Gå til innhold

Hvor mye bør en 6 åring vite?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En i familien har fortalt barnet at det er farlig å spise visse sukkertøy (vedkommende er svært bekymret for alt som har med godterier å gjøre.Engstelig personlighet) fordi det er farlig fordi det har så mye fargestoff i seg.

Videre har vedkommende ofte snakket til sin egen datter (voksen) om at hun er så tykk, og har så stor mage, at hun bør tenke på å slanke seg osv. Og dette er ikke i stille omgivelser nei, det er nærmest diskusjoner under tette temaet : "tykk mage". Dette mens vårt barn har vert tilstede. Dette vet jeg har hendt flere ganger.Vi har selv vert til stede også flere ganger.

I det siste har barnet vårt begynt å snakke om at det kanskje ikke er lurt å spise. er redd for å få stor mage. bekymrer seg når det er barneselskap og at de andre ser h*n er mett og har stor mage. Så dette er sagt, så har barnet mitt ikke stor mage, men er redd for å få det. og når vi er mett så føler vi jo oss alle store. Men min 6 åring vegrer seg nå for å spise til tider, spesielt i sosiale sammenhenger der andre kan se at magen liksom blir stor (noe den da ikke blir!!).

dette er da alvorlig?!! jeg skulle vel ha snakket med en eller annen profesjonell som vet hvordan ta tak i dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi i hvertfall sporenstreks beskjed til ditt familiemedlem at hun (jeg regner med at det er en hun) må holde smella si.

Og gjør ditt beste for å forklare barnet at det er viktig å spise, og at det er like farlig å ikke spise som å spise for mye. Faktisk farligere. Og at ikke alle voksne vet hva de snakker om hele tiden, men at barnet ditt alltid kan stole på mamma og pappa og det de sier.

Ta tak i det. Et barn med spiseforstyrrelser kan ikke være noe å spøke med.

Og igjen: Lukk gapet på den som kakler.

Skrevet

Oj...hm...det hørtes ikke helt sunt ut, nei...har ikke så mange gode tips annet enn kanskje snakke med hs om det, så kan hun evt henvise dere videre? Dessuten så sier man ikke til sin egen datter på seks år at hun er tjukk. Det er jo direkte SLEMT! :o Kanskje man heller diskret skal snike inn litt sunnere måltider og oppmuntre til fysisk aktivitet?? Og gjøre det klart at man "trener" for å ha det gøy, ikke for å bli slank og pen? ... huff... Og veldig leit at tankegangen smitter over på deres barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...