Gå til innhold

Vevsprøve....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tok en celleprøve for noen uker siden, men fikk tlf i dag om at den ikke var "gyldig" pga blod... Siden jeg blør lett ville hun at jeg skulle ta en vevsprøve eller biopsi som det heter... Da tar de biter av vevet for å sjekke det. Har hørt at dette ikke er spesielt behagelig, men hun sa at de gir bedøvelse så jeg vil ikke kjenne noe. Er allikevel veeeeldig nervøs for dette og lurer på om noen har gjort det samme? Noen som kan fortelle meg om erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tok biopsi av en kjertel i halsen.

De stakk da ei nål som ser fryktelig ut inn fra utsiden og gjennom inn til kjertelen og tok ut vev.

To ganger gjorde de det, og uten bedøvelse!

Vil ikke si det var vondt, bare ubehagelig.

Ingenting å grue seg for!

Nå sier jo du ingenting om hvor du skal ta vevsprøve fra, men det er langt fra noe å grue seg til uansett!

Skrevet

Takk for svar:) Jeg skal ta fra underlivet. Ikke spesielt glad i GU fra før, men noe må man jo igjennom.. Vil gjerne høre fra fler som har gjort det:)

Skrevet

Har selv tatt biopsi av livmorhalsen 2 ganger. den første gangen fikk jeg bedøvelse, og den sprøyta var veldig vond og ekkel. Den andre gangen sa legen at vi ikk trengte bedøvelsen og jeg ble helt himmelfallen (knipe av litt av kjøttet uten å bedøve da gitt!!), men hun sa at hvis man hoster litt akkurat når hun kniper av så merker man det nesten ikke. Og det var faktisk sant!! Fikk en ekkel reaksjon av bedøvelsen 1. gangen, skalv i lårene etc, så jeg syntes faktisk det var greiere uten!! Hostet litt i det hun knep og det merket jeg nesten ikke- er jo bare bittelitt de tar... lykke til

Skrevet

Ok.. Godt å høre at selve prøven ikke var så ille da:) Gynekologen sa nemlig at det gjorde vondt uten bedøvelse og derfor skulle jeg få det, men hvis den er ille?! Hjelp.. Jeg får bare bite tennene sammen:)

Skrevet

Ja, det spørs sikkert hvor mye vev de skal ta. Hos meg var det ikke så mye de trengte så det gikk helt fint uten bedøvelse. Det er fort gjort, husk på det:)

Skrevet

Tror ikke de skal ta så mye for det er istedetfor en celleprøve siden jeg blør så lett. Da trenger de sikkert ikke så mye. Er egentlig ikke mistanke om at det er noe galt. Kan jeg spørre hvorfor du måtte ta det Gemini7?

Skrevet

Hei igje:) Hmm det skjønte jeg ikke helt; legen vil ta biopsi i stedet for celleprøve fordi du blør så lett?? Man skulle jo tro det er større risiko for blødning ved biopsi enn v celleprøve? Men jo, jeg har hatt lette celleforandringer på celleprøva mi i flere år, mer eller mindre, på og av. dette er jo noe kroppen ofte greier å bekjempe men hos meg ble det liksom aldri borte så de ville til slutt fjerne litt av livmorhalsen med laser (konisere) før et nytt svangerskap (blir ofte mye verre i graviditet og så går det som regel tilbake igjen, skjedde i forrige svangerskap). Så jeg hadde en konisering i vår, og før dette altså biopsi på to tidspunkter for å se hvor mye celleforandring det var osv. Greit at man blir fulgt opp, lette celelforandringer kan jo med tiden bli et forstadium til kreft, i verste fall. Men når man tar jevnlige kontroller har de jo full oversikt. Du da?

Skrevet

Merkelig at de vil ta en biopsi av deg nå - trodde ikke de gjorde det i svangerskapet?!?

Jeg tok en i fjor og det var fryktelig vondt. Tror det kommer an på hvor de tar prøven. Jeg var hos en spesialist, så skulle ikke stå på ferdighetene i alle fall...

Fikk heller ikke bedøvelse, vet ikke hvor vanlig det er. Men hadde takket ja hvis jeg var deg ja, synes den biopsien var helt jævlig...

Skrevet

Jeg er ikke gravid enda, og det var litt av grunnen til at jeg ville sjekke at alt var i orden, inkl. celleprøve.Ville gjerne se at alt sto bra til før jeg blir gravid:) Tar dette hvert år, da jeg vil være på den sikre siden med tanke på å få tatt evt celleforandringer tidlig og følge med. Og nå spesielt siden jeg planlegger graviditet om ikke lenge:) Vet ikke om det gjør noe at det blør på biopsi for da har de liksom vevet for å sjekke det. Tror ikke blodet ødelegger der..

Skrevet

Jeg hadde celleprøve med forandringer etter å ha tatt prøve hos fastlegen min i 2006, og måtte derfor til sykehuset på gyn.pol for å ta biopsi. selve biosien var ikke så ille, mest ubehagelig egentlig. jeg kjente liksom at legen "nappet" i meg innvendig. Ikke for å skremme deg, men det som føltes helt jævlig, var faktisk reaksjonen jeg fikk av bedøvelsen. ETTER at legen hadde satt den, fortalte han at den bl.a. inneholdt adrenalin, noe som ville kunne gi meg hjertebank, og gjøre at jeg følte meg skjelven. Gjett om jeg kjente det ja... Det gikk heldigvis ganske fort over etter inngrepet, men det var definitivt dritekkelt da det sto på "som verst"...

Skrevet

Enig, var det jeg mente og. Skikkelig ekkel reaksjon på bedøvelsen- skalv i bena og det svimlet ltii for meg, så måttë bare lukke øynene og puste dypt.. Men fritt valg da, mht bedøvelse el ikke- jeg er selv redd for smerter (selv om jeg er overrasket over at jeg taklet fødselssmertene så bra:) men etter å ha prøvd begge deler ville jeg droppet bedøvelsessprøyta hvis det ble en gang til..

Skrevet

Tusen takk for svar:) Bare lurer på en ting... Er den sprøyta vond å sette, eller er det bare reaksjonen som er ille?

Skrevet

Syntes den var litt vond å sette ja, stor spiss som stikkes inn i lmh, og så sprenger det når de sprøyter inn bedøvelsen.

Skrevet

uff uff.... Jaja, krysser fingrene for at det går bra. Skal be pent om en valium på forhånd tror jeg;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...