♥Rime♥ Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 En venninne skal ha borgerlig dåp. "Navnefest" men vi finner ikke ut hvor man skal henvende seg. Noen som har gjort dette og vet hvordan hun skal gå frem. eller hvor man kan henvende seg? Bor i Stavanger. Tusen takk for svar
Carnivale Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Det heter ikke dåp når det ikke er i kirken. Det kalles en humanistisk navnefest; mer info finnes her: http://www.human.no/templates/Page____220.aspx
Polyxena Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Human-Etisk Forbund holder navnefestene. Men det er ikke en dåp, det er en feiring av barnet.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Humanetisk forbund som arrangerer disse. Eller alibi for å få gave som det også kan kalles. men hvorfor kan hun ikke bare ha sin egen navnefest, uten å forholde seg til noe livssynssamfunn?
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Til humanetisk forbund:) Hvor det holder til i Stavanger vet jeg ikke:) Men vi skal også ha navnefest, men vi skal ha privat bare vi da. Skal ikke på humanetisk... Vi skal på en måte feire at hu er født og har fått navn:)
Carnivale Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Kanskje hun er humanetiker og ønsker å ha navnefetsen i regi av Human Etisk Forbund? Alibi for å få gave? Det er så utrolig frekt og teit å si. Skal ikke folk som ikke ønsker å tvinge ungene sinne inn i kirka få lov til å markere starten på et nytt liv?
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Vi har absolutt IKKE navnfest for å få gaver.... Vi vil feire at familien har øka, og ikke noe annet... Om folk kommer uten gaver bryr det meg midt der sola ikke skinner for å si det sånn... Vi vil at familiene våre skal samles for å feire barnet vårt:)
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Oy, Doppler, du må være det minst smarte mennesket jeg har møtt på her inne. At mennesker som ikke er kristne skulle ønske å feire fødsel, det nye mennesket som er født og at det har fått et navn er IKKE for å få gaver. Hjelpes...
♥Rime♥ Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #10 Skrevet 7. januar 2008 Hei takk for svar Hehe,, alibi for å få gave?!? det er en tanke jeg aldri har tenkt på engang og jeg har selv døpt mine 3 barn. Der er vel for å feire barnet og er koselig med en sammenkomst som er grunnen. Rart hvordan noen tenker altså. Jeg synes det er koselig at de vil ha navnefest jeg. Men her var det flott info, takk for hjelp
Gulosten™ Skrevet 7. januar 2008 #11 Skrevet 7. januar 2008 Gidder ikke en gang å diskutere hvor patetisk det er å kalle det en unnskyldning for å få gaver. Men ville bare vise deg hvordan vi hadde det under Ida`s navnefest! http://pic2.piczo.com/prinsessesoffi/?g=17063483 Var en flott seremoni, der all fokus var på barnet. De sang sanger for barn, i stedet for salmer. De gratulerte barna med navnet, i stedet for å preke om hvor fantastisk heldig barna var som ble akseptert av Jesus. For de som ikke er kristne er det et nyyyydelig alternativ, når man vil markere at barnet sitt får et navn. Derav: NAVNEfest.
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 Så utrolig fint Dulosten:) Så ut som dere kosa dere masse:) Gleder meg til vi skal feire datra vår:) Og ja jeg er helt enig at det er helt utrolig teit å påstå at vi gjør det fordi ungen skal få gaver... Herregud... Kan ikke bry meg mindre for å si det sånn... Ønsker å ha en minnerik dag, med nærmeste familie:) Et spørsmål Dulosten:) Hva serverte dere?? Bare kaker, eller serverte dere mat også?? Skal ikke ha noen sermoni vi da, skal bare ha festen.. Skal vel prøve å få sagt noen ord om navnet til snuppa, om hva det betyr ol:)
Carnivale Skrevet 7. januar 2008 #13 Skrevet 7. januar 2008 Jeg kan svare på det med maten; vi har hatt delig tapas vi, som lunsj, i navnefestene for våre ungen. Har bestilt caetring begge gangene, veldig enkelt...og så kaker til kaffen etterpå
Polyxena Skrevet 7. januar 2008 #14 Skrevet 7. januar 2008 Det var et respektløst svar, Doppler! Mener du at kristne har enerett på å feire et nytt barn? Å si at ikke-kristne som holder seremonier eller fester for nyfødte "hermer" etter kristendommen er direkte historieløst. Tror du ikke mennesker feiret dette før kristendommen så dagens lys? Fødsel og død er de to aller største høydepunktene i livet. Du kan være sikker på at det har blitt markert så lenge det har eksistert mennesker. Dessuten er det faktisk slik at Human-Etisk forbund står for noe. De står for et livssyn som for mange mennesker, blant annet meg, er det som passer dem best. Det handler om respekt for menneskeverdet.
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Vi hadde flott hagefest med grilling (ja, i august...) og kaker etterpå. Flott mulighet til å samle slekta fra absolutt alle kanter av landet!
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 Okay:) Har tenkt på gryterett jeg da... Har ikke snakka med gubben om det ennå men... hehe:) Regner med det blir det:) Ganske lettvindt egentlig:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå