♥Prinzessin♥ Skrevet 8. januar 2008 #26 Skrevet 8. januar 2008 Er dette tre forskjellige ting? Jeg vet forskjellen på balkong og veranda. Men hva er en altan da? *Kommer fra hu som har sagt altan hele livet*
KaMa Skrevet 8. januar 2008 #27 Skrevet 8. januar 2008 Uten at jeg egentlig kan si at mine definisjoner er riktige så kan jeg da gi deg mine assosiasjoner. Altan: Liten, i tre og du finner dem på eneboliger fra -70-80 tallet. Av en eller annen grunn er de i fargene hvitt og gult for meg... Balkong: Liten, i mur/stein/betong osv, finner du gjerne på bygårder, leiegårder. Gjerne litt eldre bygninger. Veranda: Større enn altanen, finnes på eneboliger fra -80-90 tallet. I motsetning til altanen som er "kasse"formet, litt som en forvokst blomsterkasse, kan verandaen ha noen ukurante vinkler.
♥Prinzessin♥ Skrevet 8. januar 2008 #28 Skrevet 8. januar 2008 Hehe.. Takk for opplysningene! :-) Da har jeg per definisjon en altan, (kanskje). Eller, den er både av tre og mur. Kanskje det er en balkong? Den er liten iallfall. Jaja, jeg kaller alt for altan. Alt(går)an?
KaMa Skrevet 8. januar 2008 #29 Skrevet 8. januar 2008 Alt(går)an, definitivt. :-DD Er du i tvil om hva du har, så se på fargene. Har du to farger? Jeg har helt soleklart en balkong..
pingu...... Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #30 Skrevet 8. januar 2008 så bra, nå føler jeg meg ikke så fjernsyns-alene :-) jeg klippet ut språkrådets svar på hva som er forskjellene på terasse, veranda, balkong og altan, de pleier å være temmelig presise gjør de ikke? ........................... Fra språkrådet: I dagligtale bruker vi ord uten å avgrense dem ved hjelp av definisjoner, slik at betydningsgrensene ofte blir flytende. Det gjelder også de fire ordene "altan", "balkong", "terrasse" og "veranda", som brukes mye om hverandre. For de fleste er det neppe noe klart skille mellom typene. Annerledes blir det hvis vi går til fagterminologiske ordbøker, for i fagspråk vil man benytte klare definisjoner. Vi skal gjengi noen definisjoner hentet fra K.M. Viestad: Byggeteknisk fagleksikon, Universitetsforlaget 1980: altan, også kalt "takterrasse", ikke overbygd oppholdsplass på tak over bygning eller tilbygg. Den er forsynt med rekkverk eller balustrade. Altanen kan også være understøttet av søyler eller stolper. [...] balkong, oppholdsplass på husfasade konstruert som et framspring med golv som fortsettelse av golvet i rommet innnefor. Balkongen kan bæres av bjelker som er utkraget fra golvet innenfor eller av konsoller [...] terrasse, i forbindelse med bygninger en planert avsats foran fasade. Fra terrassen er det vanligvis inngang til stua (stueterrasse) og trapp til nedenforliggende hage. [...] Takterrasse er oppholdsrom på flatt tak [...] "veranda", åpen eller overbygd oppholdsplass som tilbygg til hus. Tak kan være understøttet av stolper, eller verandaen kan være lukket med store vinduer i veggfeltene, glassveranda. Fra verandaen fører som regel dør ned til stue og åpning eller dør og trapp ned til hage. Andre ordbøker, som Norsk landbruksordbok, Samlaget 1979, har liknende, men ikke helt sammenfallende definisjoner. Dersom dere ønsker ytterligere informasjon, kan dere ta kontakt med Norsk Byggstandardiseringsråd i Oslo, som arbeider med å utgi standarder på dette feltet og kanskje har supplerende terminologi.
pingu...... Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #31 Skrevet 8. januar 2008 altan ja hehehe.. altså.....du kaller meg vel ikke gammel eller kjerring for altanbruk vel??
KaMa Skrevet 8. januar 2008 #32 Skrevet 8. januar 2008 Jeg stoler helt på språkrådet og takker deg for googleinnsatsen. Jeg føler definitivt at jeg har lært noe i dag, og det er kansje synd å si det, men det var ikke gjennom pensum som jeg burde ha gitt meg i kast med.. :-/ Er du forresten ferdig nå, med eksamener for all evig fremtid, eller evt for denne gang?
pingu...... Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #33 Skrevet 8. januar 2008 Nå gjenstår bare en eksamen og en grei bacheloroppgave, jeg har et 5 måneders perspektiv på det, så juni er den magiske måneden for finito. Etter det så er jeg fint ferdig for alltid. Da er jeg sykepleier samt at jeg kan plusse på 6 år med media.... søren ikke verst?....huff Jeg har ett eller annet jeg skulle gjort på pensumsiden jeg også, men jeg er salig fornøyd med hele 3 timers pensumjobbing i dag. Herrejesus, det er da bare januar?? Når er din neste forresten?
♥Prinzessin♥ Skrevet 8. januar 2008 #34 Skrevet 8. januar 2008 Nei, det er én farge - hvitmalt mur. Det er egentlig en blomsterkasse i mur. ;-) Og så har et eller annet lurt hode spikret plank på "gulvet". Det er åpent mellom murkassen og gulvet, sånn at man nesten kan sette hodet i klem under der (ikke at jeg har prøvd, nænænæi).
KaMa Skrevet 8. januar 2008 #35 Skrevet 8. januar 2008 Semesteret er just startet opp igjen, så ikke så mange bekymringer før uti mai. Men jeg har ambisjoner om å være litt flinkere til å lese jevnt å trutt enn jeg har vært tidligere. Jeg har havnet ute på NHH dette semesteret. Litt som å være på en annen planet, eller en annen dimensjon. Men alle opplevelser og erfaringer er egentlig bare morsomme, i hvert fall når det kommer til læring.. Hvordan kan man egentlig kombinere sykepleie og media..?
pingu...... Skrevet 8. januar 2008 Forfatter #36 Skrevet 8. januar 2008 Jevnt og trutt-lesing er alltid en god ide, og du får det nok til også så lenge det er morsom læring...selv ute på NHH. Den planeten har jeg ingen erfaring med selv, men jeg har da vært der ute på besøk....en gang :-) Jeg kombinerer ikke media og sykepleie, jeg kaller det heller en god forandring i planene :-). Jeg fant tilslutt alt jeg har lette etter i sykepleie, men bedre sent enn aldri?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå