3 sjarmtroll <3 Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Fikk testresultater i dag til min eldste sønn (10 år) Han tåler ikke: -Hvetemel -Speltmel -Glutenfritt mel -Jyttemel -Smør -Melk + laktosefri melk -Ost -Fløte -Rømme -Yoghurt -Surmelk -Hvitt sukker Hjelp! Har prøvd å søke etter brød jeg kan bake, men finner ikke noe som ikke inneholder d han ikke tåler. Stakkars gutte, og tenk når han skal i bursdag og sånn Noen her med allergibarn? Tips? Litt fortvilt her nå.. mye å sette seg inn i.
It's all about me Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Huff et var en lang og kjedelig liste ja. Har selv en liten en med Cøliaki. Og det første jeg fikk høre da dette ble klart var at nå måtte jeg ble en god kokk, he he. Og det gjelder nok deg også. Når du baker kan du jo bytte ut smør med olje og melk med rismelk og sojamelk. Men når du skriver glutenfritt mel generelt, betyr det at han ikke tåler noe som helst mel???
It's all about me Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 Oj, det ble det lagret litt tidlig gitt... Tåler han det som er naturlig glutenfritt da? Dvs at det er utenhvetestivelse også som de fleste cøliakikere og hveteallergikere tåler. Kontakt Cøliakiforeningen, eller gå inne på siden dems www.ncf.no og sjekk. De kan sikkert hjelpe deg med noen alternativer på oppskrifter. Og en liten trøst er det vel kanskje at alle disse allergiene kan han vokse ifra seg på sikt. Det er hvis det er hveteallergi og ikke cøliaki han har, det er den eneste allergien som er umulig å vokse ifra seg. Lykke til iallfall )
snurkle Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Er dette en liste du har fått av lege eller homøopat? En så omfattende endring av kosten bør ikke gjøres uten ordentlig veiledning, spesielt når det gjelder små barn! Om dette er reell allergi bør dere absolutt få råd og oppfølging av en kostholdsekspert. Denne listen så forresten veldig typisk ut for homøopat, de har en tendens til å være litt ekstreme. Da er det heller ikke snakk om allergi, de kan bare si at man er ømtåelig for diverse matvarer.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 hei, 3 åringen min er seriøst allergisk mot egg og nøtter. en grei allergi å passe på egentlig:) men problemet er alle de som på død å liv skal gi han noe meg egg eller nøtter i, "staaakkar liten, må få smake".. knurr.. (spesielt eldre mennesker) du har det mye verre enn meg ja,men finner du ikke noen sider på nettet om allergi og kosthold da??
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Hallo og velkommen til vår verden:) Gutten min lever på diett uten melk, egg, soya og gluten. Råder deg til å kjøpe allergikokeboken. Den er veldig fin. Ellers vil jeg anbefale deg å melde deg inn i cøliakiforbundet. Der får du nyttig informasjon. Hvor bor du? Her i Rogaland finnes det en baker som lager glutenfrie brød som gutten din kan tåle. Gjestalveien konditori. Ellers har coop mega, ica, meny gode brød. Jeg kjøper frosne brød og tiner dem i brødrister. Men husk at du må ha egen brødrister. Toro sin langpannemix er uten melk og hvetemel og den kan du bruke. Jeg pleier å gi beskjed hva han tåler og ikke tåler, sjekker alltid menyen og lager det han trenger God og mager kjøttpølse og grillpølse, samt alle god og mager produktene Kjøttboller fra den stolte hane Sender deg pm med msn adressen min så kan jeg gi deg flere tips Dette kommer til å gå helt fint
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 Så nå at han ikke tåler hvitt sukker.. Har en kakeoppskrift der du sikkert kan erstatte dette med andre ting Har dere pratet med ernæringsfysiolog?
Trønderbærta Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Gutten min har allergi mot, melk, egg, soya og fisk. Fikk time til ernærings-ekspert med en gang, og er der en gang i halv-året. Han er 2 år nå. Ta kontakt med en ekspert, slik at han får i seg de næringsstoffene han har behov for. Og som "4gutter*1jente )" sier om de som absolutt vil gi likevel, dette er kjempe-skummelt, min går tett i halsen bare han smaker en bitteliten bit av noe han ikke tåler. Lykke til! Klem
3 sjarmtroll <3 Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 8. januar 2008 Tusen takk for svar! Ble så satt ut i dag jeg.... Av meltyper tåler han rismel, bokhvetemel, rugmel, soyamel og byggmel. D er en håranalyse jeg har fått resultatet fra. Skal kjøpe den boka en av dere foreslo her og google litt på nettet. Gutten selv er kjempelei seg Men vi må jo bare se d beste i d. Han tåler jo alt av frukt, kjøtt, fisk, nøtter og egg. Bør vel kanskje kontakte en kostholdsekspert. Vi bor i Trondheim, så d er jo sikkert muligheter her. Dere lager vel d meste av maten fra bunnen dere? Hehe må vel bli flinkere på kjøkkenet jeg ;o)
3 sjarmtroll <3 Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 8. januar 2008 Superdupermamma til bee,- har lagt deg til msn ;o)
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #11 Skrevet 8. januar 2008 Jeg ville vært veldig forsiktig med å sette han på diett uten at en lege har vært med på å bestemme dette. Er selv åpen for alternativ medisin, men når det betyr så store omveltninger så ville jeg konferert med lege. Hvilke symptomer har han da? Håranalyse er en tja, hva skal jeg si- omdiskutert måte å finne ut om folk er allergiske. Det er en metode som jeg ikke støtter... Ikke for å være negativ, men det er en liten gutt det er snakk om og glutenfritt kosthold er ikke noe man skal sette barn eller voksne på uten å ha snakket med lege. B.la kan tannhelsen bli dårlig av denne kosten... Håper bare at du har tenkt igjennom dette valget du har tatt. som sagt, ikke ta dette ille opp, mener bare å hjelpe deg:)
3 sjarmtroll <3 Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 8. januar 2008 Mannen min er nok også skeptisk til dette... hehe. Melkeallergi mener ØNH legen også at han har. Litt innviklet, men de symptomene som står beskrevet ved den type allergi osv har han. Merker også endring i eks oppførsel hvis han f.eks har spist hveteboller, mye melkeprodukter etc. Han er veldig blå/lilla/rød under øynene. Han drikker mye vann og får nok søvn. Han har i perioder konsentrasjonsvansker, uro (har ikke ADHD). Plager med magen/fordøyelsen. Men jeg bør vel også få utredet han hos legen. Kjenner flere som har hatt plager, funnet ut ting de ikke tåler ved håranalyse og fått et helt nytt liv.... Skjønner dere som er skeptiske til slik, men jeg tror på d ;o)
3 sjarmtroll <3 Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #13 Skrevet 8. januar 2008 Han har også eksem og hatt plager med væske i mellomøret (satt inn dren 6 ganger, dette er visstnok typisk for barn med melkeallergi, ifølge ØNH lege)
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 8. januar 2008 #14 Skrevet 8. januar 2008 Det er flott at du har funnet noe du tror på! Men alikvel ville jeg ikke startet med noe slikt uten å være i samråd med barnelege fra sykehuset og ernæringsfysiolog. Alle de matvarene du har listet opp er matvarer som er basis i et vanlig kosthold, og å fjerne dette uten å virkelig vite hva man gjør kan være farlig. Snakk heller med fastlegen din om å bli henvist til sykehuset og ta det opp der hva dere har fått svar på i håranalysen og hvilke problemer dere har. Lykke til
3 sjarmtroll <3 Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #15 Skrevet 8. januar 2008 Skal bestille time til legen i morgen!
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #16 Skrevet 8. januar 2008 Bra.han kan ta blodprøver som kan si noe om han reagerer på gluten. Håper du får svar!
snurkle Skrevet 8. januar 2008 #17 Skrevet 8. januar 2008 Det er bra! Jeg har stor tro på alternativ medisin selv og har fått mye hjelp der. Men det er spesielt viktig at dette gjøres i samråd med lege når det gjelder små barn. Jeg setter forøvrig litt spørsmålstegn ved den som eventuelt har sendt deg hjem med en slik liste til et barn uten å ha gitt bra nok informasjon om hvordan å gjennomføre dette. Slike spesielt strenge dietter skal ofte følges over en periode før man reintroduserer matvarene igjen under tett oppfølging. Testene de benytter seg av må også tolkes riktig, det er IKKE slik at man er allergisk mot alt det vises en reaksjon på! Jeg ville nok ikke pang-sluttet med absolutt alt, men med det han tydelig reagerer på. Så kan man fjerne og reintrodusere en og en ting for å se eventuelle reaksjoner/bedringer. Om alt dette viser seg å måtte fjernes er det viktig å ha god kunnskap om alternative kilder til alt kroppen trenger, ellers ender man fort opp med feil- og/eller underernæring.
bobleplast og Amélie Amelusk Skrevet 8. januar 2008 #18 Skrevet 8. januar 2008 Her tåler ikke tulla noen animalske produkt, akkurat som mammaen sin... Jeg personlig synes du skal fjerne alle tinga på lista i ca 14 dager, og se om du merker forbedring. Blir han bedre så innfør en og en ting, f.eks først hvete, så kutter du det ut. så melk, og kutter det ut. Du vil nok merke en forverring ganske fort når det er noe han reagerer på. Lykke til, dette klarer du!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå