Gå til innhold

Sliter med samvittigheta - og da blir jeg blakk!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en litt overutviklet sosial samvittighet, særlig siden jeg ble mor. Hver gang jeg leser/ser reklamer for hjelpeorganisasjoner som jobber med utsatte barn i u-land o.l, gir jeg penger. Både faste oppdrag for Plan, Amnesty, Leger uten grenser, men også mer tilfeldig. Her om dagen ga jeg 500 kr til et prosjekt for fødselshjelp i Malawi. Føler jo at det er den eneste muligheten jegb har til å hjelpe, ihvertfall for øyeblikket. Nå er vi velsignet med relativt god råd, men dette blir jo dyrt i lengden allikevel. Jeg klarer rett og slett ikke å si nei, og det fører jo også til at telefonen sjelden står stille fra ulike hjelpeorganisasjoner som ber om mer. Lurer på om jeg må slutte å se tv/lese aviser - hvis mannen min visste hvor mye jeg ga, så..

Burde jo spart litt til mine egne unger også:-/ , men blir så rammet av dårlig samvittighet. Hjelp..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men kjære deg da, du må ikke ha dårlig samvittighet. La heller folk med god råd ta seg av å gi litt og spar heller penger til dine egne.

Hva med når du senere, bare for å ta et eksempel sitter der å ser på at ungen din er blitt stor nok til å flytte til et eget sted og så har kanskje ikke barnet nok penger til depositum. Da kommer vel den dårlige samvittigheten din igjen og biter deg hardere enn noen sinne.

Skrevet

Jeg veit det - men er blitt så forbannet lettrørt av alle morsinstinktene her at jeg ikke tåler å se andre barn lide uten å kunne føle at jeg hjelper litt. I all vår overflod lider jo ikke mine barn materiell nød på noen måte, og kommer sikkert aldri til å gjøre det heller. Problemet er vel ikke bare at jeg blir blakk, men at jeg er så lettrør. Puh - men det er vel normalt det for de fleste småbarnsmødre, eller..

Skrevet

Det er jo klart man får lyst til å hjelpe. Men man må jo samtidig sørge for å ha det man trenger selv oxo, man kan ikke holde på å gi til alle. Prøv å legg vekk den dårlige samvittigheten din med god samvittighet. Du har gitt ditt bidrag, dere skal jo ha penger selv oxo. Jeg har gitt meg selv en grense på 50-100 kr pr år i hjelp jeg.

Skrevet

Får vel sette opp et lite giverbudsjett her i huset, kanskje..

Skrevet

Det hørtes lurt ut ja og gjerne sammen med din mann! Hvis det er mulig.

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Du kan jo trøste deg med at 1 krone i Afrika utgjør mye mer enn 1 krone her i Norge, så da trenger du ikke gi hele 500 kr i støtte, men 50 kr,- er jo bra det!:-) Fokser på det gode du gjør i stedet for det du ikke får råd til...for det er ikke meniga at du en og aleine skal fylle budsjettene hos hjelpeorganisasjonene! Når de reklamerer er det for å tiltrekke seg folk som ikke gir fra før av, men ikke slike som deg som bidrar mer enn godt nok! Du av alle skal slippe dårlig samvittighet fordi du virkelig ser dem som lider. Du som vender ryggen til burde lide, men dessverre så er de for kalde til å hele tatt tenke på det her!

Eller så får du jo trukket opptil 12000 på skatten hvis det er registrert at du gir til visse organisasjoner.

Skrevet

Har heldigvis ikke dårlig samvittighet for å ikke gi til alle som spørr om støtte...gir litt til frelsesarmeen og når det er tv-aksjon...ellers så sier jeg nei... Vurder å bli sosbarneby fadder...men ikke helt bestemt oss enda...vi vil gjerne ha mulighet til å besøke et eventuellt fadder barn hvis vi først skal ha et.

HUsk på at det også via skatten gis penger til de forskjellige siden staten donerer penger til u-land og endel organisasjoner..så sånn sett er alle med på å støtte indirekte.

Vi skal ikke ha dårlig samvittighet for at vi og barna våre har det godt...det er ren tilfeldighet og hell...

Skrevet

Det er akkurat fordi det er så mye flaks at vi har det så godt her at jeg føler at jeg må dele. Er selv veeeldig nøysomt oppdratt, mamma og pappa hadde ganske så dårlig råd da jeg var liten. Nå sitter vi så godt i det økonomisk, både jeg og mannen min, men også venner og familie.

Klarer liksom ikke å kose meg på shopping med venninner en gang, for med ett jeg kjøper noe jeg egentlig ikke trenger, bites jeg av den jævla samvittigheta og tenker at dette burde jeg gitt bort istedet. Og det er vel bare jeg i omgangskretsen som tenker sånn - de fleste rundt meg er storforbrukere av klær, vin, biler, mat, sportsutstyr etc etc.

Skrevet

Det er kjempebra at du gir, men kanskje du skulle velge deg ut noen faste prosjekter å støtte?

Registrer deg mot telefonsalg i Brønnøysundregisteret, og slutt å gi til telefonselgere (nesten 50% går til salgsfirmaet), det er bedre å gi fast til en organisasjon.

Hvis du blir lettrørt av diverse prosjekter, kan du kanskje ha et eget "nødhjelps-budsjett" som du ikke har lov til å overskride.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...