Gå til innhold

Usikker og fortvilet.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler meg som en udugelig mor fortiden...

Fortår ikke hva han vil lenger!

Han er 4 mnd nå.Og jeg trodde ting bare skulle bli enklere med tiden...

Begynte med at han bare skrek hver gang jeg skulle amme, og nå er alt snudd helt opp ned og jeg får ikke til noen ting lenger....

Får ikke til ammingen-han bare skriker, han nekter å sove selv om han er kjempe trøtt og gnir seg i øynene (nå er kl.15 og først nå fikk jeg ham til å sove)og om han endelig sovner er det bare i 15 min, så lenge han ikke får ligge på fanget.

Hadde fine rutiner med fast sove tid og faste måltider...og nå er alt bare tull. Skjønner ikke hva han vil lenger....

Han kan sitte lenge i vippestolen og bare pese/kave og se på tv feks. Men bare skriker når jeg skal amme eller prøve å få ham til å sove når jeg ser han er trøtt.

Vet ikke hva jeg skal gjøre lenger...

har bestemt meg for å slutte å amme nå. Orker det ikke mere... jeg begynner å bli deprimert.Griner like mye som guttungen. Akkurat som det var i beg.

Flere som opplever dette? er det vanlig at det blir tull med rutiner rundt 4 mnd? Hva bør jeg event.gjøre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, mine er 4,5 mnd og alt er bare rot! De er tvillinger, så jeg har vært kjempenøye med rutiner og faste måltider fra dag 1 (bokstavelig talt). Men nå er det bare tull. Hun som aldri har hatt innsovningsproblemer har plutselig fått antydning til det. Hun som alltid har hatt det, er like ille som før... GØY. Not. To hylende babyer - herregud.

Rytmen deres på dagtid er helt tull, ingenting som før, og jeg klarer ikke å forstå meg på dem. Begge har begynt å våkne om natten igjen, etter to måneder med å sove rundt.

Men du, det jeg gjorde da de var 6 uker gamle og livet mitt var kaos, var at jeg tok en helg hvor jeg observerte dem nøye. Prøvde ikke å "styre" dem, men fulgte med på når de ble sultne, trøtte osv. Og så skrev jeg det ned i en bok. Tror bare jeg holdt på en dag eller to, men det var en fin måte å få oversikt over døgnrytmene deres på.

Jeg skrev når de våknet om morgenen, hvor lenge de spiste, når de sovna igjen, hvor lenge de sov, når de våkna igjen, når de spiste igjen osv. Alt de gjorde, og hvor lang tid det tok. GULL VERDT helt frem til nå!

Lykke til... Og du, hang in there med ammingen. Flaskemating er like mye stress, jeg gir hun ene min flaske 2x om dagen, og det er et STYR å koke, kjøpe NAN, tilberede, ha klart, for ikke å snakke om at puppen er en super trøst eller i nødsfall kan brukes v innsovningstrøbbel... (jadajadajada upedagogisk, men det dri... jeg i).

Skrevet

Ja altså glemte å nevne at jeg har tenkt å skrive ned rytmene deres på nytt nå.

Skrevet

Min gutt er 6 mnd om en uke og jeg fullammer enda.

Rutiner som følger klokken kommer og går. Det nytter ikke å følge klokken. Det som nytter er å observere og styre din adferd etter deres behov, og så gjøre det samme hver gang de er trøtte, sultne og sånt.

Etterhvert som de vokser så vil de bli forstyrret av mageporblemer (tarmutvikling), tenner og annet som gjør at de rutinene vi trodde var innført, plutselig endres. Ikke lag problemer ut av dette. La knerten styre. Så vil du se at han selv innfører en del rutiner etterhvert som han blir moden for det.

Har, som du, flere ganger merket at han har skreket når jeg skulle amme - ca 4 mnd alder. Men jeg fant ut at han trengte et rolig rom, at jeg ammet liggende og at jeg var tålmodig, bare å ligge ved siden av å pludre litt og tilby puppen innimellom, om han ikke tok den (og det var gått 3-4timer siden siste måltid) så prøvde jeg igjen om 20 min. Dette gikk over med gutten min da han var 5 mnd,

Hold ut og ro ned. Dette går bra.

For all del, ikke slutt å amme!!!!

Skrevet

anna78: Hvorfor skriver du: "For all del, ikke slutt å amme!!!!" ???

Vet du hvor mange runder mange går med seg selv før de tar en beslutning om å slutte å amme? Hadde noen sagt det til meg den dagen jeg bestemte meg, så hadde jeg fått hysterisk anfall og sammenbrudd! Det er så farlig å lire ut av seg sånne kommentarer, når man ikke er 100% satt inn i alle omstendighetene, og alt man har vært gjennom, på veien dit hvor man har bestemt seg for å gi tapt på ammingen!

HI: gjør som du føler for!!! Jeg skrev et innlegg som svar til hun som skriver at hun snart får sammenbrudd, så jeg trenger ikke ta den historien på nytt her... men, som jeg skrev der, det er kun DU som vet hva som er best for barnet ditt, og så lenge ikke du har det bra, så har heller ikke babyen din det bra...!

Lykke til!!!

Skrevet

Hvis man går rundt å venter på at rutinene skal falle på plass, og ser på klokken hele tiden så tar man grundig feil. Jeg snakker for barnet som så sårt ønsker seg mors bryst, dette mååå man ikke misforstå selv om det uttrykker seg aldri så merkelig.

Jeg tror mange har litt feil innstilling og altfor store forventninger til seg selv når det gjelder, ikke bare amming, men alt annet rundt også. Fokus er baby, baby, baby, alt annet kommer som nr to.

Når man faller inn i den tankegangen, så blir det ikke så stress likevel. Alt til sin tid og rooo ned.

Skrevet

Jeg er enig i at man skal se på babyens signaler. selvfølgelig. Men min erfaring med mine to er at det er gull verdt å følge med klokken også. Det kan hende det er fordi de ble satt i faste måltidsrutiner fra de var på sykehuset, men mine har spist til omtrent nøyaktig samme tidspunkt i 4,5 mnd - kanskje med en halvtimes slingremonn. De har også sovnet på prikken til samme tid hver kveld (selvsagt har leggetiden endret seg siden de var nyfødte, og noen måltider har forsvunnet, men når vi har fått dem inni den nye rutinen, har de holdt seg der i et par måneder hver gang).

Fordelen med å ha en idè over når babyen gjør hva, er at man får en mye mer oversiktlig hverdag. Mine har så langt alltid spist et stort måltid kl 15 - så da bør jeg være et sted hvor jeg kan dobbeltamme dem i fred, eller lage flasker. Klokken 18 er de også kjempesultne, så da må vi være hjemme. Osv. Man slipper å stresse rundt med hylende unger i barnevogna.

Samtidig kan man sørge for at de spiser godt ved hovedmåltidene, slik at man slipper å ta frem puppen tusen ganger i løpet av dagen "i tilfelle de ikke spiste nok". (Unntatt når de har økedager, da.) Man vet at de spiste mye kl 12, og at det nok er en annen grunn til at de gråter.

De dagene det har blitt tull, og jeg har vært opp og ned med brystet en milliard ganger, har både ungene og jeg blitt gale. De får så klart så mye kos de vil, men ikke nødvendigvis bryst hele dagen!! Hadde jo slitt meg helt ut da. Og de har de heller ikke godt av!

De fleste jeg kjenner som har tvillinger har tydelige klokkeslettrutiner. Litt merkelig hvis det ikke skulle funke på enlinger også,da?

Men jo - så klart skal man se på signaler, og være var for at de endrer behov. det er jo nettopp det HI og jeg er inne på.

Skrevet

Jeg har ikke lest alle de innleggene under den første, men jeg tror det er sikkert tennene som er på vei. Det er sikkert vondt for han når du vil amme han og når han skal sove så har han ingenting å avlede han fra den smerten han har. Det har vært sånn her også i perioder. Min er 5 måneder nå og har plutselig en annen rutine. Han sover frampå nå istedenfor å våkne tidlig og så sover 2 ganger på dagen istedenfor 3 siden det er ikke tid nå for han å sove 3 ganger. Plus er han oppe en ekstra gang å spise om natta. Det går snart over da. Lykke til!

Skrevet

HI

Tusen takk for svar!

Har ammet i dag også, men det var MYE hyl og skrik før han roet ned og beg. å drikke.

Men mye av grunnen til hylingen ved amming, er at han er veldig glupsk etter mat (sluker grøten også) og så tar det en stund før melken kommer.Og det gidd ikke han å vente på!

Noen som vet hvordan jeg kan få melken til å komme fortere?

Jeg har prøvd og pumpe først,men det hjelper ikke...

I dag prøvde jeg å gi grøt midt på dagen også, for jeg har lurt på om jeg har hatt for lite melk.Men det var ikke noe lurt tror jeg, for da ville han hvertfall ikke ha pupp etterpå!

er så fortvilende når har bare skriker og ikke vil noen ting! tror han er sulten-men han vil ikke spise, han er trøtt-men nekter å sove, vil ikke leke eller noe heller.

kan være tenner som er på vei ja, for han slever mye og har gjort det en stund.

heldigvis har han beg.å sove litt mere om natten nå.etter vi beg.å gi grøt om kvelden.voknet bare halv to og halv 6 i natt!

Håper han beg.å sove mere på dagen også nå. i går sov han bare 1 time hele dagen! utrolig slitsomt!!

jeg prøver å amme i dag og i morgen,(i morgen skal jeg ikke gi grøt midt på dagen,bare om kvelden)er det like slitsomt i hele morgen også, så orker jeg rett og slett ikke mere. det er ikke bra for verken meg eller ham at vi stresser sånn for hvert måltid!

Skrevet

Har heller ikke lest alle innleggene. Men lurer litt på om det er skriking uansett hvilken side du ammer på? Tenker da på at det kan jo være at han har evt låsninger i nakken. Det kan bidra til MYE gråt og "krangling" for å få dem til å spise og sove. Hvis det er tilfellet kan du kontakte manuellterapeut/fysioterap/osteopat.

Skrevet

eg fikk resept på en nesespray hos legen. den virket kjempe bra.. tar nesesprayen 5 min før du skal amme, så kommer det;) det gjorde vertfall på meg.. rant så bare det=) ring legen din å hør om du kan få resept på den. husker ikke hve den heter.,

vil ønske deg lykke til viderer uansett om du velger å slutte å amme eller forsette;)

Skrevet

Hei! Jeg har hatt samme problem med veslegutten min. Bare hyl og skrik!

Den nesesprayen jeg fikk er en utdrivningsspray som heter Syntocinon, og fås med resept fra lege. Den var unik for meg! Jeg slappet av når jeg visste at melka kom fort, og veslemann slapp å skrike!

Lykke til!

Skrevet

Håper ikke du gir mye grøt dersom det er første gang??

Husk at de skal venne seg til dette med kun èn teskje først og så kan man gradvis øke.

Har en bekjent som ga ungen flere teskjeer første gangen. Det endte med hyl og skrik, stakkars unge...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...