Gå til innhold

Noen som har hatt lavt Folatnivå her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde det for 2 år siden, er gravid nå og skal måle neste uke. Men er redd for at barnet skal få ryggmargsbrokk pga at jeg kanskje har for lite folat...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk tilfeldig påvist folatmangel for 4,5 år siden og har brukt tilskudd av folat siden det. Nå siden jeg ble gravid har jeg brukt dobbel dose for sikkerhetsskyld. Hvor langt er du på vei da?

Skrevet

Jeg er 4 + 2 eller 3 i dag. Hadde verdi på 7 for 2 år siden. Men fikk ikke vite det da. har akkurat fått vite det så har ikke spist folat før nå.

Skrevet

Hei. Jeg har også vært bekymret for dette.

Hadde folat på såvidt over 5 for to-tre år siden, og har slitt med det meste av b-vitaminer frem til for to år siden. Fikk da b-vitaminkompleks på resept og siden har det vært bra, det har 0,8 gram folat bl.a.. Men jeg får legen til å sjekke det hver gang nå når jeg er gravid, har ikke hørt noe fra henne etter siste blodprøve så regner bare med at alt er i orden.

Få legen til å sjekke både folat og b12, de henger ofte sammen. For min del tar jeg rett og slett ikke opp nok. Skal trolig på utredning etter barselperioden, håper på litt flere svar da.

Lykke til, det har sikkert gått bra :) Bare spør om det er noe du lurer på, begynner å kunne litt om b-vitaminer nå - hehe.

Skrevet

Tusen takk for fint svar! :-)

ja, jeg vet at jeg har for lite jern i blodet og (hadde iallefall det).

Men vet du om sjansen for å få et barn med ryggmargsbrokk øker veldig hvis jeg har for lite folat...? Er det jeg er så redd for.

Sjansen for å få et barn med ryggmargsbrokk er på 0,04 - 0,06 %. Men er denne sjansen større hvis jeg har for lite folat, vet du det?

Skrevet

Det har jeg aldri sjekket ut, siden det aldri ble en aktuell problemstilling for meg. Men jeg vet at legen min ikke ønsket at jeg skulle bli gravid den gangen det var lavt. Så sjansene kan nok øke, men det kommer også veldig an på mange andre ting. Den lille tar jo det h*n trenger fra mors kropp, så da vil det jo i så fall gå hardest utover deg...

Jeg skjønner veldig godt at du blir nervøs, kjenner igjen følelsen. Så jeg synes du skal ringe legen din og spørre hva du nå skal gjøre, hvor mye folat du kan ta etc. Få også en sjekk på b12 nivået ditt. Vi har en jente i familien som gikk ned flere kilo uten å kaste opp de første månedene da hun gikk gravid med sistemann, jenta i magen hadde det helt fint og er helt frisk i dag, men moren måtte få påfyll av b12 i sprøyteform.

Lykke til :)

Skrevet

I og med du ikke er lenger på vei heller så skulle det ikke være noe problem å begynne med folat nå, men avtal ekstra dose med legen :) Spis kål, brokkoli, egg, linser osv. så får du jo ekstra derfra også. Særlig skal visstnok rå grønnkål være bra. Jeg for min del synes den er bedre i en wok, men :)

Skrevet

Takk. Ja, jeg spiser det nå, og skal til legen om ei uke så får mle det og høre med han da. Er så vondt å bekymre seg så fælt. Er så redd nå som det endelig har klaffet at det skal skje noe galt.

Takk for fine svar. :-)

Skrevet

For å berolige deg har jeg også hørt at det kan være vanskelig å bli gravid i det hele tatt om man har for lite folat, i alle fall så kan det hjelpe på å ta folat når man prøver :)

Si fra hvordan det går da!

Skrevet

Ikke meningen å kuppe tråden her, men må bare stille et spørsmål:

Jeg er nygravid, ca 4-5 uker på vei tror jeg. Har vært på butikk nå oh kjøpt meg collett b-vitaminer. Er de "sterke" nok, eller må jeg helst ta de som kommer fra apoteket?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...