Gå til innhold

amming - hvordan unngå brystbetennelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skjønt at brystbetennelse er noe man absolutt ikke vil få. Hva er tipsene for å unngå det?

Jeg så noe om brystskjold + ullammeinnlegg + papirinnlegg. Noen som vet hvilke brystskjold det er snakk om?

Er det noe annet som kan være smart å kjøpe inn på forhånd? Har termin i slutten av februar, og da er det vel dessverre fortsatt litt igjen av vinteren ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hold brystene varme - lurt å bruke gode ull-innlegg, og ikke gå utendørs uten jakke. Ikke engang stå for lenge ved fryseboksen.

Unngå å bruke bh med spiler, da disse kan klemme sammen melkegangene, og forårsake fortettninger, og betennelse.

Dersom du blir øm, rød hoven på brystet/brystene, så er det lurt å ta en god, varm dusj, og la strålene massere brystene, og masser selv med en god olje, el, og prøv å løse opp klumpene. Det er ømt, og vondt, men mye bedre enn å måtte "suge" ut fortettningene hos legen/på sykehuset.

Skrevet

Hei :)

Ullammeinnlegg med papirinnlegg utenpå for å ta melka.

Og husk at bare en tur i frysern kan være nok for å få brystbetennelse hvis du ikke er godt nok kledd.

Og skulle uhellet være ute så legg bebisen til brystet så ofte som mulig mens du masserer lett på kulene (evt pump deg i tillegg). Og det er lov å ta paracet hvis du får får feber!

Dette fikk jeg beskjed om på helsestasjonen da jeg fikk brystbetennelse med nr 1 og mener å huske at det ikke tok mere enn en dag før jeg var bedre igjen.

Så bruk ullammeinnlegg og kle deg godt hvis du skal ut i kulden (eller fryseren) :)

Skrevet

Første bud er : vær varm på hender føtter og pupper!!! det høres ut som vanlig mas men jeg har opplevd det gang på gang! litt kald på foten...vips kul i puppen og fire dager i dusjen...

Derfor : bruk ullsokker selv om du svetter, bruk votter når du er ute og ta et gammelt ullskjerf som du knyter rundt puppene når du er ute! etter at jeg begynte med det fikk jeg ikke flere kuler.

Bruk ull ammeinnlegg, kjøp fler og dropp papir! ull innerst er best, skyll de opp når de har vært våte og legg de på badet så er de klare til neste dag.

sett en brosje på ammepuppen så du husker hvem du ga sist, på den måten får du tømt ordentlig. ta deg god tid, la ungen ligge lenge ved puppen så det ikke blir stående melk i puppen. (samme prinsipp som hos kuene..)

Ikke ta sommeren for tidelig, og bader du i sjøen så tørk deg godt etterpå, ikke ligg med våt badedrakt.

Hvis du får kuler i puppen så dra til helsestasjonen med en gang! am ofte og gå i dusjen og tøm hver 2-3 time, legg på varme omslag, gni med olivenolje, forsiktig prøv å løs opp kuler, drikk varm te, legg et håndkle på fanget og tøm puppen. Gjør du det hver 3 time HELE døgnet kan det gå over av seg selv! Jeg fikk bare feber en gang og alle de andre gangene kurerte jeg meg selv før det kom så langt.

bruk ammehjelpen!

lykke til!

ps dropp skjold med mindre de mener du bør ha det på sykehuset, hvis du må så får du kjøpt det der..

Skrevet

Som alle over her + ikke amme i kald luft trekk:)

Skrevet

Hei

Klare og gode råd! Følg disse!!!

Jeg fikk førstemann i august, likevel fikk jeg brystbetennelse 3 ganger.

Mitt råd er enkelt, bruk ullammeinnlegg HELE tiden, bruk evnt papirinnlegg når du ammer, men bytt tilbake etterpå.

Og ikke frys! Jeg var i selskap og frøys på beina, dagen etter var betennelsen der.

Lykke til.-)

Skrevet

Gode ammebh'er uten spiler, ullinnlegg, om du bader (til sommeren) bør du ta på deg tørt tøy og tørke deg godt med en gang du kommer opp av vannet.

Jeg har aldri vært i nææærheten av å få brystbetennelse en gang, bank i bordet! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...