Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange som tenker mye på dette??

Leser masse om dette om dagen, og ut fra det jeg kan skjønne er oppreist, på huk eller på knærne fysisk sett det beste, både for mor og barn..

Jeg har flere fødsler bak meg, men erfaringen er at jordmødre gjerne vil ha meg opp i den senga pga arbeidsstilling. Men denne gangen har jeg bestemt meg for at jeg selv vil bestemme hvordan jeg vil føde!

Andre erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har stått på kne i senga to ganger. Funka bra det, så går for det denne gangen også. Naturlig for meg å benytte tyngdekraften. Ville vært unormalt å ligge på ryggen... og samtidig får jordmor jobbe i passe arbeidshøyde, men det er jo for så vidt underordnet for meg...

Skrevet

Hei, jeg har tenkt en del på dette selv må jeg si. Ved forrige fødsel ble jeg jo bare geleidet opp i stolen/senga uten å selv å tenke så mye over det. Det står jo overalt og det sies jo hele tiden at nå må man begynne å tenke på hvilken fødestilling man vil innta og hvordan man vil planlegge fødselen, men føler jo at det man blir fortalt når man er på føden sannsynligvis er det beste, jeg går jo ut ifra at de vet hva de gjør/snakker om.

Men det har seg slik at jeg er ganske plaget med bekkenet og har fått kateter i høyre nyre og vet ikke helt om en slik sitte/ligge stilling kommer til å være noe særlig...?

Følte forrige gang at jeg ikke helt forstod hvordan jeg skulle presse, da de hele tiden var så opptatt av at jeg på en måte skulle ta rotak, noe jeg ikke helt skjønte med engang, og gikk glipp av et par ordentlige press, hvis du forstår hva jeg mener?

Huff, ikke lett dette her, men er vel så forfjamset når fødselen er igang allikevel, at det blir vel ikke til at man kanskje tenker så mye på det da allikevel...

Skrevet

Er saa enig med deg og tror dette er KJEMPE VIKTIG! Jeg nektet plent aa gaa opp i senga forrige gang og jordmoedrene aksepterte det, selv om det ikke var det de oensket. Du har rettigheter saa staa paa dine krav. Selv sto jeg hele tiden i forveien (vrikket paa hoftene under hver rie), og naar jeg begynte aa faa press rier gikk jeg ned paa alle fire. De siste dyttene hadde jeg et kne i bakken og et kne oppe om du skjoenner (som om du har staatt paa kne og er paa vei oppigjen). Dette aapnet opp noe vanvittig og det gikk saa det suste. Visst er det vondt aa foede, men jeg hadde en suveren foelese av kontroll hele veien. I ettertid har jeg skjoent hvor viktig det var for at foedselen gikk saa bra, dette at jeg ikke ble lagt ned i senga, det er jo makimalt vondt og dessuten lite hensiktsmessig i forhold til en grei foedsel (jobber bla mot tynge dkraften, hoftene mer lukket etc).

Oensker deg lykke til!

Skrevet

Jeg sjekka ut fødestillinger på Ullevål sine sider... Der var det demonstrasjon på ulike stillinger. utrolig kjekt å se det "live". Kun demonstrasjon(ingen som føder altså). Så er det bare å prøve ut hva man synes er ålreit selv ;o)

Jeg havnet i bøyle pga epidural sist...da har man ikke mye valg.

Vi får vente og se hvordan jeg havner denne gangen ;oD

Skrevet

denne går jeg for denne gangen også. å stå på kne/alle fire.... hatt to fødsler der jeg ble geleidet i senga å føttene opp i disse stativene.. utrolig ubehagelig og klarte ikke sitte el ligge på rompa på 2 dager. men med nr 3 så fikk jeg stå på alle fire og bruke tyngdekraft og bevege meg etter smertene. dette var også den aller største babyen min men jeg revnet ikke,kunne sette meg rett på rompa, og jeg kunne gå uten å være hjulbeint etterpå... definitivt denne jeg går for nå og ja... absolutt å anbefale..

Skrevet

Jeg sto mye sist gang, men lå i sengen på de siste pressveene.

Har i ettertid lest og sett innslag om på TV, at det nå enkelte steder frarådes å stå. Dette fordi JM har mindre kontroll - presset ned kan bli fort stort og det kan gå for fort. Dette har resultert i at veldig mange har fått store rifter. Tror det var i Finland at de har mer eller mindre gått bort fra stående fødsler, og der hadde antallet alvorlige rifter blitt betraktelig redusert.

Kan jo om ikke annet være noe å ha i bakhodet når man er på føden, så kan man jo snakke med JM.

Skrevet

Jeg fikk drypp sist så hadde ikke så mange valg. Men jeg ville bare sitte i sengen uansett. Klarte ikke gå på do selv helt på slutten en gang og de måtte sette kateter på meg.

Jeg tar det som det kommer. Ingen vits å planlegge siden man ikke hvet hva man vil når man er oppi det og som regel vil man kanskje prøve ut flere stillinger under veis.

Skrevet

Ja jeg har tenkt og tenker mye på fødselen.Jeg ønsker selv og styre fødselen.skal skrive ønske brev til jordmor nå.Greit og ha det klart.Håper på at vi får ei god og trygg jordmor som møter oss med positiv innstilling.Har tenkt på 3 forskjellige fødselstillinger og ønsker og prøve ut i fra der.Den ene er og stå med prekestol.Den andre er og sitte på huk eller ligge bøyd over en skammel/stol ell.Vil benytte meg av tyngdekraften og det er lettere for babyen og skru seg nedover fødsel kanalen.Ønsker gode veer så vil prøve lengst mulig uten bedøvelse da dette kan forstyrre veene.Ønsker bringebæret og dere andre lykke til med fin fødsel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...