Gå til innhold

jeg lurer på no'

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde barneselskap i går med 23 barn - hele klassen.

og pakkeseansen ble en selsom opplevelse, og jeg lurer på hvordan dere løser det... Dritgreigutten er jo oppdratt til å åpne hver pakke fint, nyte synet av den, snuse på den, være sammen med den han får den av og kasnkje leke litt med det som er inni, men det går jo ikke det. Det sitter jo tusen unger som er mest opptatt av sin egen gave selvsagt og har seltt ikke tålmodighet til å vente den tiden det tar for dritgreigutten å åpne pakker....

hmmm........ Jeg må finne på noe lurt til neste gang, hva gjør dere????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har som regel at ingen pakker blir pakket ut og lekt med så lenge selskapet er der- det vi har gjort, er å legge lapper med navn på alle barna opp i en hatt. Så trekkes det opp et navn fra hatten, og den får gi gaven. Da sitter de i en ring på gulvet. Alle følger med på gaven som blir åpnet, og bursdagsbarnet får anledning til å takke hver enkelt for gaven. Dette måtte jeg begynne med etter det første bursdags-selskapet til sønnen min... Jeg stod og ordna på kjøkkenet, og alle gjester kom samtidig, og papir ble revet av alle gavene (både av sønn og gjester). Hadde ingen peiling på hva som var blitt gitt, og ene mora kom tilbake noen dager etter, for deres sønn hadde rett og slett tatt med seg gaven hjem igjen!! Mora fant den i lomma hans

He he. Nå føler jeg dette fungerer fint i allefall

Gratulerer med dagen til sønnen din, forresten

Skrevet

Det var liksom det der vi gjorde i går, eller i alle fall en avart, men det ble ikke koselig det ble bråkete og rart.... jaja.. De orket liksm ikke å følge med, de ville ikke se hva som var inni, de ville liksom bare haste avsted til neste gave og til den de selv skulle gi..... knaskje hatte trikset hadde vært mest spennende, det ble litt rotete av at de voksne somvar der ikke var på mitt lag. de komm ikke å ble med, de ble sittende å prate så stemningen ble litt ødelagt av det. Kasnkje det egentlig hadde løste seg hvis jeg hadde vært tydeligere på hvor jeg ville ha de voksne hen.

Skrevet

Ja, alle unger er jo forskjellige også.. Ikke alltid så lett hvis alle er spente og opptatt av å gi sin gave..Og jeg såg jo at dere var jo en del barn, også. Vi var på det meste 16 barn, det rareste da, var at på invitasjonen hadde vi skrevet at vi ville ha tilbakemelding om de kom eller ikke. Det var 2 som gav tilbakemelding. Så da stod jeg der rett før selskapet, og ikke visste om de ble 3 eller 16..

Skrevet

Jeg opplevde to rare ting: jeg hadde skrevet to ting, både at hvert barn skulle ha med seg en voksen, jeg skjønner at det kan bli et problem, men jeg skrev nå en gang det, også skrev jeg at jeg ville vite hvor mange vi ble. For det første så var det bare halvparten som hadde med seg en voksen... Poenget mitt var at vi skulle være mange voksne, både for å bli kjent med hverandre, men også fordi jeg ikke er så god til å passe på barn som har mobbet mitt barn. Jeg så for meg at jeg kom til å bli ganske hissig da :-)... Men altså. Det var tre stk som sa de kom, og enda to som sa at de ikke hadde anledning til å komme med sitt barn. Selvsagt fikk barna komme uten voksne, men det hadde jo vært greit å få beskjed... Jeg syns det er rart. va 23 inviterte fikk jeg til sammen 6 tilbakemeldinger, for jeg fikk en avbestilling også ;-)... tydeligvis et veletablert fenomen.

Skrevet

Ja, det virker som det, ja.. Synes også det virker som om foreldrene til de som mobber gutten din ikke helt er "skjønner hva det går i" (hvis de var noen av dem som ikke kom med foreldre da)

Helt forståelig at du ville gjøre det på denne måten, og når ens barn blir invitert, så er det da vanlig å lese hva som står der? Hvis noen ønsker tilbakemelding, så skjønner jeg ikke at det skal være så vanskelig... Men men.. Ikke alt man skal forstå her i verden

Skrevet

Hei og grattis til dritgreigutten..

Ah, unger og opppakking er et selsomt fenomen. De blir liksom helt gira og det tar helt av. Jeg støtter Milli Vanilli- vi pakker opp en og en pakke, alle sitter i ring og det skaper spenning.

Folk som ikke gir tilbakemelding- det er veldig vanlig og jeg blir like sur hver gang.

Flott at du inviterte en voksen. Jeg synes det er kjekt å være med i bursdager jeg, Blir godt kjent med de andre osv.

Skrevet

han som er den verste kom selvsagt uten foreldre!

Nå skal det sies at alt er forandret, og det var en trygg og glad gutt som feiret dagen sin i går! Det var godt å se, og stor forskjell! Nå er dt bare to igjen i "ekleseg-gjengen" og de får ikke respons fra noen lengre, og dritgreigutten ble ikke lei seg i går, og kom stolt hjem fra skolen i dag... Mao stor forandring, men ja.... det mangler vel litt innsikt.....

Skrevet

Jeg syns selv at det var en strålende ide, keg hadde blirr kjempeglad om jeg ble invitert på 7 års bursdag, og om jeg ikke fikk det til, så hadde jeg ringt og avtalt noe alternativt med bursdagshuset.... vi hadde nok det alle som henger her inne tror jeg, men likevel er nok sløvas-syndromet utbredt.

Skrevet

Så bra at han ikke ble lei seg, at disse "tøffingene" ikke får respons!! Det er det jeg har tro på; at man ikke bryr seg, da er det ikke gøy lenger.

Av og til kan man jo nesten skjønne hvordan de opererer, at foreldrene ikke er så veldig tilstede i hvordan deres barn oppfører seg av og til.. Jeg mener da med oppfølging, prøve å løse problemet med både lærere, og foreldre til de involverte. Det vet jeg ihvertfall at jeg ville gjort. Og jeg kommer ikke til å tolerere dersom mine barn holder på slik..

Godt at ting er blitt bedre iallefall :-)

Skrevet

Oi, 23 barn hørtes folksomt ut, ja ;-) Synes du er flinkesen som orker å invitere så mange. Her i huset fikk 7 åringen invitere sine 17 klassevenninner... Da hun begynte med at hun gjerne skulle hatt med guttene også, ble mammaen kjipesen. Skjønner jeg ikke kan la henne møte deg for så å oppdage at det finnes kule mødre også ;-)))

Pakker har vi løst på samme måte i en del år nå; lar alle ungene sette seg i en stor ring og så leker vi flasketuten peker på. Den som flasken stopper på får gi gaven sin. Da blir det litt konkurranse også ;-) Og jeg lar bursdagsbarnet ta av papiret og se ordentlig på den, men ikke begynne med å pakke ut alle de tusen små plastdingsene etc, etc. og selvsagt pakke pent og ordentlig til hver enkelt. Selv med denne fremgangsmåten (vel etter maten er fortært og de verste spilloppene er løpt av ungene) blir det noe uro, men du unngår den verste kaosfølelsen i det minste.

Når det gjelder tilbakemeldinger synes det som om det i hvertfall i de områdene vi har bodd som om alle gir beskjed dersom de ikke kan komme - kommer de sier de ingen ting før de står på trappen ;-) Veldig forvirrende første gangen, men greit opplegg etterhvert.

Og du, jeg skulle gjerne ha deltatt på bursdag ;-)))) Her i området pleier vi voksne å møtes med jevne mellomrom i litt mindre grupper når vi har familiegruppetreff (klassen delt inn i grupper på 6 hvor man har treff hjemme hos det enkelte barnet - med treff etterpå for både voksne og søsken) En veldig fin måte å bli kjent på og unngå mobbing! Bursdag har jeg ikke blitt bedt på, men det hørtes helt topp ut!

Skrevet

Her har vi begynt å skrive på at vi vil ha tilbake melding om den som er invitert IKKE kan komme, det har fungert bra.Men så har du jo noen foreldre som ringer 30 minutter før selskapet starter da...Da blir jeg hissig...

Med gavene har vi av og til satt ungene i en ring og hatt flasketuten peker på...Den flasken peker på får gitt gaven, da går det litt tid......og en får med seg hva som blir gitt og av hvem.

Her pleier ikke foreldra være med,etter at de har begynt på skolen.Men "alle" kjenner alle her da..

Skrevet

Så flott å invitere foreldrene også,viktig for miljøet å bli kjent.

Vanlig folkeskikk trodde jeg det var å takke for innbydelsen og gi beskjed om man kom eller ikke... :)

Vi hadde også den flaskeleken for å velge hvem sin pakke som skulle pakkes opp først,men det ble aldri tid til å leke med tingene med en gang....

Skrekkeksempelet jeg har hørt om er barnet som stod i døra..samlet inn gavene i søppelsekk og pakket opp når de kom hjem....grunnen var at de var "ute" på et annet sted og det ble vanskelig å pakke opp der...så trist tenker jeg,barna har jo ofte vært med på å plukke ut og pakke inn....men,men..man har forskjellig praksis.

Bonussønnen kom hjem her fra en 8 års dag for en tid tilbake....de hadde ikke pakket opp i det hele tatt,for de hadde vært på rommet til bursdagsbarnet å spilt pcspill i de to timene....og spist muffins...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...