Gå til innhold

Sykemelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

har nå vært sykemeldt fra slutten av november, og levert 2 nye sykmeldinger etter den første, da første sykmeldingen min ble forlenget.

Min sjef ringer meg annenhver dag og krever jeg skal komme ned på jobben, men jeg er fremdeles sykmeldt, blir friskmeldt den 16januar.

Kan sjefen kreve at jeg skal komme ned på jobben og ta på meg oppgaver som har med jobben å gjøre mens jeg er sykmeldt, eller har jeg rett til å be dem ta hensyn og vente til jeg er friskmeldt?

Og er d noen som vet når man er pliktig å levere sykmelding egentlig, etter at man har varslet om sykdommen.

Kan man vente med å levere den til den dagen man kommer tilbake på jobb, så lenge man gir beskjed dato man blir friskmeldt??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når du er sykmeldt så lenge skal du levere sykmelding snarest,men sjefen din har ikke rett til å mase sånn på deg med mindre det står at du er aktivt sykmeldt....en annen ting er at nav trygd skal betale sykepenger utover de første 16dager,med mindre arbeidsgiver har andre regler på dette...ettersom du ikke skal være sykmeldt lenger enn til 16.januar syns jeg sjefen din fortjener å bli irettesatt litt,det at han maser sånn kan jo føre til at du blir sykmeldt enda lenger...selv har jeg vært 100% sykmeldt siden slutten av august,gikk over på aktiv fra desember og sjefen tar fullt hensyn til at jeg ikke kan gjøre de samme oppgavene som tidligere og har gjort en ålreit jobb med å finne alternativer til meg...jobber ikke like mye og ofte som før,men det passer meg bra...etter å ha lest mange andre innlegg her også er jeg faktisk veldig fornøyd med arbeidsgiveren min...hvis du ikke vil konfrontere sjefen din kan du jo fortelle hva som foregår til lege,jordmor eller nav så kanskje de kan hjelpe deg...

Skrevet

Han kan ikke kreve at du skal ta på deg oppgaver som har med jobben å gjøre, men det kan forventes at du skal stille på møter anngående bedriften om dette ikke forverrer din tilstand.

Det skal også diskuteres tilrettelegging osv(står på sykemeldingsskjemat du skrev under på) og at du innen 6 uker skal skrive en oppfølgingsplan sammen med arbeidsgiveren din.

Så jeg syns ikke det er rart at han/hun vil du skal komme innom jobben.

Skrevet

Ringer han for at du annenhver dag skal komme innom jobben eller ringer han annenhver dag for at du skal komme EN gang innom jobben?

Hvis det er det siste kan han kreve det hvis det er snakk om møter (feks personalmøter) eller møte med deg ang tilrettelegging.

Du plikter å levere/sende sykemeldingen samme dag som du har fått den.

Skrevet

Du skal levere sykmeldingene dagen du får den...

Gikk deltid sjukmeldt i lengere tid i høst, da hadde sjefen et ønske at jeg la arbeidstiden min slik at jeg også spiste lunsj her, rett og slett fordi jeg ikke skulle føle meg utenfor og miste kontakten med folk. Er det møter etc. som går greit å gå på (i forholdt til sykdommen) er natulig å være med på. På jobben på sambo er det "standard" at man kommer innom et par ganger i uka selvom man er 100% sjukmeldt, -bare for å få med seg hva som skjer.

-Sjefen din er også pliktig til å diskutere tiden framover. -Trenger du tilrettelegging når du kommer tilbake? -er det noe han kan gjøre for at det skal bli lettere for deg å komme tilbake til jobb?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...