Gå til innhold

Hvordan skal jeg klare å amme lenge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

venter min andre unge å har kjempe lyst å amme så lenge som mulig. på første mann så ammet jeg bare i de 2 første mnd. følte at jeg ikke fikk det til og var redd han ikke skulle få nok mat hvis jeg gjorde helt feil..... er det noen som har noen gode råd til meg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En grunn til at man ikke får til amming, kan være at man går rundt og er redd for å ikke ha nok mat. Det i seg selv kan gjøre at produksjonen går ned. Det er i allefall min erfaring. Man skaper sperrer for seg selv, og da blir alt vanskelig.

Derfor: Ha tro på at du får til ammingen denne gangen. Husk at du har mye mer erfaring nå enn da. Har du hatt problemer med å få lagt førstemann til puppen, så be om veiledning på sykehuset nå.

Jeg trodde med min første, at jeg ikke hadde nok melk på spesielt kveldene, fordi puppene kjentes tomme ut, og babyen var urolig. Det endte med at jeg til slutt begynte å gi morsmelkerstatning på kveldene. Dette har forklart seg i ettertid. Mange kvinner tror de har lite melk om kveldene, men sannheten er at melken til gjengjeld sies å være mer mettende da (for at barnet skal sove godt om natten). Uroligheten hos barnet kan forklares gjennom at mamma er stressa fordi hun tror hun har lite melk, og barnet er slitent etter en lang dag. Barn merker raskt at vi mødre er stressa og usikre.

Da jeg fikk nummer to, var jeg klar over dette. Og unngikk å falle i den troen om at jeg hadde for lite mat til han. Nå fullammes han på 5 måneden. Mitt første barn ammet jeg til han var nesten 2 ;)

Husk at jo mer melk som går ut av puppen, jo mer melk lager du!

Elles vil jeg anbefale deg å ta en titt på ammehjelpen.no. Veldig bra side med info og råd om amming.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...