Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leser det andre innlegget om lommepenger her og reagerer på at det virker som de fleste har veldig uklare rammer for hva lommepengene skal dekke. Er det ikke mer vesentlig at barna lærer at de pengene de har trenger de for å få nyttige ting enn hvor mye de sparer?

Hvis ungene får penger og likevel får foreldrene til å betale det de trenger lærer vel ikke ungene noe som helst. Etter min mening er det mye viktigere å gi barna ansvaret for deler av sin egen økonomi enn at de skal ha betalt for husarbeid. Oppgaver som å holde eget rom i orden, rydde opp etter seg elv ol er det vel en selvfølge at unger som er kommet i lommepegealder gør likevel.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg.. Men da det er sagt har ikke jeg barn i lommepenger alder ennå. Poenget med lommepenger er vel at man skal stå for en del av utgiftene selv, med disse pengene?

Husker vi fikk lommepenger og det skulle i grunn dekke alt uten om klær...

Skrevet

Ungene mine får ikke ukepenger for å lære noe. De får lommepenger for å ha en liten slant de kan bruke til hva de vil.

Forøvrig veldig hyggelige unger. De rydder rommet uten å kreve betaling. De setter i oppvaskmaskia. De smører sine egne brødskiver og renser potetene sine selv. De passer på lillebroren utenfor uten å kreve betaling. Syns det er greit at man hjelper til i en familie uten å få betaling for det - så det eneste vilkåret som er knyttet til utbetalinga av ukepengene er at rommet skal være ryddig i det pengene overleveres. Og det hender at de får noe i butikken aldeles helt uten grunn bare fordi jeg har lyst til å være grei. Vanligvis får de ingenting. De eneste pengene de kan skalte og vralte med som de vil er ukepengene sine (30 kroner) - det er jo en viss lærdom i det også?

Skrevet

Høres egentlig helt fint ut for meg. Tror vi er ganske på linje jeg. Det jeg ikke tror er lurt er de som får en god del, men likevel blir det til at foreldrene betaler. Selvfølgelig er det fint å kunne gi ungene noe i butikken av og til, men det bør ikke være noen selvfølge.

I min omgangskrets er det normalen at ungene får godt betalt for husarbeid og ned til ingenting hvis de ikke gjør noe. Problemet er bare at om ungene er blakke går de bare til foreldrene og får penger til kino eller bussbiletter eller hva det nå måtte være de "trenger". Det blir helt feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...