Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man snakker jo så mye om hvor dårlig Norge gjør det sammenlignet med andre land og hva som kan være problemet og hvordan man skal løse dette og det iverkesttes tiltak etter tiltak, men en ting kommer aldri frem desverre. Nemlig at Det knapt er noen andre land i verden hvorelevene trives bedre med skolen enn i nettopp Norge. Tilsvarende er trivelsfaktoren lavere i land som presterer høyere. Spørsmålet en da kanskje også burde stille seg er hva som er å foretrekke å ligge høyt på dersom det er slik at disse tingene ikke kan kombineres...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

...vi kan jo "jukse" med undersøkelsene slik som mange andre land gjør. Bare ta med resultatene fra elite-skoler og lignende. Dessuten er det mange land (også i den vestlige verden) som ikke har offentlig skole og det er bare de rikeste og "flinkeste" som går på skole...

Skrevet

Ja jeg synes det blir for mye fokus på at det ikke presteres så bra, for jeg føler ikke at det stemmer egentlig. g som du sier, her telles alle med, også folk som kanskje ikke ville gått på skole engang i andre land og som er faglig svake og nok trekker ned gjennomsnittet endel. Er heller glad for at trivselen er så bra som den er jeg...

Skrevet

Ikke sant. Og de såkalte "spesialelevene" teller med i de norske resultatene, mens i f.eks. den finske skolen er ikke "spesialelevene" med da de går på egne skoler som ikke tas med i PISA-undersøkelsen.

MEN det bør være mulig å få bedre resultater i den norske skolen, men det bør ikke gå på bekostning av trivselen.

Ellers har jo den norske skolen et stadig økende antall fremmedspråklige elever, som dessverre også drar resultatene i disse testene veldig ned.

Skrevet

Joda.

Men det er faktisk skremmende hvor lite en del elever i den videregående skolen, som jo har vært gjennom det 10-årige obligatoriske løpet, kan i enkelte fag. Faktisk i mange fag. For skremmende mange er det faktisk temmelig mørkt i feks matematikk og norsk. Det trenger vi ikke pisa eller andre undersøkelser til å vise oss!

Og det er klart trivsel er viktig. Men jeg er bekymret for at den oppvoksende genereasjonen blir alt for opptatt av at man skal trives til enhver tid, og ikke forstår at det faktisk er vanlig å ha tunge, travle perioder. Det er utrolig mye klaging blandt skoleelever.

(Men nå er det jo mye klaging generelt i samfunnet vårt. Jeg tror at all dette har samme opprinnelse, nemlig at vi har det alt for godt. Ingen av oss er nødt til å kjempe for å overleve.)

Det største problemet i norsk skole er ikke dumhet, men den totale mangel på motivasjon og arbeidslyst.

Skrevet

Godt resonnement, tosøtesmå.

Å stimulere til kunnskapstørst bør være blant skolens høyeste prioriteringer. Hvordan? En debatt på nettopp dette hadde vært interressant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...