*dum&deiLig*™ Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Har lyst på litt forandring hjemme. Tenker da ikke på store prosjekter, men maling, evt tapet og andre småting som kan forandre litt på hjemmet. Bor i leilighet, har lyst til å forandre på stuen. Anyone? :-)
FrøkenSprøken Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Ha forskjellige tapeter på veggene i samme rom. (en vegg med lys tapet, en vegg med mørk tapet, og en vegg med tapet med stort mønster på.) Min mor gjorde det nå da hun pusset opp, og det ble virkelig stilig! Vet at det finnes "kataloger" spesielt laget for slikt. Hvor de har 4 og 4 tapeter sammen, og så velger du hvilke du vil kombinere. Et annet tips er å kjøpe store rammer fra IKEA og sette inn tapetbiter eller barnetegninger. Bland maling til faarger du vet vil passe sammen, og passe i stua di, og så lar du poden slå seg løs. Vi har gjort det, og det ble veldig fint!
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Mitt beste tips er vel egentlig å ikke ta imot tips fra alle andre hehe men følg din egen smak, kjøp ting som du synes er fint og ikke vær redd for å blande stiler. Hvis du vil safe litt eller vet at du går fort lei så er det jo greit å holde vegger + store møbler i nøytrale farger, men heller bytte på gardiner, rammer, puter o.l. Om du er redd for å tapetsere med en morsom tapet så kan du kjøpe lerrett og tapetsere det istedet og henge på veggen som et bilde, eller eventuelt finne 3 tapeter som passer sammen og henge ved siden av hverandre. Har lagt ut masse bilder av min smak på bloggen min + bilder av sofaen vi kjøpte i dag www.prinsessevilikke.blogspot.com
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Vi skal ihvertfall ha... -skipsgulv /falskt selvfølgelig) - 250 kroner kvadraten, eikefarget -eikelister, hvite taklister -tapet som er litt sjattert i beigefarger -pysjamastapet i gangene. beste tipset er å få vekk alt rotet. Ta en skikkelig ryddings og rydd bort alt som ikke blir brukt. Når det gjelder pyntegjenstander gjelder IKKE jo mer jo bedre! Finn 2-3 farger som alt skal gå i. Det er fint hvis du har 2 basisfarger, og en innslagsfarge i en knæsj farge (fx rødt eller grønt) det trenger ikke bli så dyrt - et nytt strøk maling på vegger og evt møbler, nytt trekk til sofaen, et nytt teppe. lag små stilige områder. Vi har f.eks et lite område i gangen der det har stått et skap. det er derfor et "innhukk" i veggen der. der har jeg satt en fiiin kommode med en blomstervase m/falsk orkide, 2 stearinlys og hengt opp bilde av orkide' over. Minimalisme er fremdeles moderne. sats på lyse vegger, og møbler i sort og hvitt/beige. Kast bestemorsplantene og kjøp inn pene planter som orkide (gjerne falske fra ikea, oppi en hvit vase). La alle bilder gå i samme stil. du kan lage billige stilige bilder selv. dersom f.eks stuen din går i sort og beige med noen røde innslag: kjøp inn 3 lerreter (sånne som er tjukke) Mal de knallrøde. Hvis du er flink kan du gjerne tilsette en sort strek eller noe over bildene. Heng opp ved siden av hverandre, under hverandre e.l. Stilige, billige, superenkle "bilder" =) Pass på at minimalismen ikke blir for minimalistisk. Legg inn noen detaljer. Ikea har f.eks et fint bord som er plate som er inndelt i "rom" med glass over. I disse rommene kan du ligge pyntesteiner, orkideblader /falske selvfølgelig) osv. Bokhyllen trenger ikke være så kjedelig. Ikke sett bøkene på rad og rekke. dersom den er delt inn i rom så sett bøkene i noen av rommene, og pynteting i andre - slik at det blir et rom med bøker - et med pynting - et med bøker osv. Dersom du går for rødt har jeg et fint tips - gå på ikea. Her har de falske røde gerbera til 7 kroner. kjøp sånne. de har også noen små lave gjennomsiktige vaser som er smale på toppen. Putt gerberaene i disse glassene og sett i noen av hyllene i bokhylla. dersom du har en bok med fin forside, så sett den opp i bokhylla i et eget "rom", slik at den liksom står på utstilling. Bruk matchende bilder (har jeg allerede sagt det? ) Ikke ha en haug med bilder i mange forskjellige farger - ser rotete ut. Bruk detaljfargen (vi har grønt) i hele rommet. Puter, stearinlys, pynt. Pass på å ikke overdrive, det skal være detaljfarge og ikke basisfarge! Hm, nå kommer jeg ikke på mer...
noche Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 oi så mye bra tips du har fått. jeg har stua antikkhvit. møbler mokka farget og oljet eik, samt mørk lilla/ plomme hylle. veldig fornøyd med fargene.
*dum&deiLig*™ Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 8. januar 2008 Tusen takk for flotte og utfyllende svar!! Tar gjerne imot flere:-)
NoDoubt Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 En kontrast vegg. Det har vi og jeg elsker den veggen:-) Har bodd her i 2 1/2 år og byttet den ut 1 gang. Alltså hatt den på 2 forskjellige måter:-) Enkel, grei og billig måte på å få ny stue:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå