Gjest Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Sønnen min er 2 år gammel, og er sent ute med å prate. Språkforståelsen hans er god, men han har lit nedsatt hørsel pga gjentatte øreinfeksjoner. Den nedsatte hørselen gjør enkelte lyder vanskelige for ham, og dermed blir han veldig vanskelig å forstå, noe som igjen fører til stor frustrasjon for han. Han blir sint og lei seg av ikke å bli forstått. Nå skal vi i samarbeid med audiopredagog og barnehagen sette igang med tegn for tale som en støttehjelp til talespråket. Er det noen som har erfaring med dette? Finnes det noen gode infosider på nett? Håper noen kan svare
d",)~^~^~ Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Jeg er førskolelærer og har jobbet med barn som av forskjellige årsaker brukte tegn til tale. Det man gjør i praksis er at man understøtter nøkkelord med tegn. Altså man sier ordet samtidig som man gjør tegnet. F.eks "nå skal vi rydde" da gjør jeg tegnet for rydde samtidig som jeg sier ordet. Tegnene man bruker er de samme som mennesker med hørselshemming bruker. Min erfaring er at barn raskt lærer seg tegn og at de på den måten lettere kan gjøre seg forstått. Altså er det et nyttig redskap både for barn som er sent utviklet når det gjelder talespråk, barn med fremmedspråklig bakgrunn og barn som har fysiske problemer som hemmer talespråk. Håper dette kunne være til hjelp for deg :-)
Bea-79 Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 På http//www.tk2.no/tegntiltale har de mange fine snutter!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå