Phantom´ Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Lurer på om det er frivillig om arbeidsgiver betaler ut lønn under sykmelding eller ikke? Er det opp til arbeidsgiver å bestemme om de vil betale eller om NAV skal gjøre det? Hva lønner seg for arbeidsgiver?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Er ikke arbeidsgiver her men.... For arbeidsgiver så lønner det jo seg at NAV utbetaler pengene, dette fordi når feriepengene for året etter skal utbetales, så slipper man unna med en del penger visstnok! Får man penger fra NAV så beregnes det feriepenger av ca 12 uker, men får man feriepenger av arbeidsgiver, så får man jo for hele året!
Phantom´ Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2008 Men står arbeidsgiver fritt til å velge om han vil betale eller ikke? Noen som vet?
Fruen77.mamma-igjen.nr3 Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 arbeidsgiver MÅ betale de første 16dagene,så tar NAV over og betaler ut syke penger. Jeg har ikke hørt om at arbeidsgiver kan velge......
Phantom´ Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #5 Skrevet 8. januar 2008 Klar over de første 16 dagene, men dilemmaet strekker seg fra den 17. dagen. Tidligere når jeg har vært sykmeldt har arb.giver betalt ut sykepengene og fått refundert fra NAV. Men spørsmålet er om de kan gjøre som de vil fra dag 17.
Gjest mphs Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Jeg er ikke arbeidsgiver men svarer likevel. Ja de kan gjøre som de vil etter dag 17. Som regel har arbeidsstedet en regel på dette for det skal være likt for alle arbeidstaketne på samme arbeidsplass.
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 Ja regelen er at Nav betaler ut sykepenger etter 17dager. De som får fra arb.giver, har spesielle avtaler med arb.giver og det står i kontrakten. Så arb.giver kan velge. Det er helst store bedrifter og de med spesielle tariff avtaler som har avtale med arb.giver. Mange får jo også full lønn ut over beløpet dekket av NAV, som arb.giver dekker. Det blir nesten som en "bonusavtale"
2søtesmåh Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Arbeidsgiver kan velg om han vil betale syke/permisjonspenger fra dag 17 og utover. Om man er organisert så er det avtalen som regulerer dette. Feriepenger får man om man har rett på feriepenger under permisjon iflg tariffavtalen man er bundet til. Disse får man uansett om NAV eller arbeidsgiver betaler deg..Sjekk tariffavtale om du er organisert, er du ikke det, eller avtalen ikke sier noe om feriepenger for permisjonspenger , så vil du uansett ikke få utbetalt feriepenger av lønn utover de første 16 dagene, hvis ikke arbeidsgiver er fryktelig snill da....... Håper dette klargjør litt??
fjollefrua Skrevet 8. januar 2008 #9 Skrevet 8. januar 2008 er sykemld svangerskapsrelatert kan arb giver også søke om å få de første 16 dagene dekket...
Phantom´ Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 8. januar 2008 Tusen takk for svar alle sammen!
Bare™ Skrevet 8. januar 2008 #11 Skrevet 8. januar 2008 Arbeidsgiver MÅ betale de første 16 dagene. Om det ikke var foreldrepenger du egentlig mente? der har noen bedrifter tradisjon på å betale lønn under permisjonen, mens andre ikke. Spesielt vanlig i litt ekstraordinære stillinger. og, ja- jeg er arbeidsgiver.
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #12 Skrevet 8. januar 2008 Nei, arbeidsgiver kan søke om fritak fra arbeidsgiverperioden hvis vedkommende er mye sykemeldt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå