Gå til innhold

Time-out = skammekrok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Debatten rundt time-out tar jo tilsynelatende ingen slutt. Men jeg hadde ikke fått med meg sammenligningen med skammekrok. Det hadde ikke slått meg før, mulig jeg ikke har reflektert så mye over det da sønnen min er 2 år og time-out ikke har vært aktuelt enda.

Hva tenker dere? Er time-out det samme som skammekrok? Er time-out in nå fordi skammekroken har fått et nytt navn? Er det to forskjellige ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt både og... den gode gamle skammekroken var jo i fullt påsyn fra andre - så man skulle sitte der og skjemmes over hva man hadde gjort, til spott og spe fra de rundt. Timeout-plassen bør være avskjermet, slik at barnet kan sitte og få en pustepause (under oppsyn av en voksen om nødvendig). Så selv om det kan være visse likhetstrekk så syns jeg det er markante forskjeller også på de to variantene.

Skrevet

det er jo stor forskjell på det da.Tenk så nedverdiende det måtte være å sitte å skamme seg foran andre!

Skrevet

time-out er vel en forbedret versjon av skammekrok, sån tenker hvertfall jeg...

barnet skal få litt tid til å tenke på handlingen(e) som fikk han i time-out situasjonen, i stedet for å sitte å skamme seg

Skrevet

Joda, på hjemmefronten settes jo ikke barnet i en skammekrok foran klassen sin. Men barnet blir jo satt i skammekroken foran familie og eventuelt søsken.

Og var ikke poenget med skammekroken at man skulle skamme seg over handlingene sine? Men nå sier vi at barna skal tenke/reflektere over hva de gjorde galt?

Jeg har ikke brukt time-out på min 2åring, synes han er altfor liten. Men jeg vet ikke hva jeg synes om konseptet. Takk for innspill :)

Skrevet

Jeg synes det er en parallell til skammekrok. Det var jo å "Tenke over sine handlinger" = > "hvor slemme de har vært" => "Skamme seg"

Jeg liker ikke konseptet, og det virker som om det er relativt nyinnført etter Nanny-programmene.

Ingen av mine barn har noensinne måttet ta time out, og det er over 14 år siden jeg fikk nummer 1. De har ikke blitt monstre.

Skrevet

benytter meg heller ikke av time-out, men har ganske greie barn*bankibordet* men skjønner at noen trenger å benytte seg av det, er faktisk ikke alle barn som er så lette å hanskes med, uansett hvor godt man prøver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...