Gå til innhold

Har ALLE rutiner her eller???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen rutiner på babyen min! Bortsett fra at han får middag rundt kl 4 og sover ca 1 time etter han har stått opp. Han er 5 mnd. Vet jeg burde hatt det... Noen som har noen gode råd for å få det til kanskje?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jenta mi er og snart 5 mnd...prøver å innføre rutiner,men er jammen isje lett nei......er vel slik at hun tar en hvil halvannen time etter hun er stått opp...å grøt å bad fra halv 8 om kvelden

Skrevet

Begynner å få rutiner på det meste, bortsett fra grøtspisingen, men det skal vi begynne med nå.

Ang rutiner så er det bare å begynne en plass.

F.eks alltid starte kveldsstellet kl. 20.00, uansett om han er trøtt eller ei. Alltid servere grøtmåltid kl 13.00 (eller et klokkeslett som passer med døgn-/matrytmen hans).

Starte med noen få ting, og ev. ta flere ettersom rytmen på de første stabiliserer seg.

Skrevet

Nei, her er ingen dager like, hehe.. vi står opp når vesla er turbo i senga, dvs rundt 7 nå om dagen *suuukk, kunne hun ikke fortsatt å sove lenge om morgenen liiitt til* Hun spiser, er våken 1 - 3 timer, sover alt fra 30 min til 2,5 time, drikker litt melk. Har ingen faste måltider, vi tar det som det passer og når hun er sulten. Sover når hun er trøtt. Eneste vi har som fast rutine, er at hun helst skal være i seng mellom 19 og 20. Men da er hun så ferdig at hun gjerne vil legge seg også.

Skrevet

Takk for svar! Godt å vite at jeg ikke er den eneste!

Skrevet

Jeg prøver å ha rutiner, men det er litt vanskelig, for det er så forskjellig fra dag til dag hvor mye hun sover. Hun er 7,5 mnd. Hun får 4-5 måltider om dagen, og vi bader annenhver dag. det er stort sett det eneste jeg har rutiner på. Grøt til kveldsmat også :-)

Skrevet

Mini er 6,5 mnd og vi har heller ikke helt fastbankede rutiner, blir som regel litt ulikt fra dag til dag både når han sover og når han får mat, men noen ting er faste da. Han får kveldsgrøten ganske presis klokken 18 fordi da begynner barne-tv som de to eldste skal se og da får mini sitte og se litt på også mens han får grøt og så begynner kveldsstellet klokken 19. Ellers har vi etterhvert kommet inn i 2 noenlunde rutiner slik at vi for det meste følger en av de to rutinene på en dag, en med2 lurer og en med 3 lurer, men vi er ganske fleksible enda.

Skrevet

Har hatt rutiner fra dag 1. Spesielt med legging. Rutiner på mat fikk vi da han begynte med mme og fast føde. Er glad vi begynte med rutiner helt fra starten av, det har vi og andre sett fine resultater på :) Helsesøstera kommenterte det også, at vi hadde så gode rutiner.

Skrevet

Har hatt rutiner på Oliver siden han var 4 mnd:) Er nødt til å ha det, sånn at jeg og har rutiner:p

Frokost: Mellom 07 og 08 (avhengig av når han våkner), som består av en stor porsjon grøt og 120 ml mme. Så etter en halvtime så er det morgenstell. Så tuller og koser vi en stund før han sovner etter 2 timer ca. Da sover han som regel 30-45 min.

Lunsj: Mellom 12 og 13.00. Består av yoghurt eller frukt. Tuller og tøyser. Muligens en lur rundt kl 14.30.

Middag; kl 15.30. Hjemmelaget middag. Spiser godt og ca 120 ml mme. Sovner vanligvis etterpå. Ofte triller vi tur for å møte pappaen når han kommer fra jobb og tar en tur innom butikken. Ofte han sovner da.

Kvelds: Begynner kl 18.30 med kveldsstellet, for Oliver er kveldstrøtt. Koser og tuller litt. Pappaen gir melk og legger han for natten. Og Oliver sover hele natten igjennom.

Sånn har han vært siden han var 3 uker gammel når jeg sluttet å amme pga lite melk:)

Skrevet

Har rutiner på legging vi... får pupp kl 18.. nan kl 19.. og grøt kl 20.. i forsøk på å få han til å sov litt mer enn 3 timer i slengen... ellers er dagen ikke i rutine enda...men han sovner gjerne i 10-11 tiden en gang og sover 1-2 timer... så prøver jeg å få han til å sove en gang til i 16-17 tiden hvis ikke han har bestemt seg for det selv litt før da... hi hi, er vel litt rutiner, men rutiner som han har laget og styrer...

Skrevet

Rutiner og rutiner, fru Blom...

Gutten min er 6 mnd.

Har vel en slags struktur på dagen, men ikke noe som er skrevet i stein. Står opp til samme tid hver dag - har eldre barn som skal på skolen, så vi må det. Står opp i 7-tida.

Sover av og til en liten dupp på morgenen, men den holder han på å kutte ut, tror jeg.

Som regel lang formiddagslur, sover 1,5 - 2 timer fra 10-11 av. Litt avhengig av om han sov på morgenen eller ikke.

Og en liten dupp på ettermiddagen på ca. 30 min, kanskje en time Denne er i alt fra 15 til 17-tida, avhengig av hvordan resten av dagen har vært.

Leggetid rimelig fast 19.30-20, legger han når han viser tegn til trøtthet. Ingen kompliserte leggerutiner: kun stell, pysj, pupp på sengekanten i mørkt soverom. Enten sovner han til puppen, eller så legger jeg han i senga si hvor han ligger og skravler litt med seg selv før han sovner.

Når det gjelder mat, er han stort sett fullammet ennå, så jeg gir han pupp når han vil ha. Det kan være alt mellom 1 og 3 timer mellom. Lenger på natta, da.

Har såvidt begynt med litt smaksprøver, og det får han når det passer seg slik. Kommer straks til å innføre fast kveldsmåltid, tror jeg.

Så rutinene for mat og soving har han fått styre selv, og har kommet inn i en veldig grei rytme helt av seg selv.

Det hjelper nok at dagene i vår familie er veldig like hverandre, og ting skjer til omtrent samme tid hver dag: vi står opp, følger storesøster til skolen, går tur, er hjemme litt, henter storesøster, spiser middag når pappa kommer hjem osv.

Synes ikke du skal stresse så veldig med å innføre rutiner jeg, hvis DU trives med hverdagen deres. Middag til fast tid er jo bra. Ellers kan jeg anbefale å stå opp til samme tid hver dag. Da regulerer ofte resten av døgnet seg uten at du trenger å styre med det. Ellers: lytt til babyen sine signaler når det gjelder mat og søvn. Unngå at han blir overtrøtt - det er roten til mange problemer.

Jeg er sikker på at du er kjempeflink, og klarer dette helt flott! Får inntrykk her på dib at mange har veldig strukturerte dager med faste mattider og sovetider, men vi nok like mange som tar det litt mer på "gefylen" :-)

Skrevet

vi har rutiner på mat soving osv. det er egentlig veldig godt. lettere og planlegge om mye bedre for babyen. de har godt av det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...