litenjente-litengutt Skrevet 7. januar 2008 #1 Skrevet 7. januar 2008 Hei:) Datteren min er nå litt over 3 måneder og hun tar altså ikke smokk... dette er igrunn greit nok:) , MEN hvordan gjør dere det om kvelden/ natten? Nå prøver vi å få henne til å sovne tidligere enn det vi gjør selv. For hvis vi legger henne i tolv tiden så kan hun sove til elleve neste dag,men da med 3-4 timers mellomrom mellom måltidene i løpet av natten. Men når jeg leser andre som prøve å roe barna om kvelden og få dem til å legge seg tidligere,så snakker de fleste da om at de går inn og roer barnet ved å gi dem smokken igjen..men datteren min tar jo ikke smokk!!! Så hvordan roer dere barnet deres om kvelden da?For hun vil ikke sove alene oppi sengen,hun sovner kun med puppen min..dvs at jeg må legge meg med henne,og nå som vi gjerne vil at hun skal legge seg tidligere( både for vår og hennes del) så er det jo litt dumt. Har noen noen gode råd??? Takk på forhånd:)
Linchen Skrevet 7. januar 2008 #3 Skrevet 7. januar 2008 Gutten vår har blitt trent i å sovne selv i senga. Dette funker ikke alltid, men han sover alltid i senga si om natta. Jeg gir han kveldspuppen i senga vår etter stellet, så legges han i senga si. Nattasanger og natti-natti. Jeg pusler litt i rommet han ligger i mens han skal finne roen selv (jeg rydder, bretter tøy osv). Da kan jeg prate med han eller lignende når han setter i gang å klage he he. Nå som han snart er sju mnd må jeg ofte løfte han opp av senga et par tre ganger før han roer seg. Det kommer ofte en rap osv i løpet av løftingene, så det er jo greit å få ut. Han legger nesa inni tepperullene som ligger rundt hodet hans, det er nok godt ser det ut som. Dessverre har han i perioder våknet en del og grått, men da har vi ofte bare kunnet løfte han opp så har han roet seg og sovnet igjen. Barn som bruker smokk blir jo helt salige i blikket og sovner nesten bare de får smokken, det er litt synd at vi ikke har noe alternativ til dette. Håper gullet sovner for det...
litenjente-litengutt Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. januar 2008 Er sikkert teit at jeg ikke vet dette...men hvordan fungerer en sutteklut? Jeg er så redd for at den skal dekke ansiktet hennes slik at hun ikke før puste... hvor ha DU kjøpt en sutteklut du er fornøyd med og hvilke merke er det??? Ligger du den bare i sengen hennes da??? Takker for svar
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Dattera vår fekk ein klut med eit Tussihode på fra ei tante, den forelska ho seg heilt i. Men, eg har hørt at folk som berre bruker ein vanlig klut. Den ligger i senga hinna, og når eg legger ho gir eg den til ho. Ho legger den opp mot kinnet sit, og avogtil "sutter" ho litt på øyret til Tussi...(æsj, men HS sa det ikkje var så uhygenisk som det såg ut...) Eg passer på å alltid legge ho i våken tilstand, god og mett og tørr. Ho får graut til kvelds(er 6 mnd), også pysj og ny bleie. Også setter eg meg på rommet hinna og ammer ho, synger "trollmors vise" og legger ho. Det har vi gjort sia ho var tre mnd (ikkje grauten då...)Og no sovner ho stort sett med ein gang ho legger seg.
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 jenta bruker tommelen isteden. Men hvis vi må roe henne ned setter vi på baby projectoren. Funker alltid! Da ligger hun bare å glaner opp i taket til hun sovner
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Glømte å skrive at vi har lagt ei ammepute i hodeenden av senga hinna, sånn at ho har eit "reir" der. Trygt og godt.
litenjente-litengutt Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #8 Skrevet 7. januar 2008 Tusen takk for mange svar:) "lilledrue" Hvor lang tid tok det før hun vendte seg til den rutinen du har på kvelden med henne da?
Gjest Skrevet 7. januar 2008 #9 Skrevet 7. januar 2008 Eg begynte med at eg var i rommet med ho etter å ha lagt ho. Altså, eg satt ikkje ilagmed ho, eg holdt meg på avstand. Berre tusla rundt i rommet på ein måte, sånn at ho visste at eg var i nærheten. gjorde det ei vekes tid. Etter det begynte eg å gå rett ut av rommet etter at eg hadde lagt ho. Sa: God natt, sov godt. Gikk og lukka igjen døra. Ho protesterte litt noken kvelder (husker ikkje kor lenge, men det var ikkje så lenge) Men då gikk eg berre innatt, roa ho(uten å ta ho opp av senga) ved å stryke ho over håret, snakke rolig ev. synge. Og gikk igjen. Eg lot ho aldri hyle "hysterisk", men smågrining og sutring. Etterkvert blei det til at ho berre låg og prata/klaga i senga, og då gikk eg ikkje inn til ho. No sovner ho heilt av seg sjølv uten protester. Dette funka iallefall for oss :-) Skape trygghet uten å bysse, ta ho opp o.l. Men, unger er forskjellige :-)
LizzyG Skrevet 7. januar 2008 #10 Skrevet 7. januar 2008 Jenta mi har heller aldri tatt smokk, men hun bruker tommelen sin litt. Bruker den bare når hun skal sove, eller når verden går imot henne.
ifie Skrevet 7. januar 2008 #11 Skrevet 7. januar 2008 Gutten vår har aldri brukt smokk. Han er nå sju mnd. Vi pleier å ta "nattapupp" i senga vår, også legger jeg han over i senga hans etterpå. Da han var mindre sovnet han alltid på puppen, men det har han sluttet med, nå er han våken når jeg legger han. Vi har ikke hatt problemer med at han har vært urolig om kvelden, men den siste tiden har han begynt å snu seg. Da har jeg lagt den puta jeg nettopp har lent meg mot (god og varm med lukt av mamma) i senga hans, så har han mindre plass og det blir lunere. Jeg tar den vekk når han har sovnet. Ellers legger jeg hånda på brystet hans om han er urolig. Bare lar den ligge der. Da roer han seg fort Lykke til!
englebarn x 2 Skrevet 7. januar 2008 #12 Skrevet 7. januar 2008 Jenta vår får også pupp i senga vår før hun blir lagt i senga si. Sovner stort sett der. Har gått greit:-) Men når hun våkner om natta er det værre. Vi har prøvd å natt-avvenne uten hell. Hun lar seg ikke roe uten pupp eller melk på flaske. Hva gjør dere andre for å roe barna uten smokk om natta? Jenta vår er 8 mnd forresten.
ifie Skrevet 7. januar 2008 #13 Skrevet 7. januar 2008 Har du prøvd vann på flaske, tine__80? Det hjelper her om han er urolig utenom puppetiden
englebarn x 2 Skrevet 7. januar 2008 #14 Skrevet 7. januar 2008 Ja, har prøvd, vil ikke ha. All verdens kos og klapp hjelper heller ikke.
ifie Skrevet 7. januar 2008 #15 Skrevet 7. januar 2008 Har dere prøvd at det er pappaen som roer henne om natten, da? Jeg kan ikke ta opp gutten min om natten uten at han leter etter puppen, og da SKAL han ha puppen!
Anele&Solstråla Skrevet 7. januar 2008 #16 Skrevet 7. januar 2008 For andre kveld på rad har jeg nå lagt vesla i sin egen seng. Hun er 10 uker og hadde frem til i går ikke engang prøvd senga si. Hun tAR heller ikke smokken no særlig..blir helt hysterisk når jeg prøver med den... Har sovet med meg hele tiden, og sovnet til puppen. Men som dere ville jeg nå ha litt voksenkveld, slippe å måtte legge meg med henne! Så nå setter vi oss i senga mi, jeg ammer henne..og rugger henne i armene mine til hun sovner mens jeg synger nattasanger. Så lemper jeg henne over i senga. Så langt så bra:)
Anonym bruker Skrevet 8. januar 2008 #17 Skrevet 8. januar 2008 Jenta vår er 8 mnd, ho sovner stort sett på puppen på kvelden, jeg sitter i stua å gir henne pupp. sover ho legger vi ho bare i senga. Er ho veldig trøtt men ikke sover legger vi ho og setter på spilledåsa hennes som spiller sang og lager bevegelig lysbilde i taket. Da må vi stort sett stå der inne, noen ganger stryke henne over kinnet. Men ho sovner stort sett i løpet av 5 min da. Er ho veldig våken gidder vi bare ikke legge ho da får ho sitte i vippestolen eller på fanget mens vi ser på tv, så sovner ho gjerne der og da bærer vi ho inn i senga. Våkner ho om natta setter jeg bare på spilledåsa igjen. Stort sett sovner ho da etter et par minutter. Er ho veldig våken pleier jeg å legge ho til puppen og deretter si god natt og legge ho i senga igjen så sovner ho til musikken.Vi har også en liten diskoball som vi kan sette på hvis ho ikke roer seg til musikken. Da kan ho ligge lenge å bare se på de fargede lysene bevege seg. Er jo en og annen natt ho ikke sovner da. Vi er ikke så strenge med når ho skal legges men vi er alltid ferdig med kveldstellet og mat til klokka 19:00, og har ho først blitt lagt i senga kommer ho ikke ut på stua igjen. jeg sitter heller på sengekanten å gir ho pupp en å la ho ligge i vår seng. For tidligere fikk ho ligge hos oss og da godtok ho ikke å bli lagt tilbake i sin seng.
betty74 Skrevet 8. januar 2008 #18 Skrevet 8. januar 2008 Min tok ikke smokk før jeg prøvde dråpesmokk fra Chicco. Kan kjøpes på nettet på Allianseapoteket. Den ser rar ut, men det funker! Hva med å prøve den?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå