Anonym bruker Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Eller er det det man ikke skal? Altså la de sitte mens man støtter dem litt? Det er kanskje ikke bra for ryggen?
tre_prinsesser Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Du skal vel ikke sette opp ungen før h*n kan gjøre det for egen maskin... Fysioterapeuter er veldig nazi på sånt hvertfall!
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Det kommer an på hva du mener egentlig ... Jeg lar lillegutt sitte f.eks i sofaen eller på knærne mine (vendt mot meg) et lite minutt, men bare dersom han "er i form" dvs. smiler og ler, dersom han surer og/eller synker sammen legger jeg ham ned. Driver ikke med trening i den forstand at det er noe jeg gjør mye eller ofte, men et lite minutt toppen et par ganger i uka, det tror jeg at han tåler. Ellers så "sitter" han jo på fanget av og til, f.eks når vi kler på yttertøy og slikt, men da holder jeg ham jo opp, så det teller jeg ikke. (HS sa at det var helt greit, da han ikke bruker egen styrke på å holde seg oppe...)
tre_prinsesser Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Ja, enig. Er greit å sitte på fanget, men ikke støttet opp med puter i sofaen!
ANGEL81 Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 da datteren min ca 5.5 mnd begynt jeg sakte med å sette henne i sofahjørne..angrer ikke og føler ikke at jeg har gjort noe dumt heller.. dette må understrekes med at det er helt vanlig i den kulturen jeg kommer fra.. min mor pleide å sette oss med støtte av gode puter osv.. ingen av oss har problemer med ryggen annet enn det andre sliter med.. men så må en se ann på fysikken til barnet.. jenta mi hadde god kontroll over kroppen sin og jeg følte meg trygg til å gjøre det.. sterk i beina og ryggen.. men dog ikke altfor mye sitting da..begynte i smått.. ser ikke noe galt i det..da erfaring gjennom flere generasjoner ikke viser noen fatale følger av at man hjelper bebisen med å sitte.. "ikke gjør ditt..ikke gjør datt" huff..blir helt gærn av det maset "ekspertene" propper oss med... følger morsinstinktet..men selvfølgelig veiledning skader heller ikke..
Kate77 Skrevet 8. januar 2008 #6 Skrevet 8. januar 2008 Det var da helt vanlig å gjøre slik da jeg var liten også. En viste bare ikke bedre. Det er jo veldig mange med ryggproblemer her i landet. Det kan jo hende noe av det kommer av at vi satt for tidlig, hvem vet? Jeg kommer i allefall ikke til å trene min sønn som er 4.5 mnd nå. Ser ingen grunn til å gjøre det, og har fått meget konkret råd fra fysioterapaut om å ikke gjøre det. Ungen setter seg da raskt nok opp på egen hånd når han er klar for det. Han finner fint sine egne måter å trene musklene som trengs på en ufarlig måte. Jeg har selv hatt endel problemer med rygg og nakke. Vil i allefall gjøre det jeg kan for å unngå at min sønn også opplever dette...
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #7 Skrevet 8. januar 2008 har hørt noen studier som viser at omtrent alle de babyene som er veldig seine med å gå blei satt opp for tidlig men veit ikke om dette stemmer. barna setter seg opp selv, min første gjorde det rett ffør han fylte 6 mnd(han var tidlig, de andre barna er seinere), vi filma det, var et fantastisk øyeblikk å se den sterke kroppen og den konsentrasjone... tror ikke det hjelper med trening egentlig.
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #8 Skrevet 8. januar 2008 Barna setter seg opp når ryggen tåler å sitte... Men å sitte på fanget litt er jo bare koselig. Kommer ikke til å støtte min med puter, fordi jeg ikke ser poenget med det. Barn som blir trent opp til å sitte får ofte en ugunstig holdning i sittende sånn at de henger på korsryggen, og det er jo unødvendig egentlig.
ANGEL81 Skrevet 8. januar 2008 #9 Skrevet 8. januar 2008 er helt enig med utsagnene om at barnet sitter når ryggen tåler det osv.. men samtidig ser jeg ikke noe farlig i at babyen får hjelp med å sitte i noen korte minutter.. dette med at barn som blir hjulpet til å sitte begynner å gå seinere biter jeg ikke på. unger i min familie har begynt å gå så tidlig som 10 mnd..dette er altså "sitte barna" sunn fornuft og egen dømmekraft skader ikke.. jeg har ei sunn og frisk jente på snart 8 mnd som krabber og sitter selv... Kate:dette med ryggproblemer..tror nok det er mange faktorer som spiller inn..ikke at man var sånn "sitte barn"..gener,kroppsholdning,arbeidsforhold,trening osv osv.. så kan ikke forenkle ryggproblemene og si at de muligens kan skylde "sitting" anyways..til syvende og sist.. man må vurdere det selv...
tonemelone Skrevet 8. januar 2008 #10 Skrevet 8. januar 2008 Gutten min sitter mye, ikke rett opp og ned, men ligge/sitter i vippestol og hengestol med figurer som beveger seg over ham. Han blir hysterisk om jeg legger ham for han hater å ligge noe særlig lenger enn 5 minutter om gangen. Han er alt for nysgjerrig og ivrig etter hva som skjer rundt ham til å gidde å ligge. Han hyyyyyler og skriker til han mister pusten og blir helt lilla i ansiktet, så jeg har ikke noe valg... Han liker ikke engang å ligge i armene våre, når han skal ha mat eller kose. Han vil opp...!
Solunger aug-07 og april-09 Skrevet 8. januar 2008 #11 Skrevet 8. januar 2008 Junior har i grunn skriki hvis han ikke har fått ha hodet rett opp og ned når vi holder han. Når han er for seg selv så ligger han flatt, har ikke støttet ham opp med puter. Han har slitt med KISS, så det kan jo hatt innvirkning. Men han har gynga seg opp i sittende stilling i fanget lenge. Ligger han med ryggen mot magen vår når vi ligger litt skrått så bikker han seg opp selv. Tenker litt på ryggen hans, men husfreden har fristet mer
Mamma&LilleKrølle Skrevet 8. januar 2008 #12 Skrevet 8. januar 2008 Har aldri trent frøkna mi til å sitte. Men da hun var rundt 6 mnd så satt jeg henne på gulvet en dag og hun satt pal gitt. uten å bikke. Ikke noe problem å sitte å leke seg "stund". Så jeg tror nok motorikken til unger er forskjellige. Var på kontroll til hs + fysio, og fikk beskjed om at jenta mi var 'fryktelig sterk i ryggen' som de sa, og ikke noe problem at hun kunne sitte i tripp-trapp-stol. "ingen unger er like". Ja unger skal ikke sitte før de kan å sette seg opp sjøl.. men jenta mi er nå 7,5 mnd og kan enda ikke rulle. Hehe. Niks, det har hun tydligvis aldri hatt behov for. Men hun kommer seg framover over gulvet, begynt å løfte på rompa så nå begynner hun nok å krype snart. Det er de som sier at unger har ikke behov for å lære seg å snu seg når de vet foreldrene setter de opp. Men det er ikke det det skal stå på her nei. Hun bare rett og slett har ikke interesse for det. Men utviklingen går fremover selv om jeg setter henne opp innimellom, så jeg ser ikke helt problemet. Jeg gjør slikt med min unge, så får andre gjøre som de vil med sin unge:)
Anonym bruker Skrevet 9. januar 2008 #13 Skrevet 9. januar 2008 er helt greit å la barnet sitte så lenge det ikke synker sammen som en "sekk poteter". så lenge det ikke blir presset inn i en unaturlig stilling i lenger tid, men å sitte på fanget ol. går bra så lenge ryggen er rett... min lille har sittet masse på fanget fra han var pitteliten (hilsen en fysioterapaut som ikke er nazi hehe)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå