Gjest Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Noen fler som sliter med dette? Er i uke 34. Jeg klarer ikke sitte mer enn 2 minutter av gangen ei heller stå rolig eller ligge på ryggen. Det eneste som fungerer for meg er å gå eller ligge på siden... Er fryktelig slitsomt for blir så uvel og kvalm og kaldsvetter. har i tillegg en baby som sitter godt i seteleie og skal inn til kontroll 23 januar. Får da tilbud om å prøve å snu babyen men jeg frykter at det kommer til å gå veldig dårlig ettersom jeg heller ikke klarer å ligge på ryggen.... Ser ut til at det blir setefødsel på meg om ikke snuppa mi har tenkt til å snu seg selv. Noen som har noen gode råd?
~falck~ har fått baby! Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Eneste jeg kan si er at du burde så ofte som mulig ligge på venstre side for å avlaste vena cava... Ellers er det fryktelig slitsomt- det vet jeg! Lykke til:)
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 8. januar 2008 #3 Skrevet 8. januar 2008 Har dessverre ingen gode råd - bare sympati å gi... Har det sånn selv, har ikke sjans til å ligge på ryggen. Babyen min er også i seteleie, og jeg har forsøkt snuing. Det gikk ikke særlig bra, ble kjempedårlig. Fikk blodtrykksfall og var nede i 70 / 30, bare kaldsvetta, ristet og ville besvime. Så babyen sitter fortsatt med rumpa ned, legen tok ikke sjansen på å prøve å snu en gang til. Vena cava er slitsomt! Nå er jeg i uke 40, og er forberedt på setefødsel=)
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Godt å høre at det er fler som har det som meg selv om jeg ikke unner noen dette. ettersom du har prøvd snuing - er det noe du vil anbefale meg å prøve eller burden jeg la vær?
Gjest VerdensHeldigsteMamma Skrevet 8. januar 2008 #5 Skrevet 8. januar 2008 Det er jo verdt et forsøk hvis du er mentalt innstilt på å føde vaginalt=) Det var jeg, så jeg ville prøve. Men vær forberedt på å bli litt dårlig... Kanskje du kan be om å få en liten pute under høyre siden av bekkenet, det letter trykket på vena cava? Pluss muligens høre om de kan tilte senga slik at du ligger i "nedoverbakke" (altså hodet nederst). Vet ikke hvor mye det hjelper, eller om det går an å ligge sånn under snuing, men du kan jo spørre legen. Jeg ville faktisk prøve en gang til etter at jeg begynte å komme meg etter blodtrykksfallet, men legen ville ikke, syns ikke noe om at jeg ble såpass dårlig, det var ikke bra for babyen. Så de ser deg an. Hva tenker du om å gjennomføre en setefødsel? Nurket ditt kan jo fortsatt snu seg, da - har hørt om flere som har opplevd at babyen plutselig har skjønt poenget og snudd hodet ned. Min lille venn har dessverre ikke fått med seg dette....så her blir det setefødsel=)
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Jeg var helt imot setefødsel men hørte om en i går som hadde en super opplevelse med vaginal setefødsel så nå vil jeg det. man kommer seg visstnok raskere igjen etter vanlig fødsel enn med keisersnitt så er vel kanskje verdt forsøket. Jeg tviler på at hun har tenkt til å snu seg siden hun har sittet sånn så lenge men er lov å håpe da:o) Jeg får vel nesten gjøre et forsøk på å få henne snudd og krysse fingerene for at jeg ikke blir dårlig. Har også lest at når vena cava oppstår så får babyen mindre oksygen og jeg synes dette er litt skummelt siden hos meg oppstår det hele tiden. Har du hørt om dette kan være farlig?
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 ringte til føden og de sa det ikke var vena cava syndromet om man ble uvel av å sitte å stå osv. det skulle bare komme om man lå på ryggen. FIkk beskjed om å ringe til legen min, men han hadde ikke noe ledig før i slutten av januar, så nå skal jeg en tur på legevakta kl 13 isteden. Blir ganske bekymret når de sier det ikke er vena cava for da aner jeg ikke hva det kan være. skal jo ikke være riktig å bli så utrolig dårlig av å sitte i ro på en stol heller....
Leirha Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Jeg er også i uke 34 men har ikke merket noe som helst til dette jeg. Jeg våkner faktisk hver morgen på ryggen nå om dagen, og ligger faktisk aller best slik, selvom jeg selvfølgelig ikke gjør det med vilje. Til vanlig ligger jeg ALLTID på venstre side.
~falck~ har fått baby! Skrevet 8. januar 2008 #9 Skrevet 8. januar 2008 Du har ikke fryktelig lavt blodtrykk da? Det kan man jo bli sånn uvel av...
Gjest Skrevet 8. januar 2008 #10 Skrevet 8. januar 2008 Var en tur på legevakta og han sendte meg videre til ahus for sjekk. Blodtrykket mitt er normalt og alt stod bra til med nurket mitt. Legen sa at det er kroppen min som er sliten og at jeg må ta det med ro. Så fort jeg blir uvel skal jeg legge meg ned å hvile så nå blir det sofaen på meg frem til fødsel. Dette kommer til å bli noen laaaange uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå