Bajs! Skrevet 8. januar 2008 #1 Skrevet 8. januar 2008 Hva gjør jeg for å forhindre at det blir verre? Lillegutt har sterk favorittside til høyre, har prøvd å legge teppe på siden av han i sengen, slik at han må ligge mot venstre, men han klarer alltid å snu seg mot høyre når vi har sovnet uansett...
alvis Skrevet 8. januar 2008 #2 Skrevet 8. januar 2008 Gutten min er også veldig flat på hø side. Han ser ikke ut! Jeg tror nok det ordner seg etterhvert. Gutten min er mer og mer våken på dagtid og da har jeg han på fanget eller på magen istedet for at han ligger på rygg.
Bajs! Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 8. januar 2008 Det har jeg også... Eller hvis han ligger på ryggen passer vi på at hodet ligger mot venstre. Det går jo greit så lenge vi er våkne og kan passe på hele tiden... Er heldigvis ikke så gale ennå, men vil jo ikke at det skal bli altfor gale heller :-(
2-barns mor Skrevet 8. januar 2008 #4 Skrevet 8. januar 2008 Hvor gammel er han? Stimuler han fra den andre siden. Når han ligger på golvet eller vugge på dagtid sett han slik at han blir stimulert av lyset. Heng eventuelt en musikkuro, slik at han må snu hodet for å se den. Lykke til
juhu Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 dette har frøkna mi og. Jeg la merke til at ho også hadde en favorittside når ho satt på armen min, hun så alltid til venstre. Samme side som når hun sov. Jeg fikk helsesøster til å gi meg en henvisning til fysioterapi for å få sjekket ut om hun var stiv i nakken eller noe annet. Hun var ikke stiv, men fysio mistenkte en låsning. Vi ble henvist videre til en manuelterapaut, hun så med en gang at nakken hennes var skjev og med et lite håndgrep rettet hun opp et nakkeledd som hadde gjort at frøkna ikke klarte snu hodet skikkelig begge veier. Vi klarte oss med en behandling, var bare til etterkontroll for å se at vi hadde klart å trene henne opp igjen. Hun har fortsatt ganske skjev hodeform, men det tar jo litt tid å rette det opp igjen. Vi må passe på at hun sover på høyre side på dag tid nå, og hun har en tendens som du skriver til å skli over på favoritt siden... Så be helsesøster om en henvisning til fysio, spesielt hvis han i tillegg ser mye en vei når han sitter oppe. Hvis ikke så er det nok bare å "slite" videre med soving på motsatt side. Lykke til!
Bajs! Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2008 Ble henvist til fysio allerede da helsesøster var på hemmebesøk fordi hun mente han bare hadde hodet til venstre (!)... Så var til fysio like før jul, men han har da altså favoritside til høyre. Sover mot høyre, ser mot høyre... Alltid!... Vi har ALDRI sett at han har hatt venstre som favorittside, skjønner ikke at helsesøster kan konkludere med noe sånt bare etter å ha sett på ham i 2 minutter der han hadde hodet til venstre bare fordi hanvar sint fordi hun drev og baksla så fælt med han... Fysio mente det ikke var noe problem, at han ikke var stiv, og at han sikkert ikke hadde noen låsning heller siden han (ifølge det helsesøster hadde sagt) hadde byttet favorittside. Så vi skulle ikke komme tilbake. Men denne avflatningen har altså kommet etter at vi var hos fysio... Skulle jeg kontaktet henne igjen?
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Kontakt fysiotereuten igjen, du.. Grunnen til at de er veldig opptatt av at de kan se til begge sider, er at hvis de bare ser til ene siden kan det være fare for asymmetrisk utvikling. Det er ikke sikkert at det skjer, men det er lurt å være i forkant. Når barna har blitt over 4 mnd, er det vanskeligere å behandle.. De blir staere og vanskeligere å håndtere ettersom de blir eldre.
juhu Skrevet 8. januar 2008 #9 Skrevet 8. januar 2008 hvis hodet hans alltid går mot en side så ville jeg ha kontaktet enten fysio igjen og bedt om henvisning til manuelterapi eller kontaktet en mauellterapaut som har spesialkompetanse på spedbarn selv.(de har tilleggs utdannelse). Det er ikke alltid fysioterapauter ser dette, min henviste meg videre for hun var usikker. men vi var 2 ganger til fysio først før hun henvist oss. Manuellterapauter kan du også kontakte selv uten henvisning. Jeg vet ikke da hvordan det er med betaling, når jeg fikk henvisningen så betalte jeg i alle fall ikke. Men det kan du jo spørre om. Det er ikke så vanskelig å sjekke selv (til en viss grad). ta en leke og før over ansiktet og ned på siden så ser du kjapt om hodet følger med eller om det stopper før det er helt over eller om skulderen følger med, altså han vrir ikke hodet, men kroppen. Følger kroppen med så er han stiv eller har en låsning (det var i alle fall det fysio sa til meg) det er i så fall fullt ut mulig å fikse og ikke så mye å bekymre seg for, Jo tidligere du kommer det dit jo lettere er det å fikse. Snuppa var 3,5 mnd når vi kom til manuellterapauten.
Tussa og Sofie Skrevet 8. januar 2008 #10 Skrevet 8. januar 2008 Hei! Ta kontakt med Barneklinikken. www.barneklinikken.com De har spesialkompetanse på spedbarn og barn. De er manuell terapeuter. Behandlingen er gratis og de har raske timer. MEN, du bor kanskje ikke i Oslo?
2-barns mor Skrevet 8. januar 2008 #11 Skrevet 8. januar 2008 Man kan selv ringe til manuell terapeut ja, og det koster ingenting. De har mer erfaring med dette problemet. Men syns hvis du er bekymret at du bare skal ta deg en tur til fysio/manuell terapeut. Bare stå på selv.
Bajs! Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #12 Skrevet 8. januar 2008 Bor nok i Bergensområdet jeg... Får nok bare ta konakt med fysio / manuell terapeut ja. Helsesøstra stoler jeg ikke på litt en gang... Klarer bare ikke kommunisere med henne på normalt vis. Det funker bare ikke. Jeg bare smiler og laer som om alt er normalt når jeg er der, for hun forstår aldri hva som er problemet uansett :o(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå