om smertestillende og amming, og dette står da skrevet i journalen til den jordmoren som har vakt når jeg kommer inn.

Føles fint å ha forklart og oppklart med jordmor om hvorfor ikke jeg vil amme, og slippe og forklare det til flere.

Nå står det i journalen at jeg skal få tabeletter som stanser melkeproduksjonen med en gang etter fødsel, og at barnet mitt skal få ekte morsmelk fra mm banken de første dagene.

Hadde og mange spm om smertestillende som jeg fikk gode svar på, og har fått skrive opp at jeg er åpen for smertestillende, men bestemmer det underveis.

Føler meg mye mer klar for fødsel etter denne samtalen, og synes det er betryggende at mine ønsker og behov er skrevet ned for å taes på alvor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...