ApriIbaby Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Jeg vet selvsagt at det er veldig viktig, men hvor langt skal man presse barnet/seg for å få det til? Junior er 3 år og 9 mnd. Han er 102 cm lang og sitter med maks bøy i knærne... Han har sko i str 30 som hindrer bena i å komme særlig langt ned mellom barnesetet og bilseteryggen. Han klager over at det er trangt når han blir satt inn i bilen Han er fornøyd med å kjøre baklengs og er tålmodig i bil. Foreldrene hadde planer om å la han sitte baklengs til 4 år. Hvor langt kan vi trekke dette? Når "må" vi snu han?
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 halve poenget med bakovervendt er hvor tunge de er også..
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 glemte spm tegn.. ?? hehe
Lille my <3 1+1 <3 Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Egentlig et ganske dumt spørsmål her inne, for her mener man at barna skal sitte bakovervendt til de er konfirmert om trent uansett lengde... hehe:) Syns du skal følge magefølelsen din jeg:) Det er det eneste rådet jeg kan komme med:)
~sjiraff~ Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Hvor tung er han da? Vi snudde da hun var 3 år og 2 mnd. Hun er 106-107 cm og veier 17,5-18 kg. Sendte mail til Trygg Trafikk med spørsmålet fordi hun faktisk er like stor som en 4 åring (som er anbefalt alder). De mente hun fint kunne snues da setet ble for lite fordi hun var så stor. Så da hun tippet 18 kg med klær kjøpte vi nytt fremovervendt sete.
LegallyBlond Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Det blir jo en vurderingssak. Så lenge som mulig er jo det beste, men innen rimlighetens grenser. Hadde selv tenkt å ha eldste på 2 år og 8 mnd sittende bakover til 4 år, men ser vel allerede nå at det ikke kommer til å gå. Så nå tenker vi at så lenge vi passerer 3 år, så er jo det også veldig bra! Han er også ganske lang, og tror også at han kommer til å vokse ut av setet (hodet for langt over kanten på setet) før han er 4. Lurer også litt på det om størrelsen på barnet også har noe å si, eller om det er bare alderen? Altså om noe i kroppen (skjelettet, hodestr. i forhold til kropp osv) forandrer seg i en bestemt alder, eller om det kommer mer an på når barnet når en viss størrelse...Noen som vet??
~sjiraff~ Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Jeg sendte mail til Trygg Trafikk med nettopp det spørsmålet fordi snuppa vår er stor for alderen. Og de mente vi kunne snu da setet ble for lite fordi hun var på størrelse med en fireåring. Vi snudde da hun var 3 år og 2 mnd.
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 7. januar 2008 #10 Skrevet 7. januar 2008 det går hovedsaklig på kilo.. han jeg snakket med som jobber i acta graco, sa han skulle ha ungene hans bakovervendt til de var 18 kilo, samme hvor gamle de var da! ville gjerne prøvd littegrann lenger, han er jo ikke så gammel. men om du velger å snu han, så kjøp beltestol heller! mye bedre å sitte forovervendt i slik beltestol der man bruker bilens sele, enne 5 pnktssele!! de kan jo brukes fra 15 kilo.
ApriIbaby Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #11 Skrevet 7. januar 2008 HVorfor er bilens sele bedre en 5-punktsselen? Den siste virker mye sikrere...
~sjiraff~ Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 Tror det er noe med trykket man får, da man sitter fremovervendt er det mye sterkere.
LegallyBlond Skrevet 7. januar 2008 #13 Skrevet 7. januar 2008 OK, da kan jeg sikkert snu med god samvittighet om noen mnd =)
klg,2 boys now:) Skrevet 7. januar 2008 #14 Skrevet 7. januar 2008 bilenssele er bedre fordi den gir etter i små ryk.eller hva jeg skal kalle det.de blirjo sittedne helt fast med 5 punktsele,noen ganger er det bra ta selen gir litt etter.måtte forsten snu sete selv på sjfen da han var 2,5år,han er altfor lang,ble ikke trafikk sikkert å ha han bakfram var svaret vi fikk.pluss at han satt alt annet en behagelig.
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Vi har snudd vårt for en stund siden og det sier vel hva vi har vurdert i den saken ;o)
EnMamma Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 Du skriver jo selv at han er fornøyd, da skjønner jeg virkelig ikke problemet ditt. Han sier i fra om han har vondt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå