~anette & lukas + ella ~ Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Gutten min har fått en dyp hoste i dag. Han er litt hes noen ganger og av og til surkler det i brystet/halsen når han puster. Han har vært litt sutrete i dag og trøttere enn vanlig, ikke feber. Siden han la seg kl 18 (Tidligere enn vanlig), har han hostet 2 ganger. Ikke våknet. Jeg er alene hjemme i 1 uke og blir dermed litt over hysterisk, he he... Kan dette være falsk krupp? Føler ikke behovet for å ringe legevakten, for innerst inne tror jeg ikke det er farlig, men det er godt å få luftet seg litt uten å måtte bry noen. Her kan den som gidder svare
Guttemamma :o) Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Min yngste sønn hadde falsk krupp tidlig i sommer. Det høres ikke ut som at det er falsk krupp sønnen din har. Kjennetegn ved falsk krupp er en gjøende (bjeffende) hoste gjentatte ganger (ofte). den er veldig karesteristisk. For å lindre det må man heve hodeenden av senga og ha det kjølig på rommet. Ta ungen ut i frisk luft om den får et anfall. Håper dette var noe til hjelp.
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Kan være det ja. Da er det værst om natten, og av og til blir de så surklete at de kan få pusteproblemer (ikke for å skremme). Kald luft kan da hjelpe. Pakk han inn i dyne og bær han ut i kulda, om han skulle få skikkelig problemer. Lurt å legge han med overkroppen høyt om natta også (legg feks noen bøker under bena på senga i den ene enden). Også er det lurt å få vekk buser og snørr fra nesa før de legger seg, slik at de slipper å puste så mye med åpen munn. For puster de med munen åpen, blir det tørrere nedover i halsen og problemene oppstår lettere. Efidrin hostesaft kan hjelpe, men bør gis forebyggende, for det hjelper ikke før etter noen timer.
~anette & lukas + ella ~ Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2008 Takk for svar:) Høres nesten ut som bronkitt-hoste syns jeg. Men så lenge han ikke hoster så mye og pusten ikke er tung eller surklete nå som han sover tar jeg det med ro. Skal sove med ørene på stilk i natt Utrolig hvor redd man kan bli av slike ting når man er hjemme alene og ikke vant til det...
alvefrøken Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Ved falsk krupp, høres det ut som barnet ikke klarer å puste i det hele tatt. Ikke bare "av og til". Det er ikke surkling i brystet, men mere tett i halsen, slik at det ikke går luft gjennom. Og det er jo at halsen blir så hoven at det blir pustevansker. Men det er vanskelig å vite forskjell på falsk krupp og astma, for "ikkekjennere" . Vår jente har hatt det et par ganger, og første gangen ble hun nesten innlagt på sykehuset pga det. Der fikk hun kortison i halsen, og noe de kalte bestøvningsmaske (eller noe i den duren). Rådene vi fikk fra sykehuset var; pass på at det er frisk luft på rommet, ved evt anfall - ta barnet ut i kulden (men pass på å pakk barnet inn og halsen også), eller gufsen fra fryseren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå