Tante_Sofie Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Har spart BSU, men vet ikke om jeg får brukt den uten å måtte betale tilbake skattefordelen! Slik er ståa... - Gubben er bonde og har (naturligvis) særeie Så hvordan skal jeg få benyttet BSU'n uten å måtte tilbakebetale skattefordelen.. Jeg vet at reglene er som følger: -nedbetaling av lån på bolig -kjøp av bolig Alle råd og tips tas imot med takk.. Felles eie er ingen ønskelig løsning!
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. januar 2008 #2 Skrevet 7. januar 2008 Og for å gjøre det ennå vanskeligere så hørte jeg på radio fra han "dine penger mannen" at det kun gjelder for huslån som er tatt ETTER at BSU kontoen er åpnet. Har dessverre ingen råd til deg :-( Lykke til!
NoDoubt Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Du kan jo eventuelt kjøpe deg inn i garden hans for summen og så trekke de ut igjen. Vi gjorde det da vi kjøpte første leiligheten vår. Leilighet kosta 1 mill. Hadde boligsparing på 50.000. Tok opp lån på 1 mill, satte inn BSU, "tok opp 50.000" i lån. Så lenge boligen er verdt mer enn det du har i lån så kan du gjøre sånn. De i banken ordner det. De gjorde ihvertfall det for oss. Vi kjøpte møbler for BSU. Ellers kan jeg ikke fatte at du ikke vil eige i garden. Hva skjer om dere går fra hverandre om 10 år? Jo da sitter han med lite gjeld i forhold til verdi. Du sitter på bar bakke uten 1 krone!
Odine! Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 Undersøk om du kan pusse opp for pengene uten å miste skattefordelen. Jeg har hørt noe om det, men vet ikke helt hvor, så er ikke sikker på om det stemmer.
NoDoubt Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Feil! Man må ha startet BSU FØR man kjøper boligen man vil bruke pengene på. Kan ikke eige bolig for så å ta opp BSU, så betale ned lånet på boligen man hadde FØR man fikk BSU. Men om man kjøper ny bolig etter man har fått BSU så kan pengene brukes. Men dette har jo ikke noe å bety så lenge HI ikke eier i garden/boligen.
Tante_Sofie Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2008 Vi har en skriftlig avtale som gir meg andel av verdiøkningen på boligen fra innflytning til utflytning (forhåpentligvis til gamlehjemmet...:-)) Så ingen bekymring der.. :-))
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 7. januar 2008 #8 Skrevet 7. januar 2008 Det er jo akkurat det jeg skriver jo... Men som du poengterer det har jo ikke noe å si, akkurat det samme som jeg skrev :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå